تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
رئیس شیلات منطقه آزاد کیش:

گردشگری صید و صیادی در جزیره کیش راه‌اندازی می‌شود

رئیس شیلات منطقه آزاد کیش گفت: زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در کیش فراهم است، اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود و تسهیلاتی برای این منظور ارائه شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار را به حوزه شیلات این منطقه جذب کنیم.
گردشگری صید و صیادی در جزیره کیش
رویداد۲۴ موسی احمدی، رئیس شیلات کیش به فعالیت‌های امروز و آینده شیلات و پرورش آبزیان در کیش اشاره کرد و گفت: در منطقه آزاد کیش، در همه فصول صید وجود دارد، اما مقدار صید آن‌ها بستگی به فصل متفاوت است. فصل پاییز فصل صید ماهی‌های هامور، هوور، تن و شیر است. انواع دیگری از کیش ماهیان شامل حلوا سیاه، کپور، شوریده، میش ماهی، پرستو ماهی، مقوا و سنگ سر هستند که با توجه به فصل و جزر و مد جزیره صید آن‌ها زیاد و کم می‌شود.

احمدی ادامه داد: امروز ۵۵ شناور لنج، ۵ مینی لنج و ۷۵ قایق شناور سبک در منطقه آزاد کیش مشغول به فعالیت هستند.

صید جزیره کیش، صید پاک

جزیره کیش با عنوان جزیره پاک شناخته می‌شود و جالب است بدانید که صید در این منطقه هم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی منطقه، صید پاک است. رئیس شیلات کیش در این خصوص توضیح داد: صید در جزیره کیش پاک است؛ یعنی با قلاب انجام می‌شود و موجب آسیب به آبزیان نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در همین زمینه یکی از فعالیت‌های مورد توجه شیلات آموزش به صیادان است به همین جهت افرادی از کشور هند به این مناطق می‌آیند و با آموزش کارآموزان خسارات احتمالی صیادان و فعالان این عرصه به محیط زیست را کاهش می‌دهند. این نیرو‌ها بعد از هرچند ماه آموزش، روی قایق‌ها کار و با دریافت مجوز‌های لازم صیادی می‌کنند.

توسعه صادرات آبزیان کیش، نیازمند افزایش زیرساخت‌ها

احمدی گفت: از آنجایی‌که بازار مصرف کیش محدود است و بازار کشش ندارد این صید‌ها به تعاونی‌های اطراف مانند بندرلنگه یا بندرعباس تحویل داده می‌شود. مقدار صید بستگی به وجود ماهی در فصل دارد. الان فصل شیر ماهی و هر لنج حدوداً یک یا دو تن صید دارند.

وی افزود: اگر کارخانه یخ و سردخانه کیش بتواند فعالیت خود را به‌خوبی انجام دهند می‌تواند در صادرات این محصولات نیز بدرخشد. صادرات داخلی امروز در شیلات کیش وجود دارد، اما نیازمند آن هستیم تا با گسترش تجهیزات مانند کارخانه یخ و سردخانه، بسته‌بندی مناسب و… بتوانیم محصولات را به شکل شکیل به بازار عرضه کنیم و اگر بازار محلی اشباع شد بتوانیم آن را به خارج از کشور صادر کنیم.

بیشتر بخوانید:


پرورش ماهیان در قفس و صدف در کیش رونق می‌گیرد

موسی احمدی خاطرنشان کرد: درصدد آن هستیم تا پرورش ماهیان در قفس را در منطقه راه‌اندازی کنیم و در حال موقعیت‌یابی و برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم. همچنین در نظر داریم با پرورش صدف، ارزآوری این نوع محصولات را در منطقه آزاد کیش افزایش دهیم.

تقویت زیستگاه‌های مصنوعی درکیش

ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی در دریا ازجمله اقداماتی است که باهدف حفظ محیط‌زیست انجام می‌گیرد و شامل قرار دادن سازه‌های مجاز زیست‌محیطی شبیه زیستگاه طبیعی در دریاست که باعث می‌شود علاوه بر افزایش ذخایر دریایی، صید بی‌رویه و فشار بر زیستگاه‌های طبیعی کاهش یابد و گامی مؤثر در حفظ محیط‌زیست نیز خواهد بود.

رئیس شیلات کیش در این خصوص گفت: دریا امروز به علت صید‌های بی‌رویه کویر شده، یعنی نیازمند آن است که باهمت صیادان، منطقه آزاد کیش و شیلات زیست‌گاه‌های مصنوعی را تقویت کنیم، چون زمانی که اطراف جزیره با تور صید انجام می‌شود موجب آسیب به دریا می‌شوند.

وی در ادامه افزود: بین ۳۰ تا ۴۰ هزار زیستگاه مصنوعی داریم که از جنس فایبرگلاس و بتن است و مشاور در حال طراحی آن است. از طرفی صیادان جزیره تنها در زمان خاصی با تور‌های سطحی صید انجام می‌دهند و حداقل ضرر را برای آبزیان دارد.

گردشگری صید و صیادی در جزیره راه اندازی می‌شود

موسی احمدی گفت: گردشگری صید و صیادی در جزیره کیش به این معنی است که بتوانیم حدود ۱۰ یا ۵۰ قایق را برای اسکله صیادی با استفاده از صیادان خبره منطقه آماده را مجوز‌های لازم را برای دریاروی و صید خانوادگی فراهم کنیم تا گردشگران به این نوع فعالیت جذب شوند و از جاذبه‌های دریا در این جزیره زیبا استفاده کنند. در همین راستا مجوز گردشگری صید و صیادی را نیز در دستور کار داریم.

وی همچنین افزود: فاینانس غذا‌های دریایی و جشنواره غذا‌های دریایی با هدف جذب توریست‌های بین‌المللی نیز در دستور کار است که در حدود ماه‌های دی و بهمن در جزیره صورت خواهد گرفت. در این جشنواره در نظر داریم تا با معرفی غذا‌های محلی و دریایی منطقه این نوع گردشگری را نیز در منطقه رونق بخشیم.

رئیس شیلات کیش گفت: امروز بازار مصرف ماهی شیر تن، داغ است و ظرفیت مشخصی صید می‌شود، اما در قسمت‌های دیگر هر نوع آبزیانی که در تور می‌آید را مصرف می‌کنند. ماهی دم زرد، ماهی حلوا سیاه هوور مسقطی، گونه‌های ماهی مثل شیر ماهی رنگ طعم و… در جزیره متفاوت است و دقت می‌شود تا در منطقه ظرفیت مشخص و نوع مشخص صید شود تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: امروز سرمایه گذاری داخلی در شیلات کیش وجود دارد و در حال توسعه است، اما زمینه سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کیش فراهم است، در عین حال باید زیرساخت‌ها فراهم و تسهیلاتی برای این منظور در نظر گرفته شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار را به حوزه شیلات منطقه آزاد کیش جذب کنیم.

پرورش و تکثیر ماهیان بومی

احمدی با تأکید بر لزوم رونق بخشی به حوزه شیلات و پرورش آبزیان منطقه گفت: باید برنامه‌ای را در نظر بگیریم تا با همکاری شیلات منطقه و سازمان منطقه آزاد، پرورش و تکثیر ماهیان بومی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس شیلات کیش افزود: لازم است منطقه آزاد همکاری بیشتری در خصوص ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی داشته باشد و با این فعالیت بتوانیم دریا را تقویت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در گذشته حفاظت و حراست شیلات را نداشتیم که با کمک دریابانی اخیراً و با سفر سردار قاسم رضایی به کیش در دستور قرار گرفت و همکاری لازم برای ایجاد گارد شیلات و حفاظت شیلات انجام شد تا بتوانیم کارایی بیشتری در حفاظت داشته باشیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان