تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

تیراژ و قیمت دو چالش جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵/ بهترین جایگزین‌ها کدامند؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: وزارت صنعت با اصلاح ساختار به دنبال توقف ۴ خودروی بی‌کیفیت است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است، اما برای توقف خودرو‌های پرتیراژ و پرفروش باید ظرفیت تولید خودروی جایگزین و قیمت نهایی آن در نظر گرفته شود.
تیراژ و قیمت دو چالش جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵/ بهترین جایگزین‌ها کدامند؟
رویداد۲۴ این روز‌ها هجمه‌های زیادی به صنعت خودرو کشور وارد می‌شود. از کمبود عرضه محصولات در بازار تا دریافت تسهیلات بانکی؛ همه به نوعی به دنبال محکوم کردن این صنعت هستند تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی هم این صنعت را فشل خواند.

اما آن روی سکه نشان می‌دهد که سال‌ها صنعت خودرو کشور با توان بالای ارزآوری توانسته به عنوان بزرگترین صنعت کشور محوریت توسعه را در دست بگیرد.

اما اصل ماجرا کجاست؟ بی کیفیت بودن برخی خودرو‌های تولیدی سالهاست به معضل اصلی مردم تبدیل شده است. حالا با گرانی قیمت خودرو مطالبه مردم برای استفاده از خودرو‌های استاندارد بالاتر رفته است.

جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵

حالا رضا رحمانی وزیر صمت از اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو به عنوان یکی از برنامه‌های جدی این وزارتخانه خبر می‌دهد و گفته است: تولید پژو ۴۰۵ بنزینی و ۳ نوع پراید، دی ماه ۹۸، اردیبهشت و تیر ماه ۹۹ متوقف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهمترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمی خودروها، کیفیت آن‌ها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد.

تصمیم گیری برای توقف تولید خودرو و جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵

این در حالی است که وزارت صنعت برای جلسه مهم شورای عالی استاندارد و تصمیم گیری در مورد تعیین تکلیف استاندارد‌های ۸۵گانه، بسته پیشنهادی با اهمیتی را برای خودروسازان آماده کرده بود که سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید خودرو‌ها تا زمانی که استاندارد‌های ۶۳ گانه و سایر استاندارد‌های الزامی را پاس کنند ادامه خواهد داشت، اعلام کرد که جلسه شورای عالی استاندارد برای تصمیم‌گیری درباره توقف تولید خودرو‌های غیراستاندارد به آینده موکول شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد شانزدهم مهرماه در مراسم روز جهانی استاندارد اعلام کرده بود که تا چند روز بعد شورای عالی استاندارد با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های خودروسازی تشکیل جلسه می‌دهد و در صورتی که در این جلسه مشخص شود خودرو یا خودروسازی نتوانسته است شرایط لازم برای تایید استاندارد خودروهایش را به دست بیاورد، این سازمان توقف تولید این خودرو‌ها را اعلام می‌کند.

با این وجود سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تشکیل جلسه شورای عالی استاندارد به بعد از تعطیلات اربعین موکول شده، اما طی چند روز گذشته این جلسه تشکیل نشد و حالا سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از موکول شدن این جلسه به آینده خبر می‌دهد.

اما از سوی دیگر، مهدی صادقی نیارکی دوشنبه (۲۹ مهر) با اشاره به لزوم رعایت الزامات بر اساس مقدورات صنعت، اظهار کرد: جلسات هماهنگی برگزار شده و در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد هستیم.

جایگزین‌های خودرو‌ها مشخص نیست

وی در پاسخ به اینکه نظر معاونت امور صنایع وزارت صمت درباره توقف تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ چیست، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توانم در این زمینه نظر قطعی بدهم، چراکه بحث زنجیره تامین و پاس کردن استاندارد‌ها برای ما اهمیت دارد و تا زمانی که بتوانیم استاندارد‌های ۶۳ گانه که در حال حاضر رعایت می‌شود و بخش الزامی استاندارد‌های آتی را پاس کنیم، بحث تولید ادامه خواهد داشت، اما قطعا اگر خودرویی نتواند استاندارد‌های حاکم را رعایت کند، تصمیمات لازم درباره آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، در صورتی که توقف تولید خودرویی قطعی شود، برنامه زمان‌بندی ارائه می‌شود و بر اساس این برنامه، زنجیره تامین برای جایگزین کردن آن خودرو تجهیز خواهد شد.

بررسی تیراژ و قیمت تولید خودرو‌های جایگزین

«تعمیق رکود اقتصادی و شفاف نبودن چشم انداز‌های اقتصادی و فشار تحریم‌ها، صنعت خودرو کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است».

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این مطلب گفت: درحال حاضر خودروسازان به دستور وزارت صنعت در حال کار کردن روی پلتفرم‌های جدید هستند تا خودرو‌های جایگزین برای خط تولید در سال ۹۹ فراهم و آماده شوند.

امیرحسین کاکایی ادامه داد: وزارت صنعت به دنبال طرح جایگزینی برای این چهار مدل خودرو است، از اینرو باید به دو مقوله توجه داشت؛ اول مقایسه عملکرد خودروی جایگزین و دوم بحث قیمت آن است.

جایگزین‌ها کمبود خودرو را جبران کنند

وی تاکید داشت: توقف تولید پراید به طور قطع سال آینده بازار خودرو را با کمبود بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو بر اساس میزان توانایی خریداران واقعی روبه‌رو می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: قطعا خودروی جایگزین به دلیل پلتفرم جدید با قیمت بالاتر از پراید وارد بازار می‌شود که این موضوع می‌تواند به کاهش مشتری منجر شود، زیرا پراید را چه از لحاظ ظاهری و چه پلتفرم بهبود دادند و تبدیل به خودروی با کیفیت شده است. برای مصرف‌کننده پراید سخت است که این اختلاف قیمت را بپردازد، لذا تحقق توقف تولید پراید از این منظر بعید است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: وزارت صنعت با اصلاح ساختار به دنبال توقف تولید چهار خودروی بی کیفیت است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است در حالی که تنها توقف خط تولید مهم نیست بلکه در نظر گرفتن ظرفیت تولید قطعه سازان برای تولید خودروی جایگزین و همچنین قیمت نهایی خودرو در بازار، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاکایی تاکید داشت: برای توقف خودرو‌های پرتیراژ و پرفروش باید ظرفیت تولید خودروی جایگزین و قیمت نهایی آن در نظر گرفته شود.

توقف تولید خودرو‌های بی کیفیت؛ دیر، اما خوب

«در دنیا یک مدل خودرو حداکثر تا ۱۰ سال می‌تواند تولید شود چرا که مشتری به دنبال تنوع و برخورداری از امکانات به‌روز است».

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان این مطلب در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف تولید سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ گفت: اجرای چنین مسئله‌ای خیلی دیر شده است، اما اگر با توجه به عزم وزارت صنعت، این مهم اتفاق بیفتد قطعا نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این حق مردم است که از خودرو‌های با کیفیت‌تر و مدل‌های جدیدتر استفاده کنند، تاکید کرد: تیبا می‌تواند بهترین گزینه برای جایگزینی پراید و دنا نیز بهترین گزینه برای جایگزینی پژو ۴۰۵ باشد.

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، طبق اظهارات وزیر صمت، زمانی که برای عرضه جایگزین‌های پراید و ۴۰۵ در نظر گرفته شده سال آینده است و قطعا در این زمان می‌توانند جایگزین‌های خودرو‌های متوقف را به بازار راهی کنند.

راه پیچ و خم رسیدن به استاندارد خودرو

به گزارش اقتصاد۲۴، استاندارد‌های خودرویی طی یک‌سال و نیم گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را تجربه کرده است به‌طوری‌که با اجرای مرحله نخست استاندارد‌های اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی خودرو‌های غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.

آنچه مشخص است تا ابتدای دی ماه ۹۶ خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودرو‌هایی که قادر به پاس کردن این استاندارد‌ها نبودند، از دور خارج می‌شدند. از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استاندارد‌های ۶۳ گانه را پاس می‌کرد؛ یعنی علاوه بر استاندارد‌های پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده بود.

این مهلت تا اول دی ماه ۱۳۹۷ برای این خودرو‌ها باقی ماند، اما از زمستان پارسال، ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه شده به‌طوری‌که پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد برای خودرو‌ها الزامی شد.

اما با مرحله نخست اجرای استاندارد‌های اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، خودروسازان تولید و واردات برخی خودرو‌های غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند، به‌طوری‌که در آن زمان، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه‌سوز) در بخش خودرو‌های داخلی و همچنین MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، آریو ۱۵۰۰ سی سی، آسا B ۵۰ F، لیفان ۶۲۰، لیفان X ۵۰، لیفان X ۶۰، جک J ۵، هیوندای i ۱۰ در بخش خودرو‌های وارداتی و مونتاژی به دلیل پاس نکردن استاندارد‌های ذکر شده از سبد محصولات خودروسازان و واردکنندگان خارج شدند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان