تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
رنو در معرفی نسل جدید کپچر تلاش کرده تا خودرویی مطمئن‌تر را تحویل مشتری دهد و برای دستیابی به این منظور مقداری به رشد فیزیکی پلتفرم قبلی کمک کرده است.
رویداد۲۴ تقریبا از یک دهه گذشته تا کنون؛ بخش مهمی از برنامه‌های تولیدی کمپانی‌های مطرح خودروسازی به توسعه کلاس کراس اوور‌های جمع و جور یا بهتر بگوئیم "کوچک" اختصاص یافته است. خودرو‌های مناسب رانندگی در شهر و خانواده‌های ۴ یا ۵ نفره که به تدریج می‌تواند جای سدان‌های کامپکت را گرفته و عملا تداوم تولید آن‌ها را وارد یک چالش جدی کند.

در میان خودروسازان اروپایی که پرچمدار تولید اینگونه محصولات هستند؛ فرانسوی‌ها با پژو و رنو جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده اند. پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر را می‌توانیم الگویی مناسب از تولید کراس اوور‌های شهری کوچک بدانیم که ابتدای متن درباره آن صحبت کردیم.

معرفی نسل جدید کپچر بهانه‌ای شد تا در این مطلب به بررسی ویژگی‌های این محصول در مدل ۲۰۲۰ بپردازیم.
 
فرزند خوش قدم!

رنو کپچر اولین بار در سال ۲۰۱۱ در مرحله طرح مفهومی معرفی شد تا فرمول جدیدی از ترکیب هاچ بک با کراس اوور را به نمایش گذاشته باشد. ویژگی‌های جذاب این طرح در نهایت ۲ سال بعد کپچر را وارد خط تولید انبوه کمپانی فرانسوی کرد تا در اولین سال فروش خود پس از جوک از نیسان و فامیل خود رنو داستر در رتبه سومین خودروی پرفروش اروپا قرار بگیرد.

کپچر از همان ابتدا برای موفقیت متولد شده بود و خوش یمنی آن برای رنو نقطه توقفی نداشت چرا که استقبال بالای کره ای‌ها از این خودرو سبب شد تا در سال ۲۰۱۴ محصول برتر بازار کره باشد. برخی منابع اشاره کرده اند که این خودرو طی ۷ دقیقه در بازار کره ۱۰۰۰ درخواست خرید را به ثبت رسانده که در نوع خود یک رکورد جالب بوده است. سومین کراس اوور سال ۲۰۱۴ در اروپا، برترین محصول کلاس خود در فرانسه برای سال ۲۰۱۵، بهترین کراس زیر ۱۶ هزار یورو در سال ۲۰۱۴ از نگاه مجله معتبر وات کار و ... از دیگر نشان‌ها در تالار افتخارات کپچر محسوب می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز یعنی برای ۴ سال متوالی این خودرو پرفروش‌ترین محصول در کلاس خود بود. این محصول با توجه به حجم بالای فروش، در بازار‌های مختلف با تریم‌های متفاوت عرضه شده است البته ظاهر کلی آن‌ها مشابه است.
 
اگر احساس می‌کنید کپچر طراحی جذاب تری برای بانوان دارد این مورد کاملا صحیح و البته هدفمند است، زیرا این محصول اولین خودروی رنو است که نیمی از تیم طراحی آن را بانوان تشکیل داده است. در سال ۲۰۱۷ ویرایش‌های جزیی در طراحی خارجی و داخلی کپچر اعمال شد.

کپچر برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد بازار ایران شد و باتوجه به شرایط زمانی استقبال تقریبا خوبی نیز از آن به عمل آمد. محصولی که در بازار ایران عرضه شد از موتور ۱.۲ لیتری توربو استفاده می‌کند که شتاب و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد. خروجی این موتور برابر با ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۱۹۰ نیوتن متر است. توربوی این موتور از دور موتور ۲۰۰۰ فعال می‌شود.
 
کپچر ۲۰۲۰؛ تلاش برای تکرار موفقیت‌ها

رنو در معرفی نسل جدید کپچر تلاش کرده تا خودرویی مطمئن‌تر را تحویل مشتری دهد و برای دستیابی به این منظور مقداری به رشد فیزیکی پلتفرم قبلی کمک کرده است. این محصول ۱۱ سانتیمتر در طول و ۲ سانتیمتر در فاصله بین محور‌ها بزرگ‌تر شده است. در نمای جلو همه چیز حجیم‌تر به نظر می‌آید که البته از این ظاهر جدید باید حس قدرت بیشتر برای کپچر را دریافت کنید.

چراغ‌های جلو وارد الگوی طراحی C شکل رنو شده و همراه با گریل (جلوپنجره) خوش فرم رنو منظره جالبی را ایجاد کرده است. بامپر (سپر) هم با سایر المان‌های طراحی بخش دماغه مجموعه‌ای یکپارچه را تشکیل داده است. استفاده از ورودی هوا و فضای عمیق برای مه شکن‌ها در طرفین بامپر بر زیبایی کار افزوده است.
 
به آنچه مطرح شد چین‌های روی درپوش موتور یا حرفه ای‌تر بگوئیم هودلاین‌ها را نیز اضافه کنید تا ظاهر تهاجمی کپچر به نقطه اوج خود برسد.

با حرکت به سمت نمای جانبی نوار پلاستیکی هلال فندر (گلگیر) با رنگ مخالف کل پروژه، عناصر کرومی بویژه در قسمت زه شیشه ها، رکاب برجسته با رنگ مخالف و رینگ‌های آلیاژی تا ۱۸ اینچ (بسته به تریم) جلب نظر می‌کنند.
 
به اعتقاد اکثر کارشناسان خودرویی، طراحی نمای عقب کپچر ۲۰۲۰ بسیار زیبا و بی نقص است. چراغ‌ها با الگوی C در بستری حجیم جانمایی شده اند که بامپر دارای جزئیات کرومی و پلاستیک نقش مهمی در افزایش زیبایی آن دارند.
 
یک ویژگی بسیار جذاب برای کپچر ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده و آن مربوط به تنوع بالای شخصی سازی رنگ بدنه و فضای داخلی کابین است. مشتریان می‌توانند در کاتالوگ فروش ۱۱ رنگ بدنه، ۴ رنگ برای سقف و ۳ پکیج سفارشی را انتخاب کنند که ترکیب این‌ها با یکدیگر مجموعا ۹۰ حالت مختلف برای طرح و رنگ کپچر ۲۰۲۰ ایجاد می‌کند.

اینجا رنو خلاقیت جالبی را به اجرا گذاشته تا جائیکه مشتری حتی بتواند رنگ خودروی خود را با تلفن همراه یا لباس مورد علاقه اش هماهنگ کند بویژه قابل توجه خانم ها!

کابین و امکانات هوشمند

مهمترین تغییر قابل مشاهده در فضای داخل کابین به استفاده از یک نمایشگر جدید ۹.۳ اینچی برای سیستم سرگرمی خودرو و دوربین‌های محیطی مربوط می‌شود که از رنو کلیو گرفته شده است.
 
از امکانات این محصول می‌توان به پشتیبانی از اندروید اوتو و اپل کارپلی، هماهنگی با تلفن هوشمند کاربر، ناوبری ماهواره ای، شارژ بی سیم، تو پورت شارژ یو اس بی که زیر استراحتگاه دست پنهان شده است، نمایشگر ۱۰ اینچی دیجیتال جایگزین نشانگر سنتی آمپر، سیستم صوتی از برند مطرح بوز (Bose) با ساب ووفر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تصفیه هوای کابین، کنترل صوتی روی فرمان، چراغ مطالعه ردیف جلو و عقب، محفظه خنک نگهدارنده، نمایش دمای بیرون، تنظیمات کولر و بخاری داخل نمایشگر و گرمکن صندلی‌های جلو اشاره کرد.
 
سانروف وسیع، صندلی‌های بهبود یافته در راستای افزایش راحتی و توسعه فضا برای پای سرنشین جلو و همچنین کاهش فضای صندوق به ۵۳۶ لیتر از دیگر تغییرات این محصول است.

از امکانات دیگر خودرو می‌توان به: کروز کنترل، سیستم محدودکننده سرعت، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای هوشمند، ورود بدون کلید، چراغ مه‌شکن جلو حساس به گردش فرمان، سنسور اتوماتیک نور چراغ‌ها و باران، سامانه‌های ESP ABS - EBD - EBA - HAS – ASR، فرمان برقی ضریب متغیر، سنسور پارک عقب، نمایشگر فشار باد لاستیک ها، آینه جانبی برقی و تاشو با دید گسترده مجهز به گرمکن، ایزوفیکس صندلی کودک، خروجی برق ۱۲ ولت فندکی، تنظیم تلسکوپی فرمان، سیستم تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده، نمایش مصرف سوخت لحظه‌ای، دکمه اکو (سیستم مصرف بهینه موتور)، نرم‌افزار اکو درایو برای امتیاز دهی به نوع رانندگی کم مصرف و اصلاح نوع رانندگی اشاره کرد.

رنو کپچر از معدود خودرو‌های بنزینی غیر هیبرید است که سیستم بازیابی تولید انرژی از ترمز دارد. چنان‌که به مانند یک خودروی هیبرید، در هنگام کاهش سرعت، با بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند انرژی (ESM)، که انرژی را در هنگام ترمزگیری بهبود می‌بخشد، دینام باتری را که منبع تغذیه بخاری، سیستم تهویه مطبوع، رادیو، چراغ‌های جلو و فرمان برقی می‌باشد، شارژ می‌کند.

پیشرانه

در این بخش نیز کپچر تنوع زیادی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. ۳ موتور بنزینی و ۲ نمونه دیزل در کاتالوگ فروش رنو قرار دارد. موتور ۱ لیتری ۹۹ اسب بخاری، ۱.۳ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری و ۱۵۳ اسب بخاری و همچنین پیشرانه دیزل ۱.۵ لیتری ۹۴ و ۱۱۳ اسب بخاری گزینه‌های قابل سفارش هستند.

در بخش جعبه دنده نیز نمونه ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک در دسترس است.

براساس اطلاعات ارائه شده، این خودرو بزودی در نمونه پلاگین هیبرید که ترکیبی از یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و دو موتور الکتریکی است با خروجی ۱۵۰ اسب بخار نیز عرضه خواهد شد. گفته می‌شود رنو در این پیشرانه هیبریدی از ۱۵۰ پتنت جدید فناورانه استفاده کرده که در نوع خود تفاوت‌های زیادی را به نمایش خواهد گذاشت. بیشینه برد حرکتی در حالت تمام الکتریکی برای این محصول ۴۵ کیلومتر اعلام شده است.

براساس اطلاعات موجود، قیمت این خودرو از ۲۱۳۰۰ دلار آغاز می‌شود.
 
 
منبع: عصر ایران
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: