تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸

آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

حدود دو دهه از تصویب قانونی برای حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس می‌گذرد، قانونی که خلأ‌های زیادی در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان داشت و منجر به این شد تا قوه قضاییه لایحه‌ای در این زمینه تهیه کند.
لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان
رویداد۲۴ از تصویب کلیات لایحه مذکور یکسال و نیم گذشته و قرار است این لایحه به‌زودی به قانون تبدیل شود، قانونی که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بر اولویت قرار گرفتن تصویب آن تاکید کرده و می‌گوید این لایحه قادر به رفع نیاز‌ها و خلاء‌های موجود است.

در کشور ما قوانین انگشت شماری برای حمایت حقوق کودکان وجود دارد، قوانینی که نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز نمی‌توانند در برداشتن گام‌های مثبت برای حمایت از یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های انسانی جامعه مؤثر باشند. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان یکی از همین قوانینی است که مشهور به قانون «مبارزه با کودک‌آزاری» است و در سال ۸۱ با ۹ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما با توجه به خلأ‌های قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال ۸۷ در قالب ۵۹ ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به ۴۹ ماده کاهش یافت و در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد ۹۷ به صحن علنی مجلس رفت و کلیات آن که به ۵۱ ماده افزایش یافت، تصویب شد.

این لایحه طی امسال چندین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد و چندی پیش الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پانا از رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه مذکور خبر داد و گفت: این لایحه به زودی در مجلس به تصویب می‌رسد.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان یک ضرورت در احقاق حق کودکان است به پانا گفت: کودکان از جهت ظرفیت و ظرافت‌های وجودی‌شان، آسیب‌پذیرترین افراد جامعه انسانی هستند و به دلیل این آسیب‌پذیری نیازمند حمایت هستند. این آسیب‌پذیری بیشتر زمانی صورت می‌گیرد که نادیده گرفتن حقوق فطری و شأن و کرامت انسانی موجب نادیده انگاشتن استثمار و سوء استفاده از کودکان به ویژه خشونت جنسی علیه آن‌ها شود و سلامت جسمی و روانی آنان در معرض خطر قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها در حوزه کودک نگاه کلان به این حوزه است، گفت: مداخله همه جانبه برای رفع مشکلات کودکان دارای نیاز‌های ویژه از کودکان دارای معلولیت تا کودکان کار و خیابان و کودکان خانواده‌های کم‌درآمد یا بدسرپرست از اولویت‌های این حوزه است که نیازمند منابع مالی و نیروی متخصص و کارآمد است، البته اکنون بسیاری از این مداخلات از سوی بهزیستی انجام می‌شود، اما وجود یک قانون برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ضرورت دارد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: این لایحه با هدف حمایت از کودکان تنظیم شده و قادر به رفع نیاز‌ها و خلاء‌های موجود است، از جمله آنکه با پیش‌بینی غالب جرایم ارتکابی علیه اطفال و نیز وضع مخاطره‌آمیز علیه آنها، توانسته بیشتر مصادیق تعرض به حقوق اطفال را در حوزه‌های مختلف حقوق جسمی، روانی، مادی و معنوی پوشش دهد و تصویب نهایی و اجرای لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان قطعا نقطه عطفی در توجه به حقوق کودکان و اعتلای حقوق آنان در سطوح مختلف آن خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان