تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

بازار سرمایه در حال اصلاح است نه رکود/ بورس فعلا بی‌رقیب است

یک کارشناس بورس گفت: طی چند ماه گذشته شاخص کل از حدود ۱۵۰ هزار تا ۳۳۰ هزار در یک روند ثابت رشد کرده ولی این انتظار نباید ایجاد شود که رشد شاخص به این شکل همیشه در جریان باشد.
بازار سرمایه در حال اصلاح است نه رکود/ بورس فعلا بی‌رقیب است
رویداد۲۴ بازار سرمایه بعد از چندین ماه طی کردن روند صعودی مدتی است که با روندی کاهشی روبرو شده است و این موضوع برخی را نگران کرده که نکند دوران شکوفایی چشم‌گیر بورس در ۶ ماه اول سال حباب گونه و هیجانی بوده و بازار سرمایه رو به‌سوی رکود پیداکرده است.

برای بررسی وضعیت موجود بازار سرمایه و پیش‌بینی آینده این بازار با حمید اعرابی کارشناس بورس به گفتگو نشستیم. این کارشناس بورس معتقد است که بازار سرمایه بعد از روند چندماهه بالا رفتن شاخص‌ها به یک فرصت برای ارزیابی و اصلاح نیاز دارد و با قطعیت می‌گوید بازار سرمایه در حال اصلاح است نه رکود.

در ادامه مشروح گفتگو با این کارشناس بورس را می‌خوانید.

* در هفته‌های اخیر و در پی افت شاخص در بازار سرمایه برخی کارشناسان بورس آن را نشانه نزدیک شدن به دوران رکود در این بازار به سبب اشباع شدن آن و برخی دیگر این افت شاخص‌ها را نشانه‌ای از استراحت کوتاه این بازار می‌دانند و آن را پایدار نمی‌بینند؛ شما چه تحلیلی در این زمینه دارید و چه سناریویی را محتمل می‌دانید؟

– مسلماً بازار رشد کرده، اما سهم‌های بزرگ هیچ‌کدام گران نیستند. وقتی گزارش ۶ ماهه اول سال را نگاه می‌کنیم که تحلیلی از رفتار در ۶ ماهه دوم داشته باشیم می‌بینیم که بسیاری از سهم‌های بزرگ این وضعیت را دارند، اما اینکه بالا خواهند رفت یا نه به سیاست‌های کلی بستگی دارد که در پی آن نقدینگی به کدام سو نیل کند.

در حال حاضر مقداری نگرانی‌ها بابت بودجه کل کشور است که در آذرماه معمولاً تقدیم می‌شود و فعالان بازار در انتظار این هستند که ببینند بودجه سال آینده چگونه خواهد بود و بودجه‌ای که تصویب می‌شود منتهی به متضرر شدن بورس خواهد شد یا به نفع این بازار تمام می‌شود. البته این نیز طبیعی است و هرسال که به دادن لایحه بودجه و تصویب شدن آن نزدیک می‌شویم این نگرانی بروز می‌کند.

در حال حاضر پتانسیل‌های خوبی در بازار دیده می‌شود و همچنین سهم‌های بزرگ و یا حتی سهم‌هایی که مشکل داشته‌اند اکثراً می‌توانند تجدید ارزیابی دهند و این نشان می‌دهد که کماکان پتانسیل در بازار هست.

* صحبت‌های شما در شرایطی است که برخی از کارشناسان معتقدند اگر بازار به سمت رشد نیز نیل کند این رشد مقطعی خواهد بود. این دسته از کارشناسان می‌گویند در میان‌مدت نمی‌توان امید داشت رشد شاخص و رشد گردش معاملات تأثیر چندانی بر تأمین مالی بنگاه‌ها داشته باشد. آیا چنین تحلیل‌های بدبینانه‌ای را می‌توان در شرایط فعلی پذیرفت؟

– بنده در شرایط فعلی اصلاً چنین تحلیل‌هایی را قبول ندارم. هنگامی که افزایش سرمایه در بازار جریان دارد در تأمین مالی شرکت‌ها هم تأثیرگذار است. این تحلیل در شرایطی است که بازار خوب نباشد و کسی میل به افزایش سرمایه نداشته باشد در آن وضعیت می‌توان گفت تأمین مالی بنگاه‌ها صورت نمی‌گیرد موضوعی که در حال حاضر وجهی ندارد.

* آیا شما گمان می‌کنید باید در کوتاه‌مدت منتظر عرضه‌های سنگین و کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم یا اینکه تداوم رشد با حجم معاملات بالا در پیش است؟

– پیش‌بینی بنده این است مجامع بازار ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد بالاتر از آنچه در این روز‌ها هست پیش می‌رود، این پیش‌بینی تا خرداد ماه و نشست مجامع پابرجا است.

* آیا این پیش‌بینی خوش‌بینانه تلقی نمی‌شود؟ ازاین‌جهت که برخی می‌گویند، چون تقاضا در نیمه اول سال هیجانی بالا رفته این امکان بسیار محتمل است که هیجانی هم ریزش کند و این سبب شود عرضه بیشتر از تقاضا باشد و در پی آن ارزش سهم‌ها و متعاقباً شاخص ریزش کند.

– در حال حاضر که تقاضا چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و صحبت از تقاضا در حدود رقم دو هزار میلیارد تومان است که این عدد بسیار خوبی تلقی می‌شود. طی چند ماه گذشته شاخص کل از حدود ۱۵۰ هزار تا ۳۳۰ هزار در یک روند ثابت رشد کرده، ولی این انتظار نباید ایجاد شود که رشد شاخص به این شکل همیشه در جریان باشد. اصلاح، ذات بازار است و روند اصلاح بازار می‌تواند ۲ یا ۳ ماه هم ادامه داشته باشد و بعد افزایشی شود. اگر قرار باشد روند رشد طولانی‌مدت باشد حباب ایجاد می‌شود و اساساً چنین چیزی نه به صلاح است نه انتظار درستی است. ارزیابی‌ها در ادامه جریان خواهد داشت و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه در حال اصلاح است.

* و سؤال آخر هم اینکه در چنین وضعیتی، بازار جایگزینی برای بورس تصور نمی‌کنید؟ بازاری که توان جذب بیشتر سرمایه در برابر بازار بورس را داشته باشد.

– نه به‌هیچ‌عنوان. دو بازار ارز و مسکن که معمولاً به‌صورت غیرمعمول در برخی اوقات به‌عنوان رقیب بازار بورس تلقی شده‌اند دیگر این توان را ندارند. بازار ارز به سبب تصمیماتی که دولت در ارتباط با خریدوفروش آن گرفت به سمتی رفت که کسی دیگر به‌سوی این بازار نمی‌رود، بازار مسکن هم که عملاً در رکود به سر می‌برد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان