تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸
یک کارشناس بازار مسکن:

رکود مسکن بی‌سابقه نیست/ سال ۶۴ برگشت قیمت داشتیم

از نیمه دوم زمستان احتمالا بازار مسکن مقداری فعال می‌شود و معاملات بالا می‌رود؛ به شرطی که همین شرایط در اقتصاد باشد؛ یعنی قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار تومان باقی بماند.

رکود مسکن بی‌سابقه نیست/ سال ۶۴ برگشت قیمت داشتیم

رویداد۲۴  یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کسادی معاملات مسکن تا شب عید ادامه خواهد داشت گفت: رکود فعلی بی سابقه نیست و در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ نیز با توجه به افت شدید معاملات ۳۰ تا ۴۰ درصد برگشت قیمت داشتیم، اما هم اکنون نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند؛ در حالی که جهش حدود ۲۰۰ درصد بوده است.

حسن محتشم، اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ همانند دوره فعلی با توجه به افت شدید معاملات، برگشت قیمت داشتیم که قیمت نسبت به سال قبل از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین آمد. اما در حال حاضر برگشت قیمت نداریم و قیمت‌ها حدود ۲۰۰ درصد نسبت به ابتدای سال قبل بالا رفته است. خانه‌ای که در تهران متری هشت میلیون تومان معامله می‌شده الان به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

از ۱۰۰ سال قبل مسکن یک کالای گران بوده است

وی افزود: شرایط بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت می‌گیرد. دولت به سیستم بانکی بدهکار است، کسری بودجه دارد و نتوانسته جلوی تورم را بگیرد که مردم با کمبود درآمد مواجه شده اند؛ بنابراین چرخه اقتصاد کند شده و از سوی دیگر نقدینگی در سیستم بانکی بلوکه شده است. الان شما هر بانکی بروید می‌گوید ۲۰ تا ۲۲ درصد سود می‌دهم پولت را اینجا بگذار.

طرف هم می‌بیند در شرایط کنونی نمی‌تواند یک فعالیت اقتصادی مناسب داشته باشد که بیش از سود بانکی درآمد به دست بیاورد پول را به بانک می‌سپارد و به همین نسبت درآمد خانوار‌ها محدود به ۲۰ تا ۲۲ درصد می‌شود و قدرت خرید در همه زمینه‌ها از جمله مسکن پایین می‌آید. مضافا اینکه مسکن یک کالای بسیار گران است. از ۱۰۰ سال قبل هرکس می‌خواست خانه بخرد همه چیز را می‌فروخت تا بتواند خانه دار شود.

رکود تا شب عید ادامه دارد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن حداقل تا شب عید با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: از نیمه دوم زمستان احتمالا بازار مسکن مقداری فعال می‌شود و معاملات بالا می‌رود؛ به شرطی که همین شرایط در اقتصاد باشد؛ یعنی قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار تومان باقی بماند.

محتشم ادامه داد: از نیمه بهمن ماه امسال معاملات افزایش پیدا می‌کند؛ آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می‌شود و مردم این موضوع را در نظر می‌گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می‌خرند که از گرانی سال بعد پیشگیری کرده باشند.

وی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن شهر تهران گفت: هم اکنون تقریبا در شمال شهر معامله‌ای انجام نمی‌شود. در مناطق یک و سه هم قیمت‌ها جهش کرده و هم واحد‌ها بزرگ متراژ است که با توجه به پایین آمدن توان خرید، معاملات به کف رسیده است.

اما در مناطق جنوبی و مرکزی به دلیل اینکه واحد‌های کوچک و ارزان‌تر متناسب با توان اقشار متوسط عرضه می‌شود تقاضا نسبت به مناطق یک و سه بیشتر است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: هم اکنون که قیمت مسکن ۲۰۰ درصد بالا رفته شاید تا سه چهار ماه قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد پایین بیاید، اما قطعا بیش از این مقدار افت نخواهد کرد.

الان رکود است و در شرایط رکود، فروشندگان نیاز به نقدینگی دارند. به همین دلیل قیمت را مقداری پایین می‌آورند. افت نسبی قیمت تا زمانی که رکود ادامه داشته باشد یعنی نیمه دوم بهمن ماه ادامه پیدا می‌کند.

طرح‌های دولتی آنقدر زمانبر می‌شود که خاصیت خود را از دست می‌دهد

رییس سابق انجمن انبوه سازان استان تهران درباره تاثیر طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، گفت: دولت‌ها طرح‌هایی که می‌دهند در ابتدا خوب است، ولی در اجرا آنقدر زمان‌بر می‌شود که خاصیت خود را از دست می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفته می‌خواهم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ بسازم. الان حدود یک سال از این طرح گذشته و هنوز خیلی از قرارداد‌ها بین دولت و سازندجگان منعقد نشده یا بعضی هم که منعقد شده در شرایط ابتدایی ساخت و ساز است و تا سال آینده هم تمام نمی‌شود.

تا بخواهد این واحد‌ها وارد بازار شود با کلی تقاضا در بازار مسکن مواجه می‌شویم؛ زیرا به ازای هر ازدواج و طلاق، یک تقاضا در بازار مسکن شکل می‌گیرد و دولت‌ها هرگز نتوانسته اند متناسب با تقاضای جاری، مسکن تولید کنند. از سوی دیگر کسری سال‌های اخیر هنوز جبران نشده است.

محتشم درباره اوضاع ساخت و ساز در بخش خصوصی نیز گفت: املاک تجاری که تقریبا به اشباع رسیده، اما هنوز برخی باور مشغول به ساخت مال هستند. مال در تمام دنیا از رده خارج شده و فروش اینترنتی جایگزین آن شده است.

اما در ساخت و ساز مسکونی یک سری فعل و انفعالات در اطراف شهر‌های بزرگ به جریان افتاده است. در تهران به خاطر سیاست غلط مدیریت شهری در دوره‌های قبل ساخت و ساز به شکل بی‌ضابطه انجام می‌شد و تراکم بالا رفته بود.

شورای شهر فعلی جلوی این اقدام را گرفته و اجازه ساخت بیش از چهار طبقه نمی‌دهد که البته اقدام منطقی و درستی است، اما به هر حال ساخت و ساز محدود شده است. به همین دلیل حجم ساخت و ساز به اطراف تهران منتقل شده و شاهد رونق نسبتا خوبی در شهر‌های اقماری هستیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان