تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق؛

چه کسی باید غرامت بپردازد، آمریکا یا عراق؟

دولت آمریکا ادعا کرده که در صورت اخراج از عراق باید بیش از ۱ تریلیون دلار دریافت کند وگرنه بر عراق تحریم‌های بی‌سابقه اعمال خواهد کرد، اما ماجرای غرامت در روبط آمریکا- عراق پیچیده‌تر از تحلیل ترامپ و وزارت خارجه آمریکا است.

 غرامت

رویداد۲۴ طرح اخراج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق به تصویب پارلمان این کشور رسید و مناسبات آمریکا با عراق که از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم بعث صدام دوران ویژه‌ای را آغاز کرده بود؛ وارد فضای جدیدی شد و در صورت تکمیل مراحل قانونی این طرح، نیرو‌های آمریکایی باید بین‌النهرین را ترک کنند و در غیر اینصورت اشغالگر محسوب شده و رویاروی مردم عراق قرار می‌گیرند.

واکنش آمریکایی‌ها به این اقدام پارلمان عراق گنگ و ناشی از عدم آمادگی قبلی واشنگتن دارد و به خوبی روشن است که دستگاه سیاسی-امنیتی آمریکا از سرعت روند حوادث در خاورمیانه پس از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی عقب مانده و انفعالی عمل می‌کند.


بیشتر بخوانید:متوقف کردن آموزش نیروهای عراقی توسط آمریکا


براساس گزارش رویترز، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.

این تنها واکنش آمریکایی‌ها نیست و بلافاصله به تبعیت از سنتی که ترامپ در کاخ سفید پایه‌گذاری کرده؛ موضوع پول به‌میان کشیده شد و از لزوم پرداخت غرامت بیش از یک تریلیون دلاری سخن گفت. جالب اینکه وکلا و حقوقدانان آمریکایی و عراقی در سال ۲۰۱۱ در تحقیقی اعلام کردند که خسارت وارد شده توسط آمریکا، انگلیس و متحدان آن‌ها به عراق بیش از ۲۵ تریلیون دلار است. در آن سال "حسین الفلوجی" شخصیت سیاسی مستقل عراقی تاکید کرده بود که وکلا و کارشناسان حقوقی آمریکایی و عربی میزان غرامتی که در جنگ عراق بر گردن آمریکا، انگلیس و تمام دولت‌های شرکت‌کننده در اشغال این کشور است را بالغ بر ۲۵ تریلیون دلار آمریکایی برآورد کرده‌اند.

خسارات سنگین به زیرساخت‌های عراق، غارت نفت توسط شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی، ده‌ها میلیارد دلار پروژه بلک واتر و ... که هیچ نشانی بر روی زمین نداشت و حتی صدای کنگره آمریکا را هم درآورد، چند صد هزار کودک ناقص‌الخلقه که به دلیل استفاده آمریکا از بمب‌های حاوی پلوتونیوم متولد شدند و ده‌ها میلیارد دلار باید از آمریکا بابت آن مطالبه شود، نابود کردن دولت بعث عراق و عدم ایجاد دولت جدید و رها کردن کشور در بی‌دولتی که خسارت‌های روزمره به مردم کشور اشغال شده وارد کرده و طبق کنوانسیون ژنو وظیفه پیگیری از وقوع آن‌ها برعهده دولت اشغالگر است؛ ناشی از عملکرد دولت آمریکا است و تاکنون بازخواست نشده و در صورت اعمال منطق حساب و کتاب باید به حساب آید، و اگر چنین شود، دولت آمریکا نمی‌تواند خواستار دریافت ۱ تریلیون دلار در صورت اخراج از عراق شود.

نباید از یاد برد که توافقنامه امنیتی ایالات متحده آمریکا و عراق و اصلاحیه به آن در سال ۲۰۰۹ در زیر سایه تفنگ امضا شده و در حقوق بین‌الملل توافق با اجبار قابل استناد نیست، کمااینکه متفقین هم در جنگ جهانی دوم توافق‌های آلمان نازی با فرانسه "ویشی"، ژاپن با امپراتوری چین درباره منچوری (به تعبیر ژاپنی‌ها منچوکئو) و مانند این‌ها را به رسمیت نشناخته و آن‌ها را توافق‌هایی زیر سایه اسلحه نامیدند؛ بنابراین ادعای ترامپ درباره اینکه دولت عراق باید به آمریکا بابت اخراج نظامیان آمریکایی بیش از ۱ تریلیون دلار غرامت بپردازد از نظر حقوق بین‌الملل بلاوجه بوده و بسیار بیش از این رقم؛ خسارت به‌وسیله آمریکا و انگلیس بر مردم عراق وارد شده و به دلیل بحران‌های داخلی عراق پیگیری نشده است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: غرامت
نظرات شما
پیشخوان