تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

زنان و رسانه های دست به عصا

*دکتر داور شیخاوندی
در کشور ما به دلایل فرهنگی و قانونی زنان رسما شهروند درجه دوم محسوب می شوند. هر چند در دهه های اخیر با کسب  تحصیلات بالا عملا خلاف این را ثابت کرده اند اما با این حال در قوانین و جامعه جایگاه مدنی و حقوقی مناسبی ندارند. در مبحث قوانین وضعیت به گونه ای است که  زن حتی صاحب فرزند خودش نیست. متاسفانه این موضوع عدم حضور زنان در جایگاه واقعی شان در حوزه آموزش هم دیده شده و به آن دامن زده می شود. در کتاب های درسی ما زن جایگاه مهمی ندارد و بیشتر حضور مرد و پدر دیده می شود.

مباحث حقوقی در حوزه زنان نیاز  به تمهیدات عمیق و کارشناسی شده دارد. این مسائل باید در میان کارشناسان و به صورت رسمی مورد بازبینی قرار گیرد و سپس این بحث ها به دل جامعه آورده و رعایت شود تا بتوان به تغییر روند منفی فعلی کمک کرد. برای تقویت جایگاه فعلی زنان و رساندن آن به رتبه اصلی باید بدانیم که تنها با گفتگو نمی توان راه به جایی برد بلکه باید اقدامات عمیقی در بین علمای دینی، روشنفکران و اندیشمندان صورت گیرد و تغییراتی با توجه به تحولات اجتماعی در قوانین و فرهنگ حاصل شود. 

متاسفانه زنان با وجودی که این موضوعات آزارشان می دهد اما چندان به آن اهمیت نمی دهند. زنان امروز زنانی تحصیل کرده اند و انتظار می رود که مسائلشان را پیگیری  و برای حلش تلاش کنند. زنانی که مسوولیتی دارند و نمایندگان زن مجلس نیز به عنوان بازوان اجرایی زنان در قدرت باید مسائل زنان را طرح کنند و پیگیر راهکارهای آن باشند تا مسائل زنان به صورت مناسبی حل شود.

متاسفانه رسانه های ما نیز در این زمینه کوتاهی کرده اند و چندان به موضوع جایگاه زنان و تبیین درست آن توجه نکرده اند. این مساله از دو منظر قابل بررسی است؛ یک دلیل کمبود نشریه تخصصی در این حوزه است. این که ما بخواهیم همه مسائل زنان را در چند فیلم و مجله بگنجانیم بسیار فضای کوچک و کمی است. اگر بگوییم مساله زن یک کتاب است با این شرایط تنها مقدمه گفته می شود و باقی قضایا را باید به فراموشی سپرد. تیراژ کم رسانه های مکتوب و مسائل زیاد ناگفته در حوزه زنان باعث می شود رسانه ها پیگیرمشکلات این حوزه نباشند. علت دیگر کم کاری رسانه ها در حوزه زنان، محدودیتی است که برای مجلات منتشر شده در این حوزه در طول این سال ها پیش آمده و یا باعث توقیف آنها شده است. این موارد باعث شده رسانه ها به اصطلاح دست به عصا شده  و با احتیاط عمل کنند. رسانه ها قوانین حاکم را پذیرفته اند و سعی می کنند برخلاف آن حرفی نزنند یا در لفافه حرفشان را بگویند. 

در این میان، برگزاری جشنواره هایی از جنس جشنواره "زن، خانواده و رسانه" می تواند در پیشبرد اهداف و مسائل زنان موثر باشد اما این در صورتی محقق می شود که این جشنواره ها هدف داشته باشند و سپس این اهداف پیگیری شود تا بتوان به مقصود رسید. 

* جامعه شناس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان