تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ویترینی برای مصرف بودجه بیت المال/ موتورهای جستجوی ملی در دسترس نیستند!

موتور جستجوی گوگل و سایر سایت‌هایی که سرور آنها در خارج کشور است، از دسترس خارج شده است. از مدت‌ها پیش طرح موتور جستجوی ملی در کشور اجرایی شده اما عجیب اینکه با صرف بودجه‌های کلان، هیچکدام از آنها در دوران قطعی اینترنت کارایی ندارند.

موتور جستجوی ایرانی

رویداد۲۴ شلوغی‌های شیراز و اصفهان و شهر‌های اطراف تهران به خاطر اعتراضات به گرانی بنزین باعث شد اینترنت کل کشور قطع شود. اگر بزرگان نظام برای افزایش قیمت بنزین تصمیم گرفتند ساعتی قبل از اجرای طرح، مردم را در جریان قرار دهند، برای قطعی اینترنت به همین اطلاع رسانی هم ضرورتی احساس نکردند و مردم خودشان یکی یکی فهمیدند اینترنت قطع شده است.

وزیر ارتباطات گفت تصمیم در این زمینه در اختیار او نبوده است و علی ربیعی دو روز پیش خبر داد که اینترنت به تدریج وصل می‌شود، با این حال وعده سخنگوی دولت، تفاوتی با وعده سایرین نداشت و از قبل معلوم بود این وعده نیز محقق نمی‌شود.

حالا بعد از سه چهار روز مردم سعی دارند برای همه چیز جایگزین پیدا کنند. راننده‌ها زودتر از بقیه سراغ اپلیکیشن‌ مسیریاب دال و نشان رفتند. پیام رسان‌های داخلی هم تلاش می‌کنند خود را جایگزین تلگرام و واتس آپ کنند. این در حالی است که هیچ اپلیکیشن مشابهی برای اینستاگرام طراحی نشده است. سرویس‌های وبلاگ فارسی هم که در انتخابات ۸۸ نقش بی بدیلی در اطلاع رسانی داشتند، حالا متوقف شده‌اند.

اما نکته جالب اینجاست که در اینترنت فعلی اصلا امکانی برای جستجو نیست. با اینکه در این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها مقامات کشور از ساخت ده‌ها موتور جستجوی بومی خبر برای مقابله با گوگل خبر داده بودند، حالا که مردم به این ابزارها نیاز پیدا کرده‌اند، نتوانستند مردم را همراهی کنند. گویا این موتور‌های جستجوی فارسی فقط زمانی همراه مردم بودند که مردم از گوگل استفاده می‌کردند و این موتور‌های جستجو فقط ویترینی برای دریافت بودجه‌های دولتی بودند.

به گزارش رویداد۲۴ آذر ۹۵ نصرالله جهانگرد درباره فعالیت موتور‌های جستجوی بومی اظهار کرد: اکنون بطور عمومی موتور‌های جستجوی بومی در حال استفاده هستند و فعالیت‌های خود را دارند.

امیرعلی خیراندیش از مدیران ارشد پارسی‌جو درباره این موتور جستجو گفته بود «با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می‌کنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد، به همین خاطر به طور مداوم پارسی جو با این موتور‌های جست‌وجوگر مقایسه می‌شود درحالی که هدف ما پاسخگویی به نیاز‌های بالقوه کاربران در اینترنت است.»

استفاده کاربران از موتورهای جستجو را امتحان کردیم تا مشخص شود بودجه عظیم طراحی آنها چگونه مصرف شده است. نام «امیرعلی خیراندیش» مدیر پارسی‌جو را با موتور جستجوگر خودش جستجو می‌کنیم. فقط یک نتیجه از بلاگفا پیدا می‌شود که البته در وضعیت فعلی در دسترس نیست. نتایج همچنان در دسترس نیست و از سایت‌هایی مثل ویکی پدیا است. اما نکته جالب اینجاست که این نتایج به شدت بی‌ربط هستند و هیچ ربطی به «امیرعلی خیراندیش» نداشته باشند.

موتور جستجوی فارسی

البته شاید خیراندیش مدیر پارسی‌جو نباشد و باید به دنبال جستجوی فرد موثرتری در میان مدیران این موتور جستجوی فارسی باشیم. مدیر پارسی‌جو کیست؟ کلید واژه مدیر پارسیجو را جستجو می‌کنیم:

البته باز هم به جواب مورد نظر نمی‌رسیم. البته این نکته ناگفته نماند که پارسی‌جو کار می‌کند (البته درست کار نمی‌کند)، وضعیت موتور جستجوی یوز بهتر از سایر شبکه‌هاست؛ نتایج عبارت‌ها به دست می‌آید، اما هیچکدام باز نمی‌شوند!

موتور جستجوی زال هم فعلا امکان جستجو ندارند و فقط یک صفحه اول معمولی دارد و اساسا جایی برای تایپ کردن عبارت برای جستجو ندارد!

موتور جستجوی جس‌جو هم از دیگر ابزارهایی است که عنوان تولید ملی را یدک می‌کشد، با این حال پیشنهاد بهتر به این است که حداقل برای جلوگیری از آسیب بیشتر به واژه «ملی»، به آن نام خوانده نشود.

موتور جستجوی فارسی

نکته مایوس کننده، اما گزارشی است که یک سایت نزدیک به اصولگرایان منتشر کرده است. سایت راه دانا می‌نویسد «برخی فکر می‌کردند که با قطعی اینترنت جهانی زندگی مردم کشورمان مختل می‌شود، اما در این زمان بانک‌ها و اداراتی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می‌دادند به فعالیت خود ادامه دادند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفته بود پروژه‌هایی مانند مرورگر ملی و موتور جستجوی ملی همچنان جزو پروژه‌های اولویت‌دار سازمان فناوری اطلاعات است و ما به دنبال مدلی هستیم که این پروژه‌های زیربنایی در سال جدید بار دیگر به کار بیفتند.

عدم دسترسی به موتورهای جستجوگر فارسی در حالی انجام شده که به گفته مسئولان، این پروژه در اولویت دولت بوده است! یعنی اگر این موضوع برای مسئولان اولویت نداشت، مشخص نبود وضعیت چه می‌شد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
افسوس به حال این مردم که مسئولان دزد هر چی میخورن سیر نمیشن، کاش یه روزی این کابوس تلخ تموم شه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
فقط فساد و دزدی بودجه می گیرند و در جای دیگر مصرف می کنند
... به پایان سلام کن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
چند روز حداقل 300 نفر کشته و دهها هزار نفر مجروح شدن
Parvaneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
موتور های جستجوی داخلی
=
صداسیمای_میلی_داتکام
هر چی سرچ کنی فقط خبر های رجا نیوز و فالس نیوز و تسنیم رو بالا میاره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
2
در پارسی جو هر چه را تایپ کنید فقط ویکی پدیا را جستجو و لیست میکند که اکثر آنها هم باز نمیشود !!!
ضمن اینکه کل این مثلا جستجو گرها را که جمع کنید یک هزارم درصد جستجو گر گوگل هم کارایی ندارد .فقط به درد کاردستی مدرسه میخورد.
املت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
شماها چقدر ساده هستین ، این موتورهای جستجوی بدردنخور ملی که اصلا بدرد لای جرز در هم نمیخورن ، به بهونه ساخت موتور جستجوگر ملی ده ها میلیارد تومن پول ملت رو حیف و میل کردن و هاپولی کردن و یه لیوان آبم روش خوردن رفت ،اگر هم فردای روزگار کسی گفت پولهارو چیکار کردین ،اینا هم میگن بفرمایین اینم موتور جستجوگر ملی تمام ایرانی با اقتدار ساختیم ،به همین سادگی ،ما ملت هم که بلانسبت شما عزیزان ، مشنگ تمام عیار هستیم ،خلاصه هر روز و هرساعت داریم رکب میخوریم ، ما ملت ایران تاوان چی رو داریم میدیم، خدا داند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان