تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
استاد دانشگاه آلابامای جنوبی:

ایران مراقب باشد در رقابت روسیه، آمریکا و چین تبدیل به گروگان نشود/ آمریکا بدنبال بی‌ثبات‌سازی ایران است

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی با تاکید بر ناعادلانه بودن تحریم‌ها، آن‌ها را نوعی جنگ علیه مردم ایران دانست و گفت: آمریکا باید باور رئیس بودن در جهان را تغییر دهد.

ایران مراقب باشد در رقابت روسیه، آمریکا و چین تبدیل به گروگان نشود/ آمریکا بدنبال بی‌ثبات‌سازی ایران است

رویداد۲۴ مایکل هولینگزورث، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر در خلیج فارس مطرح کرده است.

سیاست ترامپ بدون نتیجه بوده است

مایکل هولینگزورث، با اشاره به فشار حداکثری علیه ایران عنوان کرد: تازه‌ترین دور از تحریم‌های  اعمال شده توسط دولت ترامپ علیه ایران، تأثیر زیانبار در چندین جنبه اقتصادی و سطح زندگی در ایران داشته است. کشورها و نهادهای مختلف نمی‌توانند با ایران معامله کنند و این اتفاق  بخشی از استراتژی اعمال فشار حداکثری بود.

وی افزود: این امر منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی ایران، قیمت بالای سوخت و همچنین سهمیه‌بندی، تورم بالا، کاهش ارزش ارز در صرافی‌های غیررسمی ارز و همچنین کاهش صادرات غیرنفتی شده است. این امر منبع مهمی از بودجه دولت را حذف می‌کند.


بیشتر بخوانید: رسانه ژاپنی: آبه همچنان برای کاهش تنش ایران و آمریکا تلاش می‌کند


هولینگزورث گفت: آنها همچنین در توانایی خود برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی محدود هستند زیرا این سرمایه‌گذاران تمایلی به تعامل با ایرانی که دسترسی محدود به بانک‌های بین‌المللی دارد، ندارند. علاوه بر این نتایج، این تحریم‌ها به طور غیرمستقیم منجر به نارضایتی شهروندان از دولت و افزایش اعتراض در مورد شرایط اقتصادی و کیفیت زندگی شده است. با این حال، ایران برنامه هسته‌ای را که هدف این تحریم‌ها بوده ترک نکرده است و سیاست ترامپ بدون نتیجه بوده است. 

ایران نسبت به تحریم مقاوم شده است

وی افزود: ترامپ بعید است که استراتژی فعلی را در مورد ایران کنار بگذارد، ایران نسبت به تحریم‌ها مقاوم است زیرا مدت‌هاست که با تحریم‌ها زندگی کرده است. هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای ایالات متحده برای تغییر استراتژی‌ها وجود ندارد. فشار از جانب اروپا که می‌خواهد به بازارهای ایران دسترسی پیدا کند، تنها فشاری است که ایالات متحده در مورد تحریم‌ها با آن روبرو است و این فشار به اندازه کافی قوی نیست تا دولت فعلی آمریکا را متقاعد کند که این استراتژی‌ها را تغییر دهد.

ایران رابطه با روسیه و چین را تقویت کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: برای برطرف کردن مشکلات اقتصاد، ایران باید به روابط با کشورهایی مانند چین و روسیه بپردازد. گزینه دوم برای بهبود اقتصاد این است که ایران به یک توافق معقول برسد. این یک خطر سیاسی برای دولت به همراه دارد زیرا آنها نمی‌خواهند با عنوان توافق، تسلیم خواسته‌های ایالات متحده شوند. اگر راهی برای حذف این تحریم‌ها وجود داشته باشد که به اقتصاد ایران کمک بزرگی می‌کند، اما این احتمالاً فقط با دادن برخی امتیازات به ایالات متحده شدنی است. حتی با ترک برنامه هسته‌ای فعلی توسط ایران، مشکلاتی وجود خواهد داشت.

با تداوم تحریم‌ها ایران تعهدات خود را کاهش داده است

وی افزود: در حقیقت ایران تعهدات خود را نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک کاهش داده است. به غیر از تحریم‌هایی که قبلاً توسط ایالات متحده آمریکا اعمال شده است، بعید به نظر می‌رسد که در این زمان اقدامات دیگری صورت گیرد. این روند طبیعی است تحریم‌ها ادامه دارد و ایران هم تعهدات خود را کاهش داده است. به نظر من این اتفاق باعث تنش بیشتر نمی‌شود مسائل دیگری وجود دارد که می‌تواند تنش‌ها را بیشتر کند اما مربوط به کاهش تعهدات نیست.

مردم ایران در شرایط تحریم با رنج بسیار زندگی می‌کنند

این استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از تحریم‌ها گفت: این تحریم‌ها به مردم ایران آسیب می‌رساند  ​​شهروندان  ایران شاهد کاهش کیفیت زندگی، افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش فرصت‌های شغلی در داخل کشور هستند. در حالی که مردم ایران مقاوم شده‌اند  و عادت کرده‌اند که با مشکلات ناشی از شرایط نامساعد اقتصادی کنار بیایند، اما این مساله رنج آن‌ها را کاهش نمی‌دهد.

تحریم‌ها را می‌توان جنگ دانست

انسجام بین المللی برای مقابله با آمریکا وجود ندارد

هولینگزورث یادآور شد: می‌توان تحریم‌ها را نوعی درگیری دانست. من تحریم‌ها را جنگ می‌دانم. تلاش برای تخریب یا محدود کردن اقتصاد دولت و ملت دیگر نوعی جنگ دانسته می‌شود، زیرا این امر نوعی خشونت علیه مردم کشورهاست. دولت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و این تصمیمات به رنج مردم برای رسیدن به هدفی خاص منجر می‌شود. در این حالت، ایران خواهان خودمختاری و برنامه هسته‌ای است. آنها قدرت منطقه‌ای را می‌خواهند و ایالات متحده نمی‌خواهد ایران قدرت منطقه‌ای داشته باشد. این در حالی است که کشورهای دیگر کارهایی که ایالات متحده انجام می‌دهند را دوست ندارند، اما آنها نمی‌توانند کاری در این باره انجام دهند.

وی تاکید کرد: انسجام بین المللی لازم برای محدود کردن کشوری با قدرتی به اندازه ایالات متحده وجود ندارد. اما  مردم ایران کسانی هستند که در بازی‌های قدرت سیاسی ، رنج می‌برند.

شهروندان عادی به کسی آسیب نرساندند که  مستحق تحمل تحریم‌های شدید باشند

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: اینکه آیا این یک اتفاقات عادلانه است ، بیشتر یک سوال فلسفی است اما تحریم‌ها در کل ، این برای مردم ایران منصفانه نیست. شهروندان عادی هیچ کاری نکردند و به کسی آسیب نرساندند که مستحق تحمل تحریم‌های شدید باشند. البته من معتقدم که ایالات متحده به دنبال اثر گذاری بر مردم ایران و بی‌ثبات‌سازی ایران بوده است. 

وی ادامه داد: ایالات متحده با استفاده از تحریم‌ها می‌خواهد کشور را تا حدودی بی‌ثبات کند. به همین دلیل است که شاهد اعتراضات در ایران بودیم. مردم از دولت ناراضی هستند زیرا دولت قادر به محافظت از آنها و خدمت به آنها به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت مرکزی ، یعنی حفاظت و ایجاد محیط پایدار برای شهروندان نیست. این ممکن است عادلانه نباشد ، اما بسیاری از امور در روابط بین الملل عادلانه نیستند. 

مذاکره هنوز امکان‌پذیر است

وی در مورد راه‌های کاهش تنش گفت: راه‌های زیادی برای کاهش تنش وجود دارد، سوال این است که چه کاری می‌توان انجام داد که از نظر سیاسی قابل قبول برای دولت ایران باشد. برخی از راه‌هایی که می‌توان تنش را کاهش داد، بررسی برنامه هسته‌ای و مذاکره برای ایجاد توافق است. مذاکره امکان‌پذیر است. دولت فعلی ایالات متحده نسبتاً برای مذاکره با افراد باز است همانطور که از تمایل ترامپ برای مذاکره با کره شمالی و طالبان مشهود است. این یک رویکرد بسیار کاربردی است. همیشه امکان مذاکره با دولت فعلی وجود دارد. هر چند که امکان سازش در این مذاکرات کم است. 

حمایت ترامپ از اعتراض‌ها در ایران در واقع حمات از تحریم‌ها بود

استادعلوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: در نتیجه تحریم‌ها و افول اقتصاد ایران اعتراض‌های  بی‌سابقه‌ای در ایران رخ داده است. جای تعجب نیست که دولت ترامپ از مردم ایران حمایت کرد، به نظر می‌رسد حمایت ترامپ در واقع حمات از تحریم‌هاست. دولت ترامپ به احتمال زیاد این موضوع را اثبات اثربخشی تحریم‌ها می‌داند. این تحریم‌ها بین دولت‌ها است. ایالات متحده دوست دارد شاهد تغییر دولت در ایران باشد و از تلاش مردم در این راستا پشتیبانی کند.

وی بیانیه‌ها در راستای حمایت از مردم ایران را نوعی دخالت در امور ایران دانست و گفت: ایالات متحده سابقه طولانی در انجام این کار دارد. به آمریکای مرکزی و جنوبی و آنچه ایالات متحده در آنجا انجام داده است نگاه کنید. نگاه کنید که اتحاد جماهیر شوروی چه کرد و روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی چه کرد. به اقدامات کنونی چین نگاه کنید، بعضی از کشورهای دیگر نیز درگیر امور داخلی ایران هستند.

ایران و آمریکا باید بر سر معافیت‌های دارویی با یکدیگر گفت‌وگو کنند

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد معافیت‌های دارویی گفت: وقتی دولت فشار حداکثری را اعمال کرد، منظور آنها این بود که کمک‌های بشردوستانه از تحریم‌ها معاف هستند. در این جا برخی از تقصیرها را باید بر سیاست‌های ضعیف اتخاذ شده توسط دولت ایران قرار داد. همچنین با محدودیت دسترسی به خدمات بانکی خارجی مشکلاتی در زمینه دریافت کمک وجود دارد. این موضوع نیاز به همکاری هر دو دولتی دارد.

وی افزود: در مورد پذیرش کمک‌های بشردوستانه از سوی دولت ایران مقداری مقاومت صورت گرفته است. از نظر تاریخی، کشورهایی مانند ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی توانستند در طول جنگ سرد مذاکراتی بر سر برخی توافق‌های بشردوستانه را انجام دهند. هیچ دلیلی وجود ندارد که ایالات متحده در مورد تهیه کالاهای لازم مانند دارو، با ایران همین کار را نکند. دولت ایران مجبور است این کمک را بپذیرد. بعضی اوقات می‌بینید که دولت‌ها از این کمک‌ها امتناع می‌ورزند.

هولینگزورث گفت: باید مذاکرات جدی با هدف کاهش این مشکلات صورت بگیرد و در صورت نیاز به تعدیل سیاست‌ها، دولت باید خارج از هرگونه ملاحظات مربوط به تحریم‌های اقتصادی، در جهت رسیدن به آن هدف تلاش کند. به گفته سازمان ملل، این یک مسئله حقوق بشر است و عدم تأمین این منابع مهم کاملاً غیرقابل قبول است. هر دو طرف در این امر نقشی دارند و باید به آن توجه شود. مسائل بشردوستانه باید فراتر از هر موقعیت ژئوپلیتیکی توسط طرف‌های درگیر مورد بررسی قرار گیرد.

امیدوارم در آینده هیچ درگیری مسلحانه‌ای رخ ندهد

وی تاکید کرد: دشوار است که بگوییم آینده چه چیزی را برای کشورها به همراه دارد. ایالات متحده در حال بررسی اعزام نیروهای اضافی برای مقابله با تهدید ادعایی ایرانیان برای منطقه است. امیدوارم در آینده هیچ درگیری مسلحانه‌ای رخ ندهد. این یک امکان بسیار دور است. تحریم‌ها ادامه خواهد داشت  دولت ترامپ همچنان به حمایت از کشورهایی مانند عربستان سعودی برای تقویت قدرت نظامی خود برای مقابله با قدرت منطقه‌ای ایران ادامه خواهد داد. عراق و همچنین یمن منبع بحث و جدال خواهد بود. تنش‌ها به احتمال زیاد در منطقه بالا خواهد ماند. 

آمریکا باید باور رئیس بودن در جهان را تغییر دهد

این که برنامه هسته ای ایران را تهدید بدانیم مسخره است

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی خاطرنشان کرد: همیشه امید است که چیزی در آینده تغییر کند و ایالات متحده و ایران بتوانند به توافقی دست یابند که به ایران اجازه دهد به اقتصاد جهانی دوباره بپیوندد. این در گرو انجام مذاکرات و تغییرات اندک از طرف دولت ایران است. همچنین تغییراتی از طرف دولت ترامپ نیز باید صورت گیرد. آنها باید این عقیده سیاسی را کنار بگذارند که ایالات متحده باید آنچه را که دولت‌های دیگر انجام می‌دهند را به آن‌ها دیکته کند.

وی گفت: آمریکا باید باور رئیس بودن در جهان را تغییر دهد نکته قابل توجه این است که آیا برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی محسوب می شود یا خیر. چه کسی به  ایالات متحده این حق را داده است که سلاح هسته‌ای داشته باشد و چه کسی این حق را به کشوری دیگر نداده است؟ به نظر می‌رسد این تصور غلط وجود دارد که اگر ایران دارای سلاح هسته‌ای باشد ، آنها بلافاصله شروع به قتل و کشتن می‌کنند.. این مسخره است، اما بعید است که این فکر و تفکر توسط ایالات متحده رها شود  ایران هم چنین باید به این موضع نیز توجه داشته که در رقابت میان روسیه و آمریکا و چین تبدیل به گروگان نشود. 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان