تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

فدراسیون عامل افتضاح تیم ملی/ مقایسه کی‌روش و ویلموتس اشتباه است

مربیان پیشین تیم ملی فوتبال ایران و کارشناسان این رشته با اشاره به باخت‌های تیم ملی مقابل بحرین و عراق، فدراسیون را به عنوان عامل اصلی این ناکامی معرفی کردند.

تیم ملی فوتبال

رویداد۲۴ تیم ملی فوتبال ایران پس از باخت مقابل بحرین به مصاف عراق رفت تا در چهارمین دیدار مرحله گروهی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ آسیا نیز مقابل این تیم طعم تلخ شکست را تجربه کنند. باختی که شاگردان مارک ویلموتس را در گروه C این رقابت ها شش امتیازی نگه داشت تا در رده سوم قرار گیرد و صعودش به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به اما و اگر بکشد.

تیمی که در دو دوره قبلی با اقتدار به جام های جهانی صعود کرد حالا در دوره گذار قرار گرفته است و با کمترین هماهنگی به مصاف رقیب سنتی خود عراق رفت تا ببازد و هواداران فوتبالی کشور را در بهت و حیرت فرو برد.

ملی پوشان ایران در حالی مقابل عراق شکست خوردند که کوتاه ترین اردوی آماده سازی را چهار روز قبل از این بازی در تهران آغاز کردند. شروع اردویی که تحت تاثیر عدم پرداخت مطالبات سرمربی تیم ملی برگزار شد تا مارک ویلموتس قبل از سفر به تهران در ترکیه بماند و منتظر پرداخت قسط اول قراردادش باشد.

مربی بلژیکی آنقدر در استانبول ماند تا مسئولان فدراسیون با جیب های پر از یورو به همسایه شمال غرب ایران سفر کردند تا مشکل را حل کنند. اتفاقی که اصحاب رسانه را انگشت به دهان کرد اما سیاست همیشگی فدراسیون فوتبال برای رفع ابهام تغییر نکرد. سیاستی به اسم «سکوت»!

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال که پیش از بازی تیم ملی در همایش علمی «فوتبال کلینیک» صحبت از نیاز فوتبال به امکانات لجستیکی کرد همراه با مشاور همشهری اش محمدرضا ساکت که این روزها در هر فیلم و عکسی  که موجود است کنار مارک ویلموتس حضور دارد کمترین کمک را به تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران کرد  تا کارشناسان فوتبال ایران علت اصلی این مشکلات را مدیریت فدراسیون بدانند.

ویلموتس حرفه ای رفتار کرد
جلال چراغپور مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در خصوص تاخیر در ورود مارک ویلموتس به ایران قبل از بازی با عراق اظهار داشت: می گویند پول نیامد ویلموتس هم نیامد! اینکه یک مربی خارجی به فوتبال ایران می آید کاملا واضح است که اول به پول فکر می کند و سپس به مشکلات داخلی در بحث انتقال ارز از ایران به خارج از کشور توجه دارد.

ناصر ابراهیمی که در دهه شصت هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت در این باره تاکید کرد: اینکه از یک مربی خارجی بخواهیم با سیستم کداخدامنشانه برای یک پرچم بجنگد و حاضر باشد بدون دریافت پول کار کند اشتباه محض است. آقای ویلموتس دیدگاه حرفه ای برای فعالیت خود دارد و نباید هر بار به او وعده بدهیم که این هفته یا این ماه طلبت را پرداخت می کنیم. باید به رفتار ویلموتس حق داد.

تاکتیک منسجم نداشتیم
ابراهیمی در ادامه به تاکتیک تیم ملی ایران مقابل عراق پرداخت و تصریح کرد: بازیکنان تیم ملی نسبت به دوران حضور آقای کارلوس کی روش تغییر محسوسی نکردند. این بازیکنان کمترین هماهنگی و آمادگی را داشتند. همان هایی که در جام جهانی روسیه، پرتغال و اسپانیا را شوکه کرده بودند. فوتبال دنیا را در رقابت های جهانی به چالش کشیدیم اما حالا مقابل عراق هیچ حرفی برای گفتن نداشتیم.

وی ادامه داد: تیم ملی در خطوط سه گانه زمین بازی هیچ هماهنگی نداشت. هافبک های ما ناتوان بودند. نمی دانستند چه استراتژی محکمی مقابل حملات حریف داشته باشند. مهاجمان تیم ملی بیکارترین بازیکنان بودند چون اصلا توپی از هافبک ها به سردار آزمون و مهدی طارمی نمی رسید. تاکتیک تیم ملی منسجم نبود و هماهنگی بین آنها در سطح یک تیم فوتبال هم نبود چه برسد به تیم ملی یک کشور!

مقایسه بین کی روش و ویلموتس اشتباه محض است
چراغپور در ادامه درباره مقایسه بین مارک ویلموتس و کارلوس کی روش اظهار داشت: این نوع قیاس تا حدی طبیعی است اما نباید چنین کاری صورت بگیرد. کارنامه کارلوس کی روش را در طول هشت سال بررسی می کنیم اما هنوز آقای ویلموتس به هشت ماه فعالیت در فوتبال ایران هم نرسیده است. نباید آنها را مقایسه کرد.

ابراهیمی دراین باره تاکید کرد: سیستم تاکتیکی کی روش با ویلموتس کاملا متفاوت است. ما نیاز به دوره گذار داریم. تیمی که می خواهد تغییر سبک و شیوه بدهد احتیاج به اردوهای هماهنگی قبل از شروع هر تورنمنتی دارد. ما وارد مرحله گروهی بازی ها شدیم اما هیچگونه آمادگی و اردوی منسجمی برگزار نکردیم.

فدراسیون فوتبال مقصر اصلی باخت‌هاست
چراغپور کارشناس فوتبال ایران درباره مقصران دو باخت متوالی تیم ملی مقابل بحرین و عراق به صراحت گفت: مدیران فدراسیون فوتبال! تقویم بازی های ملی را توچه کنید که چقدر فرصت آماده سازی داشتیم و آن را از دست دادیم. این برای فوتبال ملی که ایران که مدت ها با کی روش کارش را دنبال می کرد و حالا تغییر سبک می دهد بسیار مهم است. احتیاج به آماده سازی داریم تا ویلموتس هم بهانه ای نداشته باشد. شک نکنید فدراسیون فوتبال مقصر اصلی این باخت هاست و باید از آنها پرسید که چه کمکی به فوتبال کرده اند تا اینگونه مقابل تیم های آسیایی مستاصل شده ایم.

ناصر ابراهیمی یادآور شد: شک نکنید اگر ویلموتس هم در ایران نبود همین اتفاق می افتاد. ما دچار بلا شدیم. بالایایی که مقصرانش آقایان تاج و کفاشیان بوده و هستند.

مربی تیم ملی فوتبال ایران افزود: طبیعی است وقتی نسلی از ملی پوشان با کارلوس کی روش تربیت شدند هنگام رفتن او نیاز به دوران آماده سازی فشرده دارند. وقتی کی روش رفت فدراسیون دنبال یک مربی بود که فقط بالای سر تیم ملی بایستد. فرگوسن هم به جای کی روش می آمد باز هم با این مدیریت افتضاح نتیجه نمی گرفت.

ابراهیمی تاکید کرد: مدیران فدراسیون هیچگونه میزگردی برای موفقیت تیم ملی تشکیل ندادند. جلسات خود را با کسانی برگزار کردند که هیچ شناختی از فوتبال ایرانی نداشتند. افتضاح فعلی فوتبال ملی تقصیر این مدیران بی لیاقت است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
انتشار فایل صوتی جدید چه تاثیری در آینده سیاسی محمدجواد ظریف خواهد داشت؟
پیشخوان