تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا ایران به طور ناگهانی یک کشتی جنگی ساخت؟

نیروی دریایی ایران برای جایگزین کردن شناوری که در سال ۲۰۱۸ با یک اسکله برخورد کرده بود تصمیم گرفت یک ناوچه سبک جدید بسازد. این شناور از ویژگی‌هایی همچون موشک انداز‌های جدید برخوردار است.

جنگ ایران و آمریکا

رویداد۲۴ نیروی دریایی ایران برای جایگزین کردن شناوری که در سال ۲۰۱۸ با یک اسکله برخورد کرده بود تصمیم گرفت یک ناوچه سبک جدید بسازد. این شناور از ویژگی‌هایی همچون موشک انداز‌های جدید برخوردار است.

در ادامه این مطلب آمده است: این پروژه دو ساله نشان می‌دهد که تهران به دنبال تقویت قابلیت‌های کشتی سازی خود است و می‌تواند اطلاعاتی در مورد برنامه جاه طلبانه ایران برای توسعه نسل جدیدی از ناو‌های نابودگر در اختیار ما قرار دهد.

نیروی دریایی ایران در ماه آگوست ۲۰۱۹ اعلام کرد که ناوچه دماوند بعد از ۱۸ ماه تعمیرات و بازسازی دوباره ماموریت خود را از سر خواهد گرفت. این شناور در ژانویه سال ۲۰۱۸ بعد از برخورد با یک پایگاه دریایی در دریای خزر آسیب دیده بود.

در این حادثه خسارات زیادی به ناوچه دماوند وارد شد و دو ملوان جان باختند. اما مهندسان ایرانی به جای تعمیر بدنه کشتی تصمیم گرفتند که یک اسکلت جدید برای آن بسازند. مطابق با رسانه‌های ایران، پیش بینی می‌شود که ناوچه جدید در پایان سال ۲۰۱۹ دوباره به ناوگان نیروی دریایی بازگردد.

تصاویر در دسترس در گوگل در سال ۲۰۱۸ بخش‌هایی از ناوچه جدید را در کارخانه کشتی سازی نشان می‌دادند. در ماه دسامبر ۲۰۱۸ تمام بخش‌های ناوچه برای مونتاژ بر روی یک حوضچه شناور قرار گرفته بودند. این شناور بین ماه‌های ژوئیه تا آگوست ۲۰۱۹ برای از سر گیری فعالیت خود در یکی از اسلکه‌های خزر آماده سازی شد.


بیشتر بخوانید: ترامپ در حال بررسی اعزام ۱۴ هزار نیروی جدید به خاورمیانه برای مقابله با ایران


این احتمال وجود دارد که سازندگان کشتی برای شتاب بخشیدن به فرایند بازسازی دماوند بخشی از قطعات کشتی قدیمی را به کار گرفته باشند. ناوچه آسیب دیده تقریبا شش ماه در نزدیکی اسلکه در حال غرق شدن بود. در این مدت مهندسان ایرانی احتمالا تمام بخش‌های مفید بدنه کشتی را جدا کرده اند.

دریادار حسین خزندی، فرمانده نیروی دریایی ایران ادعا کرد که ناوچه جدید مجهز به یک سیستم موشک انداز عمودی برای موشک‌های ضد کشتی و ضد هوایی خواهد بود. نیروی دریایی ایران می‌تواند در آینده انواعی جدیدی از تسلیحات جدید را به ناو‌های خود اضافه کند.

خزندی در مصاحبه با رسانه‌های ایران گفت: «ناوچه نابودگر به آخرین فناوری‌های دنیا مجهز شده است. این شناور آمادگی لازم برای انجام ماموریت در دشوارترین شرایط را در دریای خزر دارد».

ما با قاطعیت نمی‌توانیم اظهارات ایران در مورد تجهیز این کشتی به سیستم‌های موشک انداز عمودی را تایید کنیم. ایران در گذشته هیچ وقت یک موشک انداز عمودی برای کشتی‌های جنگی خود تولید نکرده بود. در ماه دسامبر ۲۰۱۸ نیروی دریایی ایران ناوچه سهند را در اسکله بندرعباس مستقر کرد. تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده هیچ شواهدی در مورد وجود سیستم موشک انداز عمودی در این ناو جنگی فراهم نکرده اند.

ناوچه دماوند بخشی از ناوگان دریایی ایران در دریای خزر است. دریای خزر بین کشور‌های ایران، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان قرار دارد. کشتی‌های حاضر در ناوگان خزر نمی‌توانند نقشی در یک درگیری فرضی در خلیج فارس ایفا کنند.

البته حضور ناوچه جدید نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در یک جنگ احتمالی با قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا داشته باشد. حتی در صورتی که این کشتی جنگی به سیستم موشک انداز عمودی مجهز باشد، در مقایسه با ناو‌های بزرگ پیشرفته در ناوگان دشمنان ایران کوچک و قدیمی به نظر می‌رسد.

دماوند یکی از سه ناوچه کلاس موج در ناوگان دریایی ایران است. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، چهار ناوچه جدید در مرحله تولید قرار دارند. ایران همچنین دارای ناوچه‌ای با نام سهند است که نسخه بزرگتری از ناو‌های کلاس موج محسوب می‌شود.

ناو‌های کلاس موج در واقع از روی ناوچه‌های کلاس الوند الگو برداری شده اند. ناو کلاس الوند در دهه ۱۹۷۰ توسط بریتانیا طراحی شده بود. در حال حاضر سه ناوچه کلاس الوند در ناوگان ایران حضور دارند.

هفت ناوچه کلاس‌های الوند و موج بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین کشتی‌های در دسترس در ناوگان دریایی ایران هستند. این ناو‌ها دارای تجهیزاتی همچون رادار‌های پیشرفته و موشک‌های ضد کشتی و ضد هوایی کوتاه برد هستند.

در مقابل، هر کدام از ۷۰ ناو نابودگر کلاس بورک آمریکا بیش از ۹۰ موشک ضد کشتی، ضد هوایی و زمینی دوربرد را حمل می‌کنند.

در هر صورت، موفقیت ایران در ساخت یک بدنه جدید برای ناوچه دماوند می‌تواند امید‌های این کشور برای تولید کشتی‌های جنگی بزرگتر و توانمندتر در آینده را افزایش دهد.

فرمانده نیروی دریایی ایران در تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ برنامه کشورش برای تولید یک کلاس جدید از ناو‌های نابودگر را اعلام کرد. دریادار خزندی گفت که نیروی دریایی ایران پروژه نگین را برای نظارت بر فرایند توسعه این ناو راه اندازی کرده است.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران، ناو نابودگر نگین در مقایسه با کشتی‌های دیگر بزرگتر خواهد بود و به موشک‌های دوربرد دسترسی خواهد داشت.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
0
انقدر به امریکا پر و بال ندهید دیگر ابر قدرتی ان به ابر ذلتی تبدیل شده امریکا به هر کشوری حمله کرده با ذلت از انجا خارج شده مگر با اتحاد با ناتو اگر خودش وارد جنگی شودقطعا با ذللت شکست خواهد خورد
اگر عرضه دارد پنجه در پنجه ایران بیاندازد تا مزه تحقیر را بچشدفقط همانند سگی میماند که پارس کرده و دندان نشان میدهد تا رقیب را بترساند نمونه اش سربازانش را که در خلیج فارس گرفتیم را دیدیم که چگونه احتیاج به پوشک پیدا کردند
پس اینقدر به امریکا ننازید
نظرات شما
پیشخوان