تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت مطرح کرد

مجازها و غیرمجازهای افطار و سحر برای روزه‌داران

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت توصیه کرد روزه‌داران از آشامیدن آب و شربت سرد در زمان افطار و از خوردن میوه‌های گرمسیری و غذاهای دارای ادویه اکیدا پرهیز کنند.
رویداد24-محمد خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به بایدهای و نبایدهای خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان پرداخت و توصیه‌های غذایی لازم به روزه‌داران را انجام داد.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود روزه‌داران افطار خود را با با آب گرم و خرما  باز کنند؛ این کار باعث می‌شود حرارت معده کاهش پیدا کند و قند خرما نیز مانع پرخوری و ولع بیشتر خواهد شد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: به روزه‌داران توصیه می‌شود که در زمان گشایش افطاری اکیدا از آب و شربتهای سرد استفاده نکنند چرا که باعث ضعف دستگاه گوارش خواهد شد و به جای  ان از نوشیدنی‌های گرم همانند آب ولرم و چای یا شیر داغ به همراه عسل بهره بگیرند.

خدادوست با بیان اینکه روزه‌داران از شیربرنج، شعله زرد و فرنی به طور حداقلی استفاده کنند، گفت: خوردن این مواد غذایی نیز بهتر است با دارچین و سیاه دانه همراه شود تا آسیبی در زمان افطار به سیستم گوارشی وارد نکند؛  کسانی که معده گرم و خشن دارند نیز از سوپ جو استفاده کنند چرا که به عطش آنها کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: وعده افطاری برای روزه‌داران باید سبک باشد و بهترین افطار نوشیدنی‌های گرم و همچنین نان، پنیر، سبزی و گردو خواهد بود؛ توصیه می‌شود روزه‌‌داران بعد از افطار از خوردن شام و غذای اضافی پرهیز کنند و به جای آن تا زمان خواب به خوردن میوه و مایعات اقدام کنند.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خوردن غذای سنگین را در خواب تاثیر گذار دانست و تاکید کرد: برای جلوگیری از تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان روزه‌داران از نوشیدنی‌های تامین کننده آب بدن و میوه‌ها استفاده کنند.

خدادوست برای کاهش عطش روزه‌داران توصیه کرد: غذاهای پرچرب، غذاهای دارای ادویه، سرخ کردنی و خوراکی‌های دارای عطش در زمان سحر استفاده نشود چرا که باعث افزایش تشنگی در طول روز خواهد شد.

وی افزود: در سحر توصیه می‌شود سبزی خام استفاده نشود چون ایجاد تشنگی خواهد کرد و به جای آن از سبزی پخته شده میلب شود و سبزی خام در سفره‌های افطاری مورد استفاده واقع شود.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: روزه‌داران برای جلوگیری از تشنگی میوه‌های گرمسیری همچون موز و انبه را میل نکنند و به جای آن برای تامین آب بدن از زمان افطار تا سحر فالوده خیار با سکنجبین و فالوده هندوانه با سکنجبین و یا کاهو با سکنجبین میل کنند.

خدادوست اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنگی در سحر از عرق کاسنی به جای آب بهره بگیرید؛ البته افرادی که عطش بسیار زیادی پیدا می‌کنند باید تخمه خرفه را به عرق کاسنی اضافه کرده و میل نمایند.

وی به روزه‌داران توصیه اکید کرد که بعد از خوردن سحری از خواب پرهیز کنند و زمان استراحت پس از خوردن سحری را یک الی دو ساعت به تعویق بیندازند و در عوض پیش از ظهر کمی استراحت کنند.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان