تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روی دیگر سکه روابط تهران - بغداد/ ماجرای کمپین کالا‌های ایرانی در عراق چیست؟

برخی شهروندان عراقی، با انتشار تصاویری در فضای مجازی کمپین تحریم کالای ایرانی در عراق را به راه انداخته‌اند. یک عضو اتاق بازرگانی می‌گوید یکی از کم نظیرترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده و ما در این شرایط بیشترین مشکلات را برای صادرات نفت و سایر کالا‌ها داریم ضمن آنکه در انتقال وجوه حاصل از صادرات نیز به مشکل خورده‌ایم.

روابط ایران و عراق

رویداد۲۴ اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد اما به شدت روزهای گذشته نیست. هنوز برخی از معترضان معتقدندیکی از دلایل مشکلات کشورشان، نفوذ ایران در عراق است. در هفته‌های گذشته کنسولگری ایران در نجف به آتش کشیده شد و از چند روز پیش نیز محصولات غذایی ایرانی در عراق تحریم شده است.

علاوه بر تحریم‌های کالایی، تحولات عراق بر سایر ابعاد روابط دو کشور نیز تاثیر گذاشته است. سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده سفر به عراق به دلیل ملاحظات امنیتی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

سالانه ۳.۷ میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند و در مقابل ۳.۶ میلیون عراقی به ایران مسافرت می‌کنند. این بازار بزرگ گردشگری تحت تاثیر شدید اعتراضات مردم عراق قرار گرفته است.

پیش از اینکه این اتفاقات نیز مطرح شود، دولت عراق تعرفه‌های واردات از ایران را تغییر داده بود و به این ترتیب اقلامی همچون سیمان، آلومینیوم، تخم مرغ، مواد غذایی، فولاد و ... به سختی به عراق صادر می‌شد یا اصلا صادر نمی‌شد.


بیشتر بخوانید: همسایه در مقابل همسایه/ صادرات سیمان ایران به عراق چگونه کاهش یافت؟


اخیرا رایزن بازرگانی ایران در بغداد اعلام کرده که عراق برای حمایت از تولید داخل این کشور واردات یکسری از محصولات ایران به این کشور ممنوع کرده است. آنگونه که عراق به ایران اطلاع داده، در تولید ۱۷ محصول زراعی و باغی (شامل: گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، بادمجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم) به خودکفایی رسیده و برای حمایت از تولید داخل واردات این محصولات را به داخل کشور ممنوع کرده است.

همزمان با تصمیم دولت عراق مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۷ محصول کشاورزی و باغی از ایران، شهروندان عراقی‌ نیز با هشتگ «خلوها_تخيس» به معنای «بگذارید بگندد»، کمپین تحریم کالاهای ایرانی را راه انداخته‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد با اینکه که محصولات لبنی ایران با کمترین قیمت در عراق به فروش می‌رسد باز هم به خاطر تحریم کالاهای ایرانی مشتری ندارد.

تحریم کالای ایرانی در عراق

علی دیلمقانیان عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد ممنوعیت‌های کالایی دولت عراق در خصوص محصولات و کالا‌های ایرانی به رویداد۲۴ می‌گوید: اعلام ممنوعیت‌ها از سوی دولت عراق خبر جدیدی نیست و از سال قبل نیز این موضوع مطرح بود.

او ادامه می‌دهد: دولت عراق از سال گذشته اعلام کرد یکسری از کالا‌ها را دیگر از ایران و ترکیه وارد نخواهد کرد، البته این موضوع با حمله ترکیه به اقلیم کردستان عراق شدت گرفت.

دیلمقانیان ادامه می‌دهد: هم اکنون نیز در جنوب عراق کمپین‌های مختلفی برای عدم خرید کالا‌های ایرانی به راه افتاده، زیرا عراقی‌ها خواستار عدم مداخله کشور‌های همسایه نظیر ایران در کشورشان هستند.

این فعال اقتصادی با اشاره به شدت تحریم‌های ایران در سال جاری می‌گوید: یکی از کم نظیرترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده و ما در این شرایط بیشترین مشکلات را برای صادرات نفت داریم ضمن آنکه در انتقال وجوه حاصل از صادرات نیز به مشکل خورده‌ایم.

دیلمقانیان با بیان اینکه همین اندک صادرات نفت ما نیز امروز به سختی صورت می‌گیرد ادامه می‌دهد: الزام بر اجرای FATF بسیار مهم است، مراودات مالی و توافقات بین المللی بر یک پایه و اساس مشخص تعیین شده و در صحنه بین المللی باید تراکنش‌ها به صورت شفاف انجام شود، مسلما اجرای FATF جز شفافیت مالی موضوع دیگری نیست اگر فردی نمی‌خواهد مسائل مالی خود را به سازمان امور مالیاتی مطرح کند قطعا بیزینس غیرقانونی دارد یا از مسیر‌های غیرقانونی کسب درآمد کرده است. اگر ریگی به کفش تان نیست دلیلی ندارد شفافیت مالی نداشته باشید.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سرنگونی هواپیمای روسیه در مرز ترکیه ادامه می‌دهد: سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه در سال ۲۰۱۵ در مرز سوریه و ترکیه بوسیله دو جنگنده نیروی هوایی ترکیه باعث شد روابط دو کشور دچار تنش‌های زیادی شود. پس از آن روسیه تحریم‌های سنگین یک جانبه‌ای علیه ترکیه اعمال کرد، واردات از ترکیه (بویژه محصولات کشاورزی و خوراکی) را متوقف کرد و صدور گاز به ترکیه را با مشکل مواجه کرد و تور‌های گردشگری را هم لغو کرد.

دیلمقانیان می‌گوید: پس از آن رئیس جمهور ترکیه به دیدار پوتین در مسکو رفت و از او عذرخواهی کرد، زیرا می‌دانست که نباید از اقتصاد کشورش به سیاستش سوبسید بدهد این در حالی است که ما در ایران عکس این موضوع عمل می‌کنیم.

همچنین یک شهروند ایرانی مقیم شهر نجف نیز در مورد فروش کالاهای ایرانی در عراق گفته است؛ کمپین‌هایی در عراق به راه افتاده که اجناس ایرانی را تحریم کرده‌اند و می‌گویند نباید هیچ وسیله ایرانی را خرید تا به اقتصاد ایران ضربه بخورد و حتی با وجود تخفیف‌های بالای کالاهای ایرانی باز هم خریداری برای این کالاها در بازار نیست!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
ترکیه ایدئولوژی رو فدای رفاه خودش و مالتش میکنه و ایران رفاه رو فدای ایدئولوژی میکنه
اینکه اردوغان به مسکو رفت و عذرخواهی کرد شاید در نگاه خیلیها شکست ترکیه و کوتاه اومدنشون باشه ولی از نطری اونها به اقتصاد کشورشون و رفاه مردمشون ارزش گذاشتند چونکه با روسیه داد و ستد فراوان میکنند و قطع صادرات ترکیه به روسیه موجب میشد روسها بازارهای جایگزین پیدا کنند هر چند اهرم فشار گاز روسیه بسیار کاری بوده و روسها خوب از این اهرم فشار استفاده میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
خدا را سپاس کالای ایرانی حق مردم ایران است نه بیگانگان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان