تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

بیشترین سرمایه دنیا در دستان آمریکا/ آمار توزیع نابرابر سرمایه در جهان چه می‌گوید؟

اکونومیست در مقاله‌ای با اشاره به مطالعه مؤسسه تحقیقاتی Credit Suisse، گزیده‌ای از آمار مربوط به توزیع نابرابر سرمایه را در جهان منتشر کرد که نشان می‌دهد آمریکا بیشترین سرمایه جهان را در اختیار دارد.
بیشترین سرمایه دنیا در دستان آمریکا/ آمار توزیع نابرابر سرمایه در جهان چه می‌گوید؟
رویداد۲۴ بیشترین سرمایه دنیا در دستان مردمان کدام کشور است؟ اکونومیست در مقاله‌ای گزیده‌ای از آمار مربوط به توزیع نابرابر سرمایه را در جهان منتشر کرد و به این سوال پاسخ داد.

به نوشته اکونومیست، پیش از اینکه بوریس جانسون آرای برگزیت را در دوران نخست وزیری در انگلیس شمارش کند، به عنوان شهردار لندن به آمار و ارقام دیگری افتخار می‌کرد. وی سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای گفت: “ما اکنون ۷۲ میلیاردر در لندن داریم که تعداد آن‌ها بیشتر از نیویورک است. تعداد میلیاردر‌ها در لندن مانند تعداد اورانگوتان‌ها در جنگل‌های سوماترا است. ” البته، در سال گذشته به علت تضعیف پوند پس از جریان برگزیت تعداد میلیاردر‌ها کمتر شد، زیرا بریتانیا ۲۷ هزار ملیونر را از دست داد.

اما در سایر نقاط جهان، تعدا میلیونر‌ها رو به افزایش است. براساس «گزارش ثروت جهانی» مؤسسه تحقیقاتی Credit Suisse، سال جاری ۴۶.۸ میلیون دلار میلیونر در سراسر جهان وجود داشت، که از اواسط سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱.۱ درصدی روبرو بودند. در این رده بندی، بیش از ۴ میلیون چینی، ۳ میلیون ژاپنی و ۲ میلیون آلمانی به چشم می‌خورند.

با این حال، هیچ کشوری مانند آمریکا جیب پرپول ندارد، این کشور تقریباً ۱۹ میلیون میلیونر دارد، که بیش از نیمی از افزایش آمار امسال به دلیل افزایش تعداد آن‌ها است. از اواسط سال ۲۰۱۸، علی‌رغم تنش‌های بازار، جنگ‌های تجاری از چند جبهه و ترس از رکود اقتصادی، ۶۷۵ میلیونر به آمار آمریکا اضافه شد.

اکونومیست در این مقاله می‌نویسد: “حقیقت این است که سرمایه موضوعی گیج‌کننده است، اما افزایش این آمار به دلیل کاهش نرخ بهره است که توانسته است قیمت دارایی‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این، این مساله با پس‌انداز بازنشستگی و همچنین درجات مختلف بیمه اجتماعی گره خورده است. ”

در این مقاله آمده است: “با این حال، توزیع نابرابر ثروت، به ویژه از زمان بحران مالی ۲۰۰۷ ـ ۲۰۰۸، به مساله حاد سیاسی تبدیل شده است. اما موسسه تحقیقاتی Credit Suisse، معتقد است که سرمایه ثروتمندترین افراد بالغ در سال‌های قبل از بحران مالی کاهش داشت و پس از آن دوباره روند افزایشی به خود گرفت. ثروتمندترین‌های جهان که ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، ۸۲ درصد سرمایه جهان و ثروتمندترین افراد بالغ جهان ۴۵ درصد سرمایه جهان را در دست دارند. بر اساس این گزارش، ممکن است سهم ثروتی که در دست تنها یک درصد از جمعیت جهان است، در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسیده باشد. اما این یافته‌ها را باید با احتیاط تفسیر کرد. سنجش سرمایه به ویژه در مقیاس بالا دشوار است. ”.
 
بیشترین سرمایه دنیا در دستان آمریکا/ آمار توزیع نابرابر سرمایه در جهان چه می‌گوید؟
اما دور از انتظار نیست که «میلیونر‌ها و میلیاردرها» در طول انتخابات آمریکا با انتقاداتی مواجه شوند. الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۲ درصد از ثروت بالای ۵۰ میلیون دلاری و ۳ درصد از ثروت بالای ۱ میلیارد دلاری را باید مالیات دهد. برنی سندرز، یکی دیگر از رقیبان برجسته، باید ۱ درصد از سرمایه ۳۲ میلیون دلاری و ۸ درصد از سرمایه بیشتر از ۱۰ میلیارد دلاری خود را مالیات دهد.

به گزارش اکونومیست، “با روند فعلی، آمریکایی‌های بیشتری باید برای پرداخت مالیات آماده باشند. محققان پیش‌بینی می‌کنند که در طول پنج سال، جمعیت جهانی میلیونر‌ها حدودا به ۶۳ میلیون نفر ـ و تنها در آمریکا به ۲۳ میلیون برسد. در حال حاضر حدود ۸۰ هزار نفر در آمریکا بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش سرمایه دارند و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. ”
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اکونومیست ، سرمایه
نظرات شما
پیشخوان