تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

لحظه ورود با شکوه کوین اسپیسی در نقش ریچارد سوم +فیلم

بازی کوین اسپیسی در نقش ریچارد سوم در نسخه امروزی نمایش کلاسیک ویلیام شکسپیر به کارگردانی سام مندس همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد.
کوین اسپیسی
رویداد۲۴ این بازیگر برنده جایزه اسکار («زیبایی آمریکایی» و «مظنونین همیشگی») در این نمایش نقش آدم شرور معروف نمایشنامه شکسپیر را بازی می‌کند که یک پایش آتل‌بندی شده و با کمک عصا راه می‌رود.

اجرای جدید «ریچارد سوم» در مجموعه تئاتر اولد ویک در زمان معاصر می‌گذرد و باری دیگر از زمان ساخته شدن «زیبایی آمریکایی» اسپیسی و مندس را کنار هم قرار داده است.
 
در ادامه قسمتی از لحظه ورود کوین اسپیسی در نقش ریچارد سوم در سالن پالرمو ایتالیا را مشاهده می کنید:


اما چیزی که موجب شده اغلب منتقدان با روی گشاده به استقبال نمایش بروند بازی خیره‌کننده اسپیسی در نقش ریچارد است. مایکل بیلینگتن، منتقد «گاردین» درمورد او نوشته است: «بازی اسپیسی در نقش اصلی قدرتمند است. سام مندس موفق شده به نسخه‌ای زیبا، شفاف و منسجم از نمایشنامه برسد که در آن شخصیت‌ها لباس‌های امروزی می‌پوشند. شخصیت اصلی داستان در این اجرا درواقع نمونه تیپیک دیکتاتور‌ها است.»

طراحی صحنه و لباس این نمایش موجب شده تقارن جذابی میان شخصیت اصلی این نمایش و داستان آن با دیکاتور‌های امروزی احساس شود.

داستان «ریچارد سوم» شکسپیر در قرن پانزدهم میلادی می‌گذرد و ماجرای سفر خونین دوک گلاسِستر و رسیدن او به پادشاهی با نام ریچارد سوم و حکومت جبارانه اوست، در اجرای جدید بازیگران به جای لباس‌های آن دوران لباس‌های امروزی به تن دارند.

جیمز وودال از نشریه «آرت دِسک» در مورد این نمایش نوشت: «مندس (که برای کارگردانی «زیبایی آمریکایی» اسکار گرفت) قرائتی از لحاظ بصری خیره‌کننده، از نظر صوتی استادانه و از نظر لباس و صحنه‌آرایی ساده از نمایشنامه ارئه می‌دهد. ریچارد را نوکران حلقه به گوشان چرب‌زبان محاصره کرده‌اند. نشانه‌های نظامی‌گری و انفجار درونی دیکتاتوری‌های معاصر مثل لیبی در نمایش به چشم می‌خورد.»
کوین اسپیسی

کوین اسپیسی اولین سخنان خود از بخش «زمستان ناخرسندی» نمایشنامه را در حالی بر زبان می‌آورد که تصاویر آرشیوی تلویزیون را تماشا می‌کند و کلاه جشن کریسمس بر سر دارد. ریچاردی که او نقشش را بازی می‌کند اغلب زیر نورپردازی شدید دیده می‌شود و سایه‌اش بر دیوار بر کمر خم‌شده او تاکید بیشتری می‌کند.

پل تایلر از نشریه «ایندیپندنت» این نمایش را «تکان‌دهنده و رعشه‌آور» خواند و نوشت: «حالا ۱۲ سال از همکاری قبلی این زوج بازیگر و کارگردان گذشته است، لباس‌های مدرن «ریچارد سوم» مندس نشان می‌دهد این همه سال صبر بیهوده نبوده است. لحظاتی فکر می‌کنی ریچارد پسرعموی وینسنت پرایس (بازیگر فیلم‌های وحشت) است با همان ابرو بالا انداختن‌ها و حرکات دست.»

اسپیسی در یادداشتی نوشته است برای اینکه بتواند سختی‌های حسی و فیزیکی این نقش را تحمل کند و از عهده بازی در آن دربیاید سیگار کشیدن را کنار گذاشته و برنامه غذایی‌اش را عوض کرده است.

چالرز اسپنسر از «تلگراف» نیز درمورد نمایش نوشته است: «شکوهی جذاب در جست و خیز‌های ریچارد در صحنه با آن پای خمیده و ازشکل‌افتاده وجود دارد که مناسب شرارت اوست. خنده‌های شیطانی ریچاردِ اسپیسی ترسناک است.»
 
کوین اسپیسی

در این اجرا هیدن گواین در نقش ملکه الیزابت، جما جونز در نقش ملکه مارگرات، جک الیس در نقش هستینگز و چاک ایووجا درنقش باکینگهام بازی کرده‌اند.

«ریچارد سوم» آخرین فصل برنامه‌های «پروژه پل» بود، این پروژه به منظور همراه کردن بازیگران بریتانیایی و آمریکایی با نمایش‌های کلاسیک برپا شده بود.

این اجرا علاوه بر اولد ویک یک تور جهانی دارد و در آتن در جشنواره اپیدوروس، در جشنواره هنر هنگ کنگ و همچنین در اسپانیا و سنگاپور و بالاخره ژانویه سال ۲۰۱۲ در نیویورک روی صحنه می‌رود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تئاتر ، نمایش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان