تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸
قاسم ساعدی در گفتگو بارویداد۲۴:

خام فروشی، معضل مشترک صنایع نفت و خرما/ دولت برای صادرات خرما چه باید بکند؟

به گفته نماینده مردم استان خوزستان، صادرات خرما همچون نفت به‌صورت خام انجام می‌شود و به همین دلیل ما از صنایعی که بتوان به‌واسطه آن‌ها، فرآورده‌های خرمایی تولید کرد، محروم مانده‌ایم.

خام فروشی، معضل مشترک صنایع نفت و خرما/ دولت برای صادرات خرما چه باید بکند؟

رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش حسین مدرس‌خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفته بود ایران رتبه دوم تولید خرما در جهان را دارد و میزان تولید این محصول در کشور بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از آن صادر می‌شود.

وی افزود: ما در کالا‌های سنتی مثل خرما، پسته، زعفران و فرش که همه نهاده‌های آن در داخل کشور موجود است، می‌توانیم در حوزه ارزآوری و اشتغال، نقش موثری داشته باشیم.

در همین خصوص قاسم ساعدی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان به رویداد۲۴ گفت: خوزستان قطب خرمای ایران است. خرمای خرمشهر، آبادان و شادگان از مرغوب‌ترین خرماهای کشور و منطقه به‌شمار می‌روند. با این حال مردمی که محوریت معیشت آن‌ها، نخلستان‌های خوزستان است، از روندها اعمال شده در این حوزه رضایت ندارند.

وی افزود: از دلایل متعدد نارضایتی کشاورزان می‌توان به شوری آب در این مناطق اشاره کرد که در چند سال اخیر باعث نابودی حدود چهار میلیون نخل شده است.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه با اشاره به سهل‌انگاری دولت و نهادهای مربوطه در خصوص حمایت از این محصول، گفت: انتظار کشاورزان، خرید تضمینی محصولات آن‌ها توسط دولت و نهادهای حمایتی پس از برداشت است؛ اما متاسفانه قیمت فروش این محصول کشاورزی عادلانه نیست.

ساعدی تشریح کرد: عمدتاً برداشت خرما در ماه اول و دوم سال صورت می‌گیرد و کل فرآیندی که روی آن اعمال می‌شود عرضه آن را به ماه‌های خرداد و تیر می‌رساند. هرچند که اوج صادرات و عرضه خرما در بازار از شهریورماه به بعد صورت می‌گیرد، ولی به علت بحران اقتصادی و تحریم‌های خارجی این فرآیند به‌درستی پیش نمی‌رود و در نتیجه آن‌طور که باید و شاید کمک حال مردم خوزستان نیست.

وی در پاسخ به اینکه دولت به چه صورت می‌تواند به بهبود اوضاع و احوال این صنعت کمک کند؟ گفت: دولت باید بیش از پیش در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، زیرا حمایت دولت، هم منجر به رونق تولید و هم اشتغال و ارزآوری خواهد شد. ضمن اینکه فعالان این بخش انتظار دارند محل درآمدشان کم و قطع نشود. پس ضرورت دارد که دولت در موضوع خرما، انبارداری خرما و بهره‌برداری و تولید فرآورده‌های جانبی آن سرمایه‌گذاری‌های لازم را داشته باشد. همچنین حمایت از کشاورزان و اهدای وام می‌تواند در این زمینه موثر باشد. متاسفانه علیرغم خساراتی که در سال‌های اخیر به کشاورزان این منطقه وارد شده، حمایت موثری از آن‌ها صورت نگرفته است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: صادرات خرما نیز همچون نفت به‌صورت خام انجام می‌شود و به همین دلیل ما از صنایعی که بتوان به‌واسطه آن‌ها، فرآورده‌های خرمایی تولید کرد، محروم مانده‌ایم.

ساعدی در پایان گفت: قوانین صادرات خرما به‌شدت دشوار است، به‌طوری که غالباً به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود. اما خوشبختانه صادرات خرما یکی از اصلی‌ترین منابع ارزآوری در کشور است و صنعت کشت خرما در اشتغال‌زایی و رفع بیکاری مردم این مناطق نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. امیدوارم با برنامه‌ریزی و خردجمعی این مسیر بهتر از همیشه دنبال شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان