تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تجربه تاریخی انتقام ایران در واکنش به عملیات‌های تروریستی/ ایران چگونه پاسخ ترور سردار سلیمانی را می‌دهد؟

تا کنون در موارد مختلف از واژه انتقام سخت استفاده شده است. در حمله تروریستی به مجلس، حمله به رژه نیرو‌های مسلح و ترور دانشمندان هسته‌ای از انتقام ایران سخن گفته شده است. رویداد۲۴ با توجه به تجربه‌های پیشین بررسی کرده انتقام ایران چه ابعادی خواهد داشت. صبح امروز علی شمخانی گفته اکنون ۱۳ سناریوی انتقام خون سردار سلیمانی مطرح شده است.
جنگ ایران و آمریکا
 
رویداد۲۴ پنجشنبه شب قاسم سلیمانی در حالی که در نزدیکی فرودگاه بغداد بود به همراه ابومهدی مهندس مورد هدف پهپاد‌های آمریکایی قرار گرفت و به شهادت رسید. در پی شهادت او رهبر ایران و بسیاری از مقامات ایران وعده انتقام سخت دادند.

بسیاری از رسانه‌های جهان ابعاد این انتقام را مورد تحلیل قرار داده و سابقه این وعده از سوی ایران را بازگو کرده‌اند. آن‌ها معتقدند ایران بیش از اینکه در طول تاریخ برای انتقام عجله کرده باشد، «صبر استراتژیک» پیشه کرده و در موقع مقتضی دست به اقدام زده است.
 
واژه صبر استراتژیک پیش از ترور سردار سلیمانی نیز از زبان مسئولان شنیده شده است. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنت ملی ۱۰ خرداد ۹۴ در سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «بسیاری در دنیا معتقدند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه از صبر استراتژیک برخوردار است و هیجانی و زیگزاگی عمل نمی‌کند و در عین حال که رویداد‌ها را می‌شناسد ملتهب و ماجرا جو نیست بلکه بازیگری فعال است چرا که مشی درستی را انتخاب کرده است.»
 
غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا فروردین ۹۸ گفت: «نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با قدرت و اقتدار از منافع خود در منطقه دفاع خواهند کرد و با هرگونه رفتار تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده در منطقه، قاطعانه و هوشیارانه برخورد خواهند کرد. هیچ کشوری نباید قدرت و «صبر استراتژیک» ایران را در دفاع از منافع خود و ایجاد ثبات در منطقه به آزمون گرفته و دچار اشتباه در محاسبه شود.»
 
ایران چندین بار در یک دهه گذشته با حوادثی مواجه شده که آن را مستوجب انتقام سخت دانسته است؛ حمله آمریکا به هواپیمای ایران در سال ۱۹۸۸، ترور عماد مغنیه فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل در فوریه سال ۲۰۰۸، شهادت دانشمندان هسته‌ای توسط اسرائیل، حمله داعش به مجلس و بارگاه رهبر انقلاب ایران در سال ۹۵ و حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز.
 
درباره ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی صبح امروز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته «آمریکایی‌ها بدانند تاکنون ۱۳ سناریوی انتقام مطرح شده و حتی اگر بر ضعیف‌ترین سناریو هم اجماع صورت بگیرد، اجرای آن می‌تواند یک کابوس تاریخی برای آمریکایی‌ها باشد. عملیات انتقام خون برادر شهیدمان قرار نیست در قالب یک تک‌عملیات صورت بگیرد.»
 
بررسی این حوادث می‌تواند نحوه پاسخگویی ایران به حوادثی نظیر شهادت قاسم سلیمانی و چگونگی تصمیم‌گیری‌های نظام در شرایط بحرانی را روشن کند.
 
ترور و شهادت عماد مغنیه فرمانده ارشد نظامی حزب الله
 
به گزارش رویداد۲۴ عماد مغنیه سال ۲۰۰۸ در حومه شهر دمشق بر اثر انفجار بمب کشته شد. از ساعات اولیه ترور، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، تل‌آویو را عامل ترور معرفی و وعده «جنگ گسترده و باز» در انتقام از خون مغنیه را داد.
 
در اولین سالگرد مغنیه، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود، انتقامجویی از اسرائیل را به آینده‌ موکول کرد و گفت: عماد مغنیه را یک سال قبل ترور کردند تا از دست او راحت شوند، ولی مطمئن باشید که ظرف یک سال گذشته بیش از تمام ۲۵ سال قبل دچار ترس شده‌اند.
 
سال ۲۰۱۴ یعنی ۶ سال بعد از ترور مغنیه عملیاتی در موزه یهودی بروکسل پایتخت بلژیک انجام شد که در این عملیات ۲ افسر برجسته موساد که گفته می‌شد در ترور عماد مغنیه نقش داشتند کشته شدند. برخی رسانه‌ها در آن زمان این عملیات را انتقام حزب الله از شهادت مغنیه خواندند.
 
ترور دانشمندان هسته‌ای
 
طی سال‌های ۸۸ تا ۹۰ در پی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، مقامات کشور وعده انتقامی سخت علیه اسرائیل به عنوان عامل این ترور را دادند.
 
سال ۹۰ حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی در سخنانی «انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، موساد و مجموعه‌های دیگری که با آن‌ها همراهی می‌کنند» خطاب قرار داد و گفت: جواب قاطع و سنگین جمهوری اسلامی ایران را خواهند دید.
 
پیش از آن نیز سردار مسعود جزایری معاون وقت ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران گفته بود که «ایران به نحوی آزاردهنده به عاملان ترور اخیر پاسخ می‌دهد.»
 
سال ۹۰ برخی رسانه‌ها از تحرکاتی در باکو پایتخت آذربایجان برای شناسایی عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای در این کشور خبر دادند. سال ۹۲ علی لاریجانی بار دیگر وعده ایران برای انتقام گیری از عوامل شهادت دانشمندان هسته‌ای کشور را مطرح کرد.
 
تابستان امسال مازیار ابراهیمی یکی از افرادی که به عنوان عامل ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود، در مصاحبه‌ای با بی بی سی از آزادی خود بعد از مشخص شدن بی‌گناهیش خبر داد. سرنوشت افرادی که به عنوان عامل این ترور‌ها بازداشت شدند هنوز معلوم نیست.
 
حمله تروریستی داعش به مجلس
 
به گزارش رویداد۲۴ خرداد ۹۶ عوامل گروه تروریستی داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی حمله کردند. نتیجه این حملات کشته شدن ۲۲ تن و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر بود.
 
سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‌گذاریم و برای حفاظت از جان مردم لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.»
 
محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی تحت عنوان «تروریسم کور در تهران» نوشت: «سه سال از شروع اقدامات تروریستی در منطقه و اروپا می‌گذرد. آن‌ها بار‌ها تصمیم به نفوذ در ایران گرفته، ولی هر بار قبل از اقدام دستگیرشده‌اند. با اقدام امروزشان آن‌ها را هر کجا که باشند، به شدت تنبیه خواهیم کرد.
 
تحلیلگران غربی گفته بودند بعید به نظر می‌رسد ایران به طور مستقیم انتقام بگیرد. آن‌ها در عوض از گروه‌های نیابتی در منطقه برای یک حمله در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد. تریتا پارسی رییس سابق شورای ایرانیان آمریکا (نایاک) گفته بود «اگر ایران بداند که این یک تله است، بعید است پاسخ مستقیم نظامی بدهد. آن‌ها می‌توانند با حمایت از حوثی‌ها به این اقدام پاسخ بدهند، اما به عربستان و امارات حمله مستقیم نخواهند کرد.»
 
با این حال ۱۱ روز پس از این حمله تروریستی، نه نیروهای نیابتی بلکه نیروی هوافضای سپاه در قالب عملیات لیله القدر با شلیک ۶ موشک به مقر فرماندهی تروریست‌های داعش در دیرالزور، خساراتی به این گروهک وارد کرد.
 
سپاه اعلام کرد در جریان این عملیات موفق، بیش از ۱۷۰ تروریست از جمله چند تن از فرماندهان آنان کشته شدند و تلفات سنگینی بر تجهیزاتشان وارد شد.
 
این حمله بر اساس گفته‌های رسانه‌ها، اولین حمله موشکی زمین به زمین از سوی ایران پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ بود.
 
حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز
 
روز ۳۱ شهریور ۹۷ گروهک الاحوازیه در حمله‌ به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، باعث شهادت ۲۵ نفر و مجروحیت نزدیک به ۷۰ نفر از هموطنان‌مان اعم از زن و کودک و نظامی و غیرنظامی شد.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی بیانیه‌ای، گروه‌ها و جریان‌های مرتبط با این حمله را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد. کیهان در یادداشتی «سیلی سخت به ریاض» را «کمترین انتظار مردم» از مسئولان جمهوری اسلامی برای واکنش به حملات اهواز دانسته بود.
 
۹ روز بعد در بامداد ۹ مهر پاسخ ایران به حمله تروریستی اهواز را ۶ موشک میان‌برد و ۷ پهپاد بمب‌افکن داد و به مقر این گروهک در ابوکمال سوریه حمله کرد. در این حملات ۲۵ تن کشته شدند، اما اسامی سرکردگان الاحوازیه در بین آن‌ها دیده نمی‌شد.
بیشتر بخوانید: واکنش ایران به حمله تروریستی اهواز چیست؟/ گروه‌های نیابتی یا حمله مستقیم؟
 
واشنگتن پست اخیرا در گزارشی نوشته بود: غزیزه ایران برای بقا به این معناست که جمهوری اسلامی بعید است دست به یک اقدام کور تکان‌دهنده در واکنش به ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا بزند. رهبران ایران به خوبی می‌دانند چه حدی از انتقام را باید برای حفظ منافعشان در نظر بگیرند و در نتیجه انتقام‌جویی آن‌ها با دقت و مشورت خواهد بود.
 
این رسانه به حوادثی نظیر سرنگونی هواپیمای ایرانی در سال ۱۹۸۸ توسط آمریکایی‌ها اشاره کرده و گفته در همه این سال‌ها تهران با دقت و برنامه ریزی انتقام کشته شدگانش را ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد گرفته است.
 
واشنگتن پست خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها را به عنوان شاهد دیگری بر مدعای خود آورده و گفته ایران یک سال کامل صبر کرد و همه گزینه‌هایش را قبل از اینکه اجرایی کند با دقت بررسی کرد و اقداماتی را در خلیج فارس از قبیل حمله به نفتکش‌ها و خطوط لوله سعودی‌ها و کاهش تعهدات برجامی، پله پله به اجرا در آورد. در همه این موارد ایران از واردکردن خسارت‌های جانی یا ایجاد یک فاجعه اقتصادی پرهیز کرد و تنها ظرفیت‌های بالای خود را به نمایش گذاشت.
 
این رسانه آمریکایی در پایان گفته اگر اقدام ایران زمان ببرد، نباید تعجب کرد. ایرانی‌ها همه گزینه‌هایشان را با دقت بررسی میکنند و باید بدانید گزینه‌های خوبی برای حمله به شرکای نفت‌خیز آمریکا در خاورمیانه در تیررس خود دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
1
چنان ات بکوبد به گرز گران کزان باره اید اهنگران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
1
2
تجربه تاریخی نشان میدهد اگر آمریکا در حال شکست باشد از بمب اتم استفاده می کند
نظرات شما
پیشخوان