تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

گلایه مجلسی‌ها از معطل ماندن FATF در مجمع تشخیص ادامه دارد

معطل نگه داشتن لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با انتقاداتی از سوی چهره‌های سیاسی خصوصا مجلسی‌ها روبرو است.
fatf
رویداد۲۴ عبدالکریم حسین‌زاده، با اشاره به تاخیر در تایید لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: همه تا حدود زیادی به این درک رسیده‌اند که عدم تایید لوایح پالرمو و CFT از جهات مختلف برای کشور آسیب زاست، اگرچه ما خودمان با به تاخیر انداختن این موضوع فضایی را به وجود آورده‌ایم که اروپا و سایر کشور‌ها هم مثل مخالفین داخلی به این موضوع سیاسی نگاه می‌کنند و گروکشی سیاسی می‌کنند.

وی افزود: اگر تحریم‌های عمرانی شروع شود و این خود تحریمی‌ها نیز به آن اضافه شود، اثرات تخریبی آن برای کشور خیلی زیاد است.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس یادآور شد: ما به جای اینکه درگیر رقابت‌های سیاسی پیرامون CFT و پالرمو شویم باید به آن نگاه کارشناسی داشته باشیم، در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مردم هم سردرگم شده اند و موضوع برایشان محل شبهه شده است.

حسین‌زاده ادامه داد: مجلس و دولت کار خودشان را در بررسی و تصویب لوایح مربوط به FATF انجام دادند، به نظر می‌رسد در این شرایط معطل نگه داشتن بیش از حد این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت برای جایگاه این مجموعه نیز خوب نیست و لذا باید هرچه سریعتر راجع به این لوایح تصمیم‌گیری شود.

به گفته این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، اگر این تصمیم سر وقت خودش گرفته می‌شد و لوایح در زمان مقرر تایید می‌شد شاهد این اثرات سوء نبودیم و این وضعیت حالت تعلیق به خود نمی‌گرفت.

تابش: دولت بنا به رعایت مصالح ملی به FATF بپیوندد

محمدرضا تابش، نیز درباره معطل ماندن لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت و مسئولین امنیتی و اقتصادی به صراحت در جلسه غیرعلنی مجلس مواضع خود را اعلام کردند که تأخیر در تایید این لوایح منجر به فشار بیشتر بر اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود: به نظر من وقتی مجلس پالرمو و CFT را تصویب کرده، کار آن تمام است و دولت می‌تواند بنا به رعایت مصالح ملی آن را برای اجرا ابلاغ کند. براساس اظهاراتی که آقای رئیس جمهور خصوصاً در چند روز اخیر داشتند که هر کاری را برای حفظ منافع ملی و کمتر متضرر شدن مردم و کاهش فشار بر اقتصاد و معیشت خانوار انجام می‌دهند ایشان می‌تواند این کار را اجرایی کند و با توجه به مصوبه مجلس به FATF بپیوندد.

نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان از مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خواست که کار قانون گذاری را به مجلس واگذار کند.

بیمقدار: در صورت نپذیرفتن لوایح FATF و CFT بانک‌های ما دیگر اعتباری در دنیا ندارند

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که در صورت نپذیرفتن لوایح FATF و CFT دیگر بخش خصوصی نیز قادر به همکاری با سایر کشور‌ها نخواهد بود.

شهاب‌الدین بی‌مقدار نیز با اشاره به ضرورت تعیین و تکلیف لوایح FATF و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر امروز ما به FATF نپیوندیم در اولین گام در لیست سیاه قرار می‌گیریم. زمانی که نام ایران در شمار این لیست قرار گیرد دیگر بانک مرکزی و هر فرد ایرانی نمی‌تواند با بانک‌های سایر کشور‌ها ارتباط داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در صورت نپذیرفتن این لوایح بانک‌های دنیا دیگر حاضر به مبادلات مالی با ایران نخواهند بود و همانند کاری که مالزی انجام داده است در اولین اقدام حساب‌های ایران را مسدود می‌کند. به دنبال بسته شدن حساب‌های ایران در خارج از کشور کاملا دست و پای ما قفل می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: امروز اگر ما با کشور عراق معاملات تجاری داریم پول خود را از طریق حساب‌های افراد واسطه دریافت می‌کنیم، اما اگر این لوایح را نپذیریم دیگر این امکان نیز فراهم نخواهد بود. در حقیقت امروز بخش خصوصی ما می‌تواند با دنیا معامله کند، اما زمانی که در لیست سیاه قرار بگیریم دیگر هیچ بانک و هیچ فردی حاضر به همکاری با بخش خصوصی نیز نخواهد بود.

وی در پایان افزود: عملا بانک‌های ما در سایر کشور‌ها اعتبار خود را از دست داده و دیگر کارایی نخواهند داشت. با نپذیرفتن این لوایح بخش‌های مختلف کشور با مشکل روبرو می‌شوند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: fatf ، پالرمو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
0
0
معطل دروغ و پراكننده گويي خود شديد. مردم مگر ضامن عشرت طلبي شما هستند كه حالا معطل مانده ايد
نظرات شما
پیشخوان