تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
بهمن آرمان در گفتگو با رویداد۲۴:

گروهی که در ترکیه ملک می‌خرند و در ایران یارانه می‌گیرند/ سنگ بنای شیوه پرداخت یارانه‌ها کج گذاشته شده است

بهمن آرمان اقتصاد دان گفت: وقتی امکان تولید وجود دارد، نیروی کارمفید و متخصص به اندازه کافی در کشور داریم، نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست. یارانه تنها باید به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود.
یارانه
رویداد۲۴ افزایش قیمت بنزین و تغییر میزان یارانه‌ها دغدغه بسیاری از کارشناسان اقتصادی است؛ بسیاری از آنها معتقدند اقدام دولت تنها می‌تواند بخشی از هزینه‌های بودجه‌ای دولت را پوشش بدهد بنابراین هیچ کارایی برای مردم ندارد. ضمن اینکه تعداد افراد یارانه بگیر به نسبت جمعیت ایران بسیار زیاد است. 
 
دولت اعلام کرده برای پرداخت یارانه، حساب‌ها را رسیدگی می‌کند و پرداخت یارانه با توجه به موجودی حساب افراد انجام خواهد شد. احمد میدری معاون وزیر کار اعلام کرده تمام حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی آن‌ها بررسی می‌شود و اگر کسی راضی نیست که به حساب بانکی‌اش مراجعه شود، از گرفتن بسته معیشتی در ماه بعدی انصراف بدهد.
 
هرچند دولت می‌تواند از راه بررسی حساب‌ها به آمارهای دقیق‌تری از وضعیت مردم برسد، با این حال برخی کارشناسان معتقدند این اقدام هم تغییری در شرایط ایجاد نخواهد کرد، زیرا ساختارهای نادرست اقتصادی در کشور شکل گرفته است.
 
بهمن آرمان اقتصاد اقدام جدید دولت در افزایش قیمت بنزین و تغییر یارانه‌ها را به لحاظ آثار اقتصادی بررسی کرده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: شیوه پرداخت یارانه‌ها به هیچ عنوان درست نیست. مشکلی که وجود دارد این است که دیدگاه‌های اقتصاددانان با سیاستمداران در این زمینه متفاوت است و این موضوع سبب شده این طرح به شیوه‌ای که بنا گذاشته شده، ادامه یابد.

او افزود: بهترین شیوه پرداخت یارانه براساس علم اقتصاد، پرداخت یارانه به تولید است. اقتصاد‌های تولیدمحور زمینه را برای رشد و توسعه اقتصاد یک کشور فراهم می‌کنند. تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود، هرگونه درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی مجددا وارد چرخه تقاضای مصرفی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سئوال که دولت باید چه ملاکی را برای حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی در نظر بگیرد، گفت: پرداخت یارانه نقدی به همه افراد اشتباه است. یارانه تنها باید از طریق نهاد‌های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد پرداخت شود. اینکه گروهی عنوان می‌کنند، پرداخت یارانه حق همه مردم است، مغلطه است.

او افزود: اگر همه مردم ایران پول نداشتند چطور تبدیل به دومین خریداران خانه در ترکیه شده‌اند؟ حتما عادلانه نیست که گروهی در ترکیه ملک مسکونی بخرند و در عین حال از یارانه ۴۵ هزارتومانی دولت هم نگذرند؟

آرمان با اشاره به نظریه تولید محور ریکاردو گفت: یارانه به تولید، به معنای اعطای رانت نیست. برخی از افراد گمان می‌کنند که می‌توانند تحت عنوان یارانه تولید از هرگونه رانتی استفاده کنند که این موضوع نیازمند مدیریت دولت است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
1
0
خدا وکیلی چرا مغلطع میکنی ؟اگر اقتصاد دان هستی این را حتما باید بدانی که نباید به چند نفر استناد کرد .چهل سال پول نفت به قول شما ها فقط به چرخه اقتصاد رفته .خوب حاصل ان را بگویید تا ما هم بشنویم .!!!!!
در اخر مگر مرفعین افراد این جامعه نیستند .مگر اینها ایرانی نیستند .
تا کی این تفکر رابین حودی را میخواهید ادامه بدهید .تفکری که دنیا 100 سال قبل کنار گذاشته .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
0
خوب به حساب همه ی ملت سرک بکشید و کسانی را که مالیات نمیدهند و یارانه میگیرند را مجازات کنید. آنها که پول دارند و یارانه میگیرند، در ترکیه ملک میخرند و یارانه میگیرند را از لیست یارانه حذف کنید. اینکار را نمیکنید چون آنوقت به حسابهای خودتان سرک کشیده میشود و چیزهایی که پنهان کرده اید عیان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
3
دولت بی تدبیر حسن روحانی اصلا" برای حذف یارانه ثروتمندان حریص وطماع که حتی از یارانه چهل وپنج هزار تومانی هم نمی گذرند , اراده ای ندارد !!!!!!
نظرات شما
پیشخوان