تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

با پس‌انداز زیر ۵۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

این روز‌ها یکی از مهمترین سوالاتی که بسیاری از مردم از کارشناسان حوزه اقتصاد دارند، این است که "با پس انداز‌های خرد خود کجا سرمایه گذاری کنند که سرمایه اندک شان برابر خطر تورم و کاهش ارزش پول حفظ شود؟ "
پس‌انداز
رویداد۲۴ طی دو سال اخیر رشد نرخ تورم به همراه کاهش ارزش پول ملی باعث شد تا مردم بیش از پیش به دنبال سرمایه گذاری پول‌های مازاد و به نوعی پس انداز‌های خرد خانگی خود بی افتند. البته در سال گذشته برخی برای کسب سود و حفظ ارزش پولشان، وارد بازار‌های دلالی شدند که از این میان خرید و فروش سکه، دلار و خودرو مشتریان زیادی داشت، اما به مرور با ثبات نسبی این بازار‌ها و تشدید رکود، برخی به فکر سرمایه گذاری در بانک‌ها به عنوان یک محل امن برای کسب سود بدون ریسک افتادند. این گونه اقدامات در بازار‌های سرمایه‌ای کشور در حالی هر روز به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد که باید بدانیم بهترین راه سرمایه‌گذاری، ورود پول به چرخه تولید و رونق بازار است.

شاید اگر مردم بدانند با پول‌های مازاد خود می‌توانند؛ در چه بازار‌هایی و با چه میزان پول، سرمایه‌گذاری‌های مناسب با سود معقول و همسو با تورم داشته باشند، دیگر در شرایطی که بازار متلاطم است، بدون آگاهی وارد بازار‌های دلالی نمی‌شوند. اکثر خانواده‌ها با اهداف مختلف و با توجه به درآمدی که دارند، سعی می‌کنند بخشی از حقوق ماهانه خود را پس انداز کنند. نکته مهم این است که بتوانند، با پس‌انداز‌های اندک بهترین بازار را انتخاب کنند، بازاری که در کنار امنیت و نقدشوندگی، ارزش پول آن‌ها را نیز حفظ کند؛ بنابراین میزان سرمایه‌گذاری خیلی مهم نیست بلکه بازاری که با توجه به سرمایه انتخاب می‌کنیم، مهم است.

بورس، بازار مطمئن سرمایه‌گذاری

عظیم ثابت یکی از فعالان بازار سرمایه، در خصوص بهترین بازار برای سرمایه‌های خرد مردم در حد ۵۰ میلیون تومان، می‌گوید: بهترین محل سرمایه گذاری برای مردم با کمترین سرمایه، بورس است، زیرا این بازار علاوه برسود مناسب و متناسب با وضعیت اقتصادی کشور، از شفافیت و امنیت سرمایه‌گذاری خوبی نیز برخوردار است.

وی با تأکید براینکه، افرادی که تازه وارد این بازار می‌شوند باید با آگاهی و آموزش در این بازار قدم بردارند، خاطر نشان کرد: تازه وارد‌های بازار سرمایه ابتدا می‌توانند با صندوق‌های سرمایه‌گذاری کار خود را شروع کنند، زیرا این بازار در کنار سودی که دارد، بر اساس شرایط بازار، دچار افت می‌شود، بنابراین باید آموزش‌های لازم را ببینند و سپس از شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری کمک بگیرند.

این مدیر کارگزاری در مورد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن برای سرمایه‌های اندک تا ۵۰ میلیون تومان خاطر نشان کرد: بازار مسکن برای این ارقام خیلی مناسب نیست، زیرا با این مبالغ محدود امکان سرمایه‌گذاری مناسب در شهر‌ها و مناطق پر برخوردار وجود ندارد، بنابراین این سرمایه‌ها نمی‌تواند سودی مناسبی با توجه به تورم برای سرمایه‌گذار داشته باشد. این وضعیت در مورد سپرده‌های بانکی نیز به همین شکل است، زیرا تورم فعلی از سود‌هایی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند کمتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سپرده‌های بانکی با سود ۱۵ درصدی؛ به دلیل اینکه تورم حداقل دو برابر این نرخ است، برای مردم مناسب نیست، زیرا ارزش پول آن‌ها حفظ نمی‌شود.

ثابت در خصوص ورود سرمایه‌های خرد به بازار خودرو، سکه و ارز نیز تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیز مناسب نیست، زیرا یک کالای مصرفی است و تلاطم‌های این بازار در سال گذشته نیز به دلیل سرمایه‌های سرگردانی بود که وارد این بازار شد. بازار سکه نیز می‌تواند تا حدودی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب باشد، اما باید به خطر نگهداری سکه در منزل نیز توجه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ورود مردم به بازار ارز درست نبوده و باید تنها تاجران، واردکنندگان و صادرکنندگان به اقتضای کارشان وارد این بازار شوند، گفت: بورس، محل اصلی سرمایه‌گذاری‌های ساختار یافته است؛ علاوه بر اینکه ارزش پول سرمایه‌گذار در بورس حفظ می‌شود، امکان نقدینگی آن نیز بالا است. بازار سهام از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۸۰ درصد بازدهی داشته، بنابراین شاید بورس تنها بازار برای سرمایه‌های خرد مردم نباشد، اما یکی از بهترین بازار‌ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور است.

سرمایه گذاری در تعاونی‌ها سودآور است؟

علیرضا حائری کارشناس بازار کار و تولیدکننده حوزه نساجی، بهترین بازار برای سرمایه‌های خرد مردم تا ۵۰ میلیون تومان را عضویت در یکی از تعاونی‌های فعال دانست و گفت: این تعاونی‌ها با جمع آوری سرمایه‌های اندک و تبدیل آن به سرمایه قابل توجه، یک کار تولیدی را بر اساس نیاز جامعه شروع می‌کنند. حتی چند نفر از یک خانواده یا دوست و فامیل می‌توانند سرمایه‌های خود را تجمیع و یک تعاونی جدید بر اساس علاقه و مهارت خود تأسیس کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش پوشاک نیز یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری‌های خرد است، اظهار داشت: حوزه پوشاک نسبت به سایر بخش‌های نساجی نیاز به سرمایه کمتری داشته و می‌تواند با سرمایه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به تنهایی و یا مشارکتی، فعالیت خود را در این بخش شروع کرده و علاوه بر سوددهی به ایجاد اشتغال نیز کمک کنند.

حائری با اشاره به حوزه دیگری که با سرمایه اندک خانگی، مردم می‌توانند ارزش پول خود را حفظ و سود نیز کسب کنند، خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در بورس اقدامی است که هر فردی با کمترین سرمایه می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند، اما نکته مهم در این بازار داشتن آگاهی از خرید و فروش سهام است. زیرا وارد شدن به این بازار بدون آموزش، ریسک بالایی دارد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری در بورس در شرایط فعلی اقتصاد و تورم، بهتر از سپرده گذاری در بانک است، افزود: اگر کسی در بورس با آگاهی وارد شود، می‌تواند سودی که در یک سال از سپرده گذاری بانک بدست می‌آورد را طی ٦ماه از بازار سهام کسب کند.

۴ پبشنهاد سرمایه‌گذاری برای پول‌های خانگی

حمید حاج‌اسماعیلی، یکی از کارشناسان بازار کار نیز با اشاره به شرایط خاص اقتصادی و گرایش مردم به سرمایه‌گذاری‌های کم خطر، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سپرده‌گذاری در بانک‌ها با توجه به نرخ سود فعلی مقرون به صرفه نیست، زیرا سود بانکی یک دوم نرخ تورم بوده، بنابراین سپرده‌گذاری در بانک‌ها توصیه نمی‌شود.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: ورود به بازار سهام برای مردم عادی که آموزش لازم و اطلاعات کافی از این بازار ندارند، کار سختی است. زیرا ممکن است در بازه زمانی که نیاز به سرمایه خود دارند، ارزش سهام آن‌ها دچار افت و سرمایه پایه با کاهش ارزش روبه‌رو شده باشد؛ بنابراین تا زمانی که ثبات اقتصادی نسبی در کشور ایجاد نشده است، ورود به بازار سرمایه برای مردم عادی کار معقولی نیست.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: یکی از بخش‌های مناسب برای سرمایه گذاری‌های اندک مردم در شرایط فعلی اقتصاد، کار‌های خدماتی است، زیرا تقاضا برای این فعالیت‌ها وجود دارد و در نرخ اشتغال نیز، این کار‌ها نقش موثری داشته است. همچنین گردشگری و استفاده از امکانات و لوازم سنتی و بومی کشور نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای سرمایه‌های اندک و خانگی مردم باشد.

اسماعیلی با تأکید براینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نیز برای مردم بومی و سرمایه‌های خانگی، گزینه مناسبی است، خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه ریسک کمتری داشته و در روستا‌ها و شهرستان‌ها می‌تواند ایجاد اشتغال کند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در روستا‌ها و نیاز به سرمایه‌های اندک خانگی، تصریح کرد: به دلیل بارش‌های مناسب سال گذشته، کشاورزی، پرورش آبزیان و دامپروری موقعیت خوبی را برای سرمایه‌گذاری و ورود مردم به این حوزه فراهم کرده است. به طوری که در شش ماه نخست سال جاری فعالیت‌های بخش کشاورزی رشد قابل توجهی داشته است.

این کارشناس بازار کار گفت: اقدام به پرورش گل و گیاه و میوه‌های گلخانه‌ای در حجم کوچک نیز یکی دیگر از پیشنهاداتی است که با سرمایه‌های محدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان مقابل انجام است. حتی یک یا دو خانواده می‌توانند با پس اندازی که دارند این کار را شروع کنند و در مراحل بعدی آن را توسعه دهند. همچنین تعاونی‌ها و ورود سرمایه‌های خرد مردم به این بخش نیز می‌تواند، یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری برای مردم عادی است.

اسماعیلی با تأکید براینکه ورود مردم به بورس بهتر از بانک است، گفت: تجربه نشان داده، بانک‌ها به دلیل سودجویی و منفعت طلبی، سرمایه‌گذاری در اقتصاد را شروع کرده و کاری که به نفع مردم باشد را انجام نمی‌دهند، همچنین با نرخ سودی که برای سپرده‌ها در نظر گرفته شده نیز، سود معقول و مناسب با شرایط فعلی اقتصاد به مردم پرداخت نمی‌شود.

وی در پایان به مردم توصیه کرد: مردمی که کل سرمایه و دارایی‌شان چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان است بهتر است، وارد بازار سرمایه نیز نشوند، زیرا این بازار متأثر از شرایط اقتصادی کشور بوده و ممکن است در آن مدتی که به سرمایه خود نیاز دارند، نتوانند به سود لازم دست پیدا کنند.

سرمایه‌های خانگی مردم از این جهت اهمیت دارد که این مبلغ شاید همه دارایی یک خانواده باشد و در صورت خطا یک خانواده درگیر مشکلات خواهد شد. از این جهت باید راهی انتخاب کرد که کمترین ضرر و تا حد امکان بیشترین سود را داشته باشد.

دیدگاه‌های کارشناس بازار سرمایه در خصوص سرمایه گذاری منابع خرد مردم در بخش‌های مختلف نشان از آن دارد که باید ضمن تحقیق، تمرکز به سرمایه گذاری در فعالیت‌های خرد صورت گیرد تا علاوه بر کسب سود معقول افرار متأثر از نوسانات بازار‌های مالی کشور و البته شرایط اقتصادی قرار نگیرند.

البته این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که سالهاست که دیگر تفکر غیر ممکن بودن سرمایه‌گذاری با پول کم، منسوخ شده و بسیاری از مردم بورس را شناخته اند و با کسب مهارت و دانش و آموزش می‌توان حتی با سرمایه ۱۰ هزار تومان هم وارد این بازار شد.

 

 

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان