تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
دبیر انجمن صنایع لبنی:

طرح شیر مدارس فقط در ۸ استان اجرا می‌شود

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به صادرات ۷۷۰ میلیون دلاری فرآورده های لبنی گفت: طرح شیر مدارس فقط در هشت استان در حال اجرا است.

شیر مدارس

رویداد۲۴ رضا باکری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح شیر مدارس در کشور گفت: این طرح حدود دو سال به دلیل عدم تأمین اعتبارات لازم اجرایی نشد و امسال نیز به همت قائم مقام وزیر صنعت و پیگیری‌هایی که مسئولان وزارت صمت انجام دادند، سرانجام بودجه آن در مجلس مصوب شد و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای شیر مدرسه در سال ۹۸ تخصیص یافت که سازمان برنامه و بودجه ۵۰ درصد آن را ابلاغ کرد.

وی اضافه کرد: به همین جهت اجرای طرح در هشت ۸ استان کم برخوردار تصویب شد که در تعدادی از این استان‌ها تا به امروز شیر دریافت شده و در بخشی دیگر نیز به دلیل تأخیر در تأمین اعتبار، هنوز طرح آغاز نشده است.


بیشتر بخوانید:

امکان آلوده شدن شیر خشک وجود ندارد


باکری اضافه کرد: در این هشت استان ۲۱۸ میلیون پاکت شیر استریل طی سال تحصیلی جاری توزیع می‌شود و همان طور که عرض کردم بخشی از این کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم طرح به طور کامل در هشت استان انجام شود، گفت: محدودیت‌های درآمدی دولت باعث شده که اجرای طرح به هشت استان محدود شود وگرنه باید هر ۳۱ استان مشمول این طرح می‌شدند.

باکری درباره اینکه آیا سال آینده این طرح به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم میزان اعتبارات برای طرح افزایش یابد و در ۳۱ استان طرح اجرا شود.

به گفته وی، در حال حاضر استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان جنوبی و … از جمله استان‌هایی هستند که طرح در آنجا اجرا می‌شود.

بی‌مهری به طرح شیر مدارس

در ادامه این نشست، حسین چمنی کارشناس صنعت لبنیات اضافه کرد: طرح شیر مدارس سالهاست مورد بی مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته و در ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته مصوبه مجلس مبنی بر اینکه تمام دانش آموزان باید ۷۰ نوبت شیر ۲۰۰ لیتری دریافت کنند، اجرا نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره راهکارهای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور گفت: راهکار اول این است که باید نگرش ما و به ویژه مسئولان تغییر کند. متأسفانه در کشور ما نگرش‌ها بیمار و درمان محور است، در حالی که باید پیشگیری محور باشیم.

چمنی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال دیگر ۲۶ میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت، گفت: این سالمندان با توجه به بیماری‌های مختلفی که دارند تمام بودجه مملکت را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین باید در جهت پیشگیری از این وضعیت حرکت کنیم و هدف طرح شیر مدرسه نیز پیشگیری است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کلسیم بدن از لبنیات تأمین می‌شود، افزود: ما باید مردم را آگاه کنیم که خودزنی نکنند و وقتی که لبنیات گران می‌شود، از خرید آن سر باز نزنند، چرا که هزینه‌های درمان بسیار بالاتر از هزینه‌ای است که برای خرید لبنیات صرف می‌شود.

چمنی همچنین با اشاره به اینکه میزان تولید شیر کشور از ۸ میلیون تن بیشتر نیست، گفت: ۱۰ درصد این رقم صادر می‌شود، پنج درصد به مصرف گوساله‌ها می‌رسد و پنج درصد نیز شامل ضایعات است، بنابراین سرانه مصرف حدود ۸۰ کیلوگرم است که با سرانه مطلوب جهانی که ۲۷۰ کیلوگرم به بالا است، فاصله وحشتناکی داریم.

صادرات ۷۷۰ میلیون دلاری لبنیات در سال

در ادامه این نشست، باکری با اشاره به اینکه سالانه حدود هفت میلیون تُن شیر توسط واحدهای لبنی تحویل گرفته می‌شود، گفت: حدود ۱۰ درصد این میزان (۴۵۰ هزار تن در سال) صادر می‌شود و ارزش آن به طور میانگین از ۷۰۰ تا ۷۷۰ میلیون دلار در سال است.

به گفته باکری، این زنجیره از نهاده‌های دامی، دامداری‌ها و صنعت گرفته تا بخش توزیع برای بیش از ۲ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها، هزار و ۳۳۸ واحد لبنی در کشور فعال بود اما در حال حاضر تعداد واحدهای فعال به ۴۰۰ عدد رسیده، البته احتمال دارد که تعدادی نیز به صورت نیمه فعال درآمده باشند.

در ادامه محمد فربد عضو هیأت مدیره انجمن لبنی کشور توضیح داد: واحدهای لبنی که طی سال‌های اخیر تعطیل شدند عمدتاً واحدهای تک محصولی بودند و برای تک محصولی‌ها همین الان هم امکان فعالیت مقدور نیست. به همین جهت این واحدها یا تجمیع شدند یا از بخش تولید خارج شدند.

حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید صنایع لبنی کشور است

چمنی در ادامه این بحث، با اشاره به اینکه بخش صنایع لبنی در حوزه صادرات سرآمد صنایع غذایی در چند سال اخیر بوده است، گفت: این نشان می‌دهد صنعت ما به بلوغ رسیده ضمن اینکه صنعت شیر جزو معدود صنایعی است که خصوصی سازی شده در حالی که بیشترین دخالت‌های دولت نیز در این بخش است.

به گفته این کارشناس صنعت لبنی، ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید لبنیات در صنعت ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش مداوم قیمت لبنیات در سال‌های اخیر گفت: حدود ۹۲ درصد هزینه‌های تولید خارج از اختیار تولیدکننده است. ضمن اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید ما مربوط به قیمت شیر خام است. آیا تولیدکننده مسئول پاسخگویی به بحث قدرت خرید مردم است؟ این امکان پذیر نیست یک کالا را گران تولید کنیم و آن را ارزان بفروشیم.

قیمت شیر خام بین ۲۶۰۰ تا ۲,۷۰۰ تومان است

چمنی اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام ۲,۳۹۰ تومان تصویب شده و به ازای هر دهم درصد چربی ۳۶ تومان به این رقم اضافه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت شیر خام بسته به نوع و کیفیت آن بین ۲۶۰۰ تا ۲,۷۰۰ تومان است و با همین ارقام از دامداران خریداری می‌شود.

در ادامه این نشست میراسلام تیموری رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند پرداخت پول دامداران توضیح داد: ما در این زمینه مشکلی نداریم و به صورت متعارف پرداخت مطالبات دامداران یک ماه طول می‌کشد اما برخی از شرکت‌ها به صورت پیش پرداخت کامل شیر را از دامداران خریداری می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز بیش از یک ماه طول می‌کشد طلبشان را به تولیدکنندگان بپردازند و این یک امر توافقی بین دامدار و شرکت‌های لبنی است.

دامداری‌ها و شرکت‌های لبنی با بیشترین بهره برداری فعالیت می‌کنند

تیموری با اشاره به اینکه دامداری‌ها و شرکت‌های لبنی با بیشترین بهره وری خود کار می‌کنند، گفت: در حال حاضر قیمت شیر خام حدود ۲,۶۰۰ تومان است اگر ارز دولتی را از نهاده‌های مصرفی این کالا حذف کنیم قیمت آن بر اساس پیش بینی‌ها به ۳۴۰۰ تا ۳,۵۰۰ تومان می‌رسد که کمتر از ۳۰ سنت است. این در حالی است که در اروپا قیمت شیر خام بین ۳۵ تا ۴۵ سنت است که همین نشان می‌دهد ما بهره وری بالایی در تولید داریم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ایران در تولید شیر خام خودکفا شده است گفت: در حال حاضر ما قابلیت رقابت با کشورهای بزرگ دنیا ازجمله هلند و آمریکا را در زمینه دامداری داریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت یک کیلوگرم شیر پاستوریزه در اروپا ۵ برابر قیمتی است که شیر خام از دامدار خریداری می‌شود، گفت: این قیمت در ایران حداکثر دو برابر است اما ما با بحث قدرت خرید مردم مواجه هستیم که در این مساله نیز تولیدکنندگان دخالتی ندارند و متغیرهای دیگر آن را تعیین می‌کنند.

تیموری با اشاره به اینکه قیمت لبنیات با قیمت‌های قبل از سال ۹۰ مقایسه می‌شود، گفت: این در حالی است که در آن سال‌ها به لبنیات یارانه اختصاص پیدا می‌کرد و از سال ۹۰ این یارانه قطع شده است بنابراین مقایسه قیمت‌ها با آن دوران اقدام منطقی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات کره گفت: ایران به لحاظ نوع مصرف و نوع شیر تولیدی با کسری چربی مواجه است، در کشور ما مصرف خامه های صبحانه و خامه های قنادی بسیار بالاست و همین دو موضوع باعث شده با کسری چربی مواجه باشیم.

تیموری با اشاره به واردات متوسط ۴۰ هزار تن کره در ۱۰ سال اخیر گفت: وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این شرایط اقدام به واردات گاوهای جدیدی کرده که شیر تولیدی آنها چربی بیشتری دارد و می‌تواند کسری چربی کشور را برطرف کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن لبنی کشور با اشاره به صادرات فرآورده‌های لبنی گفت: از دولت می‌خواهیم برای واردات و صادرات اقلام مرتبط با صنعت لبنی یک ارز و یک تعرفه مرجع تعیین کند تا ما در حوزه صادرات دچار مشکل نشویم.

به گفته تیموری، در حال حاضر افغانستان، روسیه و عراق بزرگترین مقاصد صادراتی فرآورده‌های لبنی کشور ما هستند همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، امارات و کویت و نیز کشور ژاپن، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز از دیگر مشتریان لبنیات ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه عراق واردات برخی کالاها را ممنوع کرده یا برای آنها تعرفه ایجاد کرده است، گفت: واردات محصولاتی مانند ماست و دوغ ممنوع شده اما به دلیل کمبودی که در بازارهای کشور وجود دارد اجازه واردات سایر اقلام را صادر می‌کند.

تیموری همچنین با بیان اینکه قیمت ۱۴ قلم فرآورده لبنی که ۷۵ درصد سبد مصرفی مردم را تشکیل می‌دهد با مجوز دولت افزایش پیدا می‌کند، گفت: راجع به مابقی محصولات نیز آئین نامه داریم و بر اساس آئین نامه افزایش قیمت رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال احتمال افزایش قیمت لبنیات وجود دارد، گفت: بنده لسان الغیب نیستم و ممکن است این اتفاق رخ بدهد.

تیموری توضیح داد: با توجه به اینکه قیمت شیر خام از سوی دولت ۲,۳۹۰ تومان تعیین شده اما ما آن را حدود ۲,۶۰۰ تومان می خریم قطعاً پیگیر این مساله هستیم اما از مقررات و ضوابط دولت نیز پیروی می‌کنیم و تابع آن هستیم.

در ادامه این نشست، محمد فربد عضو هیأت مدیره انجمن لبنی کشور توضیح داد: اگر دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نکند و تغییری در بازار متغییرهای مؤثر بر قیمت لبنیات ایجاد نشود افزایش قیمتی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان