تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

علت افزایش حجم سپرده‌های بانکی چیست؟/ بانک‌ها همچنان محبوب‌ترین گزینه افزایش سرمایه

حق شناس اظهار کرد: افزایش ۲۶.۹ درصدی سپرده‌ها نزد بانک‌ها به دلیل نقد شوندگی سریع در بانک‌ها و ریسک پذیری کمتر، افزایش یافته است.
حجم سپرده های بانکی
رویداد۲۴ آمار‌های بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان تیرماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۲۱۶۵.۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۶۹۶.۴ هزار میلیارد ریال (۲۶.۹ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۴۹۱.۷ هزار میلیارد ریال (۷.۲ درصد) افزایش داشته است. همچنین بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶۹.۸ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۹.۵ هزار میلیارد ریال است.

علت افزایش حجم سپرده‌های بانکی

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص علت افزایش حجم سپرده‌های بانکی به گفت: هر زمانی که سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند، مفهوم ساده آن این است که سایر بازار‌ها بازدهی مناسبی ندارند و بازار پول از بازدهی مناسبی نسبت به سایر بازار‌های دیگر برخوردار است. مردم به هر دلیلی تشخیص می‌دهند که پناهگاه پول به جای سایر بازار‌ها مانند بازار طلا و سکه و بازار بورس، بازار پول و سرمایه است که از امنیت بیشتری برخوردار است.

هادی حق شناس بیان کرد: اگر مردم پول خود را در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کنند برای این است که منتظر فرصت برای ورود در سایر بازار‌ها مانند بازار خودرو، مسکن، ملک و بازار سرمایه هستند. اگر به هر دلیلی سرمایه در دست مردم با ریسک همراه باشد بهترین محل انتظار پول بانک‌ها هستند.

بانک‌ها محبوب‌ترین گزینه

وی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان بانک‌ها برای افزایش سرمایه، محبوب‌ترین گزینه نسبت به سایر بازار‌ها مانند بازار بورس و بازار‌های دیگر هستند؟ بیان کرد: نقد شوندگی در بازار پول قابل مقایسه در بازار‌های دیگر مانند بازار خودرو، مسکن، ملک و بازار سرمایه نیست. مردم هر زمانی که خواستند می‌توانند به پول خود نزد بانک دسترسی داشته باشند، اما در سایر بازار‌ها اینطور نیست همچنین اگر قصد فروش خودرو و یا ملک و املاک خود را داشته باشند به همان سرعت که از بانک، سرمایه خود را دریافت می‌کنند نیست و زمان‌بر‌تر از سایر بازار‌ها است.

نقد شوندگی در بانک ها، آنی و لحظه‌ای است

حق شناس با بیان اینکه افزایش سپرده‌های بانکی رابطه مستقیمی با پیش بینی ناپذیر بودن سایر بازار‌های سرمایه گذاری دارد، اظهار کرد: اگر کسی امروز در بازار پول و یا بانک سرمایه گذاری کند در پایان سال حداقل به ۱۰ درصد سود رسیده است، اما این سود در بازار‌های دیگر صدق نمی‌کند که ممکن است در پایان سال به سودی رسیده باشند و یا ممکن است با ضرری مجبور به خروج از آن بازار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بازار پول و یا همان سرمایه گذاری در بانک ها، بازدهی حداقل ۱۰ درصد، قطعی است و ریسکی در آن وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سپرده‌های بانکی نشان دهنده این مسئله نیست که مردم برای حضور در بازار‌هایی مانند بازار بورس، آموزش ندیده اند؟ بیان کرد: مردم به صورت نوسانی وارد و از بازار بورس خارج می‌شوند. اگر مردم به سمت سرمایه گذاری در بانک‌ها سوق پیدا کرده اند نشان دهنده این است که به این نتیجه رسیده اند که سایر بازار‌ها بازدهی کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک‌ها دارد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان