تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۰۱ نظر

سردار اسعد بختیاری؛ در خدمت و خیانت مشروطه

سردار اسعد بختیاری از چهره‌های مشهور عصر قاجار و پهلوی بود که برخی او را خیانتکار به ستار خان و باقرخان می‌خوانند و برخی دیگر او را عامل پیروزی جنبش مشروطه می‌دانند. در گزارش چهره‌های رویداد۲۴ زندگی پرماجرای او را بخوانید.

سردار اسعد بختیاری

رویداد۲۴ نوید عابدین پور: علی قلی‌خان سردار اسعد معروف به سردار اسعد بختیاری از مهمترین رجال انقلاب مشروطه و از فاتحان شهر تهران است. او چند سالی را در پاریس و دیگر شهر‌های اروپایی زندگی کرد و بعد از بازگشت به ایران به مجامع آزادی‌خواهی پیوست؛ مجمعی که هسته اصلی انقلاب مشروطه بود.

سردار اسعد بعد از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار با سپاهی از ایل بختیاری راهی تهران شد و به همراه دیگر مشروطه خواهان تهران را فتح کرد.

او در دولت احمد شاه قاجار به سمت وزارت جنگ و سپس به وزرات داخله منصوب شد. در سال‌های آخر عمر پس از یکی دوره بیماری نابینا شد و از سیاست کناره گیری کرد و در سال ۱۲۹۶ از دنیا رفت. 

زندگینامه سردار اسعد بختیاری

علی‌قلی‌ خان پسر چهارم حسین‌قلی‌ خان ایلخانی (از رجال قاجار و خوانین ایل بختیاری) بود که در سال ۱۲۳۶ در گرمسیر بختیاری به دنیا آمد. حسین قلی‌خان پدر او از قدرتمندین خان‌های ایل بختیاری بود و سی سال قدرت را در این ایل در اخیتار داشت. همین موقیعت ویژه‌ خانوادگی به علیقلی خان کمک کرد که از سنین کودکی به آموزش دیدن روی آورد. ابتدا زبان عربی را آموخت و سپس زبان فرانسه و زبان عربی را آموخت.

سردار اسعد در سن نوزده سالگی با دختر یکی از بزرگان ایل بختیاری ازدواج کرد که حاصل اینازدواج، پسری به نام او جعفرقلی‌ خان از سیاستمداران عهد احمد شاه و عصر پهلوی بود.

اقامت سردار اسعد در تهران

به گزارش رویداد۲۴ علی قلی حان در سال ۱۲۵۹ به همراه پدر و برادر بزرگش اسفدیار‌ خان به تهران احضار می‌شوند و به دیدار ناصر الدین شاه می‌روند. در این ملاقات تصمیماتی اتخاذ شد که این دو برادر به همراه صد سوار بخیتاری عضو کشیک‌خانه سلطنتی بشند. اقامت آن‌ها در تهران طولانی شد و بنا به درخواست ظل‌السلطان حاکم اصفهان، شاه موافقت کرد که این دو برادر به این شهر بروند.

ظل‌السلطان از قدرت ایل بختیاری وحشت داشت به همین منظور وقتی به تهران احضار شده بود. توانست فرمان قتل حسینعلی‌ خان را را بگیرد و به اصفهان برود. به همین منظور در خرداد سال ۱۲۶۱ ظل السطلان حسین قلی خان و دو فرزندش را به یک رژه نظامی در چهل ستون دعوت می‌کند و طی همین مراسم در فنجان قهوه‌ حسین قلی‌خان سم می‌ریزد و حسین قلی‌خان از دنیا می‌رود و حسین علی‌خان و اسفندیار خان پسران او نیز راهی زندان می‌شود.

این دو برادر یک سال را در زندان سپری می‌کنند و خانواده آن‌ها نیز در انزوا به سر برد اما پس از به قدرت رسیدن اتابک، سردار اسعد بار دیگر فرمانده سواران بختیاری در تهران شد. ولی به نظر می‌رسد، چون شاه از طغیان سران ایلخانی وحشت داشت علی قلی‌خان را در تهران به گروگان گرفته بود. ولی علی قلی خان نیز از این فرصت به دست آمده استفاده می‌کند و با بزرگان و چهر‌های سرشناس و برخی ماموران سیاسی آشنا می‌شود و در سال ۱۲۷۲ از طرف شاه قاجار به درجه امیرتومانی که معادل سرلشگری امروز نائل می‌شود.

پس از ترور ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای کرمانی، سردار اسعد مامور نظم در تهران می‌شود. در زمان مظفرالدین شاه با حفظ همان درجه امیرتومانی فرمانده سپاه بختیاری‌ها می‌شود. در سال ۱۲۷۵ از طرف شاه مقری هزار تومانی برای او تعیین می‌شود و از طرف شاه به ایلخانی بختیاری می‌رسد. اما از آنجا که او بر سر این مقام با برادر بزرگش نجف قلی‌خان رقابت شدید داشت، مشکلاتی پیش آمد. چون نجف قلی‌خان از طرف بزرگان بختیاری به این مقام نائل شده بود، سردار اسعد ترجیح داد از ایلخانی کناره‌گیری کند.

پس از روی کارآمدن مظفرالدین شاه، اتابک توانست امتیاز راهسازی بین اصفهان تا اهواز را برعهده بگیرد و طی قرارداد لینچ امتیاز این راهسازی به مدت ۶۰ سال به اسفندیار خان، محمدحسن خان سپهسالار و علیقلی خان واگذار شد. سردار اسعد بعد از عزل اتابک و قرارداد لینچ، ترجیح داد دیگر به گارد سلطنتی باز نگردد.

سردار اسعد بختیاری

حمایت سردار اسعد بختیاری از مشروطه خواهان

زمینه‌های تغییر در اندیشه‌های سردار اسعد بختیاری هنگام برخورد با فرهنگ غرب و جهان مدرن شکل گرفت. او در سال ۱۲۷۹ از ایران مهاجرت کرد. ابتدا به هندوستان رفت و پس از ترک آنجا راهی مصر شد. پس از چند هفته اقامت در مصر عازم مکه و سپس رهسپار پاریس شد و دو سال در اروپا ماند و زمینه‌های تغیر اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او در همین برهه شکل گرفت. او مدتی بعد به ایران بازگشت اما پس از افتتاح مجلس اول شورای ملی در ۱۴ مهر ماه ۱۲۸۵ برای معالجهً چشم خود راهی اروپا شد.

در زمان حمله و به توپ بستن مجلس او همچنان در پاریس بود، اما بعد از آگاهی از این خبر رهسپار لندن شد و به سبب روابطی که با لندن داشت محرمانه با دوست قدمی خود وزیر مختار سابق انگلیس در تهران «سر هاردینگ» دیدار کرد و بعد از آگاهی از تصمیم انگلیس راهی ایران شد و به جرگه مشروطه‌چیان پیوست.

ملک زاده درباره حضور او در پاریس و تصمیم برای رفتن به ایران می‌نویسد: «ایرانیان مهاجر مقیم اروپا، سردار اسعد را تشویق به رفتن ایران و قیام علیه محمدعلی شاه کردند. چند نفر از آن‌ها، من‌جمله شکرالله‌خان معتمد خاقان که بعدهاً لقب قوام‌الدوله یافت، به اتفاق سردار اسعد به ایران مراجعت کرد و به اصفهان رفت و در سفر جنگی از اصفهان به تهران، با او همراه بود.»

مخبرالسلطنه در این باره نیز می‌نویسد «از او خواسته‌است تا به ایران رفته، رهبری نهضت را به عهده بگیرد. اما او گله می‌کند، که تنها است!» مخبرالسلطنه می‌گوید «کار را یک نفر می‌کند. این تشویق‌های ایرانیان، باعث حرکت سردار اسعد می‌شود.»

تشویق‌ها و تغییراتی در اندیشه سیاسی سردار اسعد، سبب می‌شود راهی ایران شود و در صف مشروطه خواهان به جنگ استبداد برود که به فتح تهران و پایان دادن به حکومت محمدعلی شاه منجر می‌شود، تصمیمی که در نهایت به یکی از نقاط عطف در انقلاب مشروطه و تاریخ معاصر ایران تبدیل می‌شود.

فتح تهران به دست سردار اسعد بختیاری

به گزارش رویداد۲۴ سردار اسعد در اردیبشت سال ۱۲۸۸ وارد ایران می‌شود. ابتدا وارد منطقه بختیاری شد و متعاقب آن با خوانین قشقایی و شیخ خزعل (به نمایندگی از اعراب خوزستان) سوگندنامه‌ای را امضاء کرد.

او برای پیشبرد اهداف خود برای فتح تهران نیار داشت که با سران قبایل به توافق رسیده باشد بنابراین سردار اسعد به اتحاد خانوادگی در ایل بختیاری دست زد و برادران خود را برای حمله به تهران متحد ساخت. او به همراه خوانین بختیاری با هفتصد سوار راهی تهران شد.

قبل از حرکت، طی نامه‌ای به شیخ السفرا وزیر مختار اتریش، هدف از حرکت خود را تشریح کرد و از دولت‌های قدرتمند خواست از مداخله نظامی در ایران خودداری کنند. پس از حرکت سردار اسعد، جعفرقلی‌خان سردار بهادر و غلامحسین خان سالار محتشم نیز با سپاهی مختصر برای پیوستن به سردار اسعد راهی تهران شدند.

از سوی دیگر سلطان محمد خان سردار اشجع با سردار ظفر به رسم ایلی هم‌پیمان شدند. شاه با گرو گذاشتن جواهرات سلطنتی، مبلغ پنجاه هزار تومان از بانک استقراضی روس وام گرفت و قسمتی از حقوق معوقه سربازان را پرداخت.

قوای نظامی دو طرف آماده جنگ شدند، ولی سعدالدوله در تلاش برای مذاکره و حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع بود لذا از سردار اسعد و سپهدار تنکابنی خواست نمایندگانی برای مذاکره نزد او بفرستند ولی مسیر حوادث به‌گونه‌ای بود که تدابیر سعدالدوله به نتیجه نرسید و یاراناو از کار کناره‌گیری کردند.

پس از درگیری‌های پراکنده، شهر به تصرف مجاهدین درآمد و در روز جمعه ۲۵ تیر ۱۲۸۸ داستان جنگ پایان یافت و در ساعت ۸:۳۰ صبح، شاه با پانصد تن از سربازان، بستگان، سران و مرتجعین، به سفارت روس در زرگنده پناهنده شد.

پس از پنج روز درگیری بالاخره قوای مشروطه توانستند کنترل کامل تهران را به دست بگیرند. در این میان سران این قوا در عمارت بهارستان ساکن شدند و زمام امور تهران را به‌دست گرفتند. پس از متحصن شدن محمدعلی شاه در سفارت روسیه؛ نمایندگان روسیه و انگلستان در عمارت بهارستان با دو زعیم مشروطه، دیدار کردند.

در نهایت بعد از گفتگو‌های سیاسی، محمدعلی شاه از سلطنت خلع شد و شاه جدید (احمد شاه) به تخت نشست و عضدالملک نایب‌السلطنه گردید. تمام این تغییرات، تحت لوای هیأتی به نام «مجلس عالی» که اعضای آن قریب به ۳۰ نفر بوده و از معتمدین سردار اسعد و سپهدار اعظم شناخته می‌شدند، صورت گرفت.

سردار اسعد بختیاری

مناصب سیاسی سردار اسعد

در تاریخ ۲۵ تیر ۱۲۸۸ ساعت چهار بعدازظهر در بهارستان مجلس مهمی به‌نام «مجلس فوق‌العاده عالی»، با حضور رؤسای دوره اول مجلس شورای ملی و سرداران قشون ملی و عده‌ای از تُجار، وزراء و شاهزادگان، تشکیل شد. در همین مجلس، به اتفاق آراء سردار اسعد به سمت وزیر داخله منصوب شد.

در کابینه‌ای که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۲۸۹ تشکیل شد، علی‌قلی خان سردار اسعد، به مقام وزارت جنگ منصوب شد؛ که با استعفای سپهدار تنکابنی، مستوفی الممالک رئیس‌الوزراء شد و سرانجام دوره اول زمامداری سپهدار تنکابنی که از فتح تهران در ۲۵ تیرماه ۱۲۸۸ آغاز شده بود، پس از گذشت یک سال، به پایان رسید.

در ایامی که سردار در پاریس اقامت داشت، تلگراف‌های متعددی از طرف مجلس شورای ملی و ناصرالملک نایب‌السلطنه به او رسید. سردار اسعد قریب یک سال در اروپا بود، مجلس مکرراً او را برای بازگشت به ایران دعوت کرده بود، ولی او تا تیر ماه ۱۲۹۱ در اروپا ماند.

در این هنگام ناصرالملک تصمیم مسافرت خود به اروپا را به اطلاع سردار اسعد رساند و او را برای نظارت در امر حکومت به طهران دعوت کرد. سپس وی به طهران بازگشت و ناصرالملک راه اروپا را در پیش گرفت.

سردار اسعد، نیابت سلطنت را چندی زیر نظر داشت و خانه‌اش محل مراجعات مردم بود و تلاش کرد افراد مسلح بختیاری را به نظم وادار کند و صمصام‌ السلطنه را در کار‌های کشورداری راهنمایی کند.

بسیاری بر این باورند که تزلزل قاجاریه در بلوای مشروطیت و لشکرکشی سردار اسعد بختیاری‏ به تهران در سودای سلطنت بوده و بسیاری از مخالفت‌‏ها با او از به خاطر جلوگیری از سلطنت او بوده است. اگر او با چنین غرضی راهی تهران شده باشد یا نه با مرگ عضدالدوله، نایب ‏السلطنه، نیابت سلطنت به او پیشنهاد شد ولی سردار اسعد با این استدلال که رسیدن او به این مقام، دیگر خوانین بختیاری را در این سودا خواهد انداخت، از پذیرش آن سرباز زد و به بهانه مداوای چشم به اروپا سفر کرد.

ماجرای پارک اتابک و درگیری سران مشروطه با سردار اسعد

به گزارش رویداد۲۴ در روز یکشنبه ۲۵ تیر ۱۲۸۹ سید عبدالله بهبهانی از روحانیون مشروطه خواه در منزل خود به دست سه نفر کشته شد اما هیچ گروهی مسئولیت این سوء قصد را به عهده نگرفت، ولی از طرف اعتدالیون این سوء قصد به دموکرات‌ها و گروه حیدرخان عمو اوغلی و علی محمد تربیت نسبت داده شد.

احمد کسروی تاریخدان، قاتل او را از دسته حیدرخان عمو اوغلی می‌داند که «به دستور حسن تقی‌زاده» این کار را کرد. در پی آن در راستای برقراری امنیت، مقابله با بی نظمی و هرج و مرج، طرح «خلع سلاح» از سوی مشروطه خواهان مطرح شد.

در همین هنگام بود که ستار خان و باقر خان به همراه سوارانشان از تحویل سلاح‌های خود به مشروطه خواهان سر باز زدند. سردار اسعد به ستارخان پیام داد: «به سوگندی که در مجلس برای خلع سلاح یاد کرده‌اید، وفادار باشید و از عواقب وخیم عدم خلع سلاح بپرهیزید.»

ساعتی بعد از این امتناع ستار خان و باقر خان از خلع سلاح، هزار سوار بختیاری به فرماندهی جعفرقلی خان پسر سردار اسعد سردار محتشم و یپرم خان ارمنی در پارک اتابک با نیرو‌های ستارخان و باقرخان درگیر می‌شوند و در نهایت به دستور یپرم خان پارک آتش زده می‌شود و نیرو‌های بختیاری وارد پارک می‌شوند و کنترل پارک را برعهده می‌گیرند. در این واقعه پای ستارخان تیر می‌خورد که شدت جراحت وارده باعث می‌شود تا پای او قطع شود.

فتح تهران یکی از مهمترین رویداد‌های مشروطه و شاید از یکی از تاثیرگذارترین رخداد‌های سیاسی تایخ معاصر ایران است. درگیری نیرو‌های مبارزان مشروطه و تلاش برای در دست گرفتن قدرت و تضعیف طرف مقابل در نهایت خلاء قدرتی را در ایران به وجود آورد که در نهایت با به هم‌ریختگی اوضاع سیاسی در زمان جنگ‌جهانی اول منجر به این شد که رضا خان با یک کودتای نطامی قدرت را در دست بگیرد و بار دیگر تمامی آروز‌های مشروطه خواهان برای برپایی حکومت قانون به یغما رفت.

در این میان به نظر می‌رسد که نقش سردار اسعد بختیاری بسیاری تعیین کننده بوده است. او که فرمانده اصلی فتح تهران بوده، بعد ازفتح و با بروز اختلاف بین جریان اعتدالیون مشروطه‌خواه که حامی اصلاحات بلند مدت برای برپایی احکام اسلامی بودند و از طرف دیگر دموکرات‌ها به رهبری حیدر خان عمواوغلی خان و سید حسن تقی زاده که به حرکات رادیکالی انتقاد داشتند.

سردار سعد جانب دموکرات‌ها را می‌گیرد و به اعتقاد منتقدان او در مسیر دلخواه انگلیس گام بر‌می‌دارد و با توجه به این که سردار اسعد در کابینه مشروطه حضور پیدا می‌کند، انتقاد‌های دیگر به او آغاز می‌شود. منتقدان گفتند او تلاش دارد خود به تنهایی قدرت را در دست بگیرد.

تشدید اختلاف بین جناح‌های سیاسی، زمینه ساز کدورت و اختلاف بین دو سردار فاتح تهران یعنی «سپهدار» و «سردار اسعد» نیز شد. با سقوط کابینه سپهدار، کابینه مستوفی‏ الممالک با پیشنهاد عضد الملک و دخالت سردار اسعد که اختلافش با سپهدار عمیق‌‏تر شده بود، روی کار آمد.

در این کابینه او از مناصب دولتی کناره گرفت و نماینده مجلس شد. در مجلس هم درگیری بین اعتدالیون و دموکرات‌ها بالا گرفته بود و سرار اسعد هم به دموکرات‌ها نزدیک شد. به زودی بحران دیگری که زمینه را برای نقش‌آفرینی سردار اسعد فراهم کرد که برخاسته از اختلافات قدیمی بود و در قالب اولتیماتوم روسیه مبنی بر برکناری مستشار آمریکایی بروز کرد.

سردار اسعد که در زمان اولتیماتوم روس‏‌ها در سفر اروپا به سر می‏‌برد، به ایران بازگشت و کفه موافقان اولتیماتوم، یعنی نایب‏ السلطنه، رئیس ‏الوزرا و نظمیه را سنگین‌‏تر کرد.

او در این راه از تقی‏‌زاده که خود خارج از ایران بود برای آرام کردن دموکرات‌‏ها کمک گرفت و با تشکیل کمیسیون پنج‏ نفره اولتیماتوم که خودش برجسته‏‌ترین چهره آن بود، اقدام به پذیرش اولتیماتوم و انحلال مجلس کرد. با انحلال مجلس عمر فعالیت سیاسی سردار اسعد پایان یافت و او دیگر هیچ منصبی را نپذیرفت.

سردار اسعد بختیاری

تاثیر سردار اسعد بختیاری بر جنبش مشروطه

سردار اسعد بختیاری به دلیل پیشینه نطامی خود در فعالیت‌های سیاسی خود هم قدرتمندانه رفتار می‌کرد، ولی به نظر می‌رسد او اهل مذاکره بود و جدا از جنگاوری که از ریشه‌ی خانوادگی او برخاسته بود در عمل سیاسی هم نیز بسیار قدرتمند عمل می‌کرد.

سردار اسعد بعد از بازگشت به ایران و در همراه کردن ایل بختیاری با خود موفق عمل کرد. او همچنین سایر ایل‌ها و خان‌ها را نیز با خود متحد کرد که برای فتح تهران خیالی راحت داشته باشد. پس از فتح تهران هم نیز سعی کرد بین دو نیروی عمده این جریان یعنی اعتدالیون و دموکرات‌ها رابطه دوستی برقرار کند ولی بعد از ماجرای پارک اتابک و ادامه درگیری‌ها بین این دو جریان ترجیح داد کنار دموکرات‌ها بایستاد که همین سبب شد برخی‌ها او را به خیانت به ستارخان و باقر خان معرفی معرفی کنند.

یکی از نقد‌ها به سردار اسعد آن است که او در جریان فتح تهران بیش از اندازه به ایل بختیاری تکیه کرده بود. اگرچه خود درک درستی از مشروطه و اوضاع ایران داشت، ولی ارتشی که او از ایل بختیاری تشکیل داده بود درک درستی از مشروطه نداشتند و در بسیاری از موارد تنها مطیع خان خود بودند و تصمیمی غیر از خان نمی‌گرفتند. برای همین بود که پس از فتخ تهران و تا فاصله دولت‌های مشروطه تا روی کار آمدن رضا شاه نقش سران بختیاری در سرکوب شورش‌ها و مخالفین مشروطه یا شورش‌های دیگر بسیاری مشهود است. آن‌ها عملا قدرت را در ایران در دست گرفته بودند و عموما در هر کابینه‌ای حضور پررنگی داشتند و از درآمد خوبی برخوردار بودند.

بی گمان سردار اسعد بختیاری یکی از مهمترین و شاید تاثیرگذارترین چهره‌ی سیاسی تاریخ مشروطه است. اگر او در راه فتح تهران تردید می‌کرد و حصر چند ماهه تبریز مدتی دیگر ادامه داشت معلوم نبود چه بر سر مشروطه می‌آمد.

سردار اسعد مانند هر چهره سیاسی و تاریخی وجوه رفتاری مختلفی دارد. بسیاری هنوز او را همدست انگلیس، خیانت کار به مجاهدان مشروطه تبریز می‌دانند. اما هر آنچه که هست نمی‌توان نقش او را در انقلاب مشروطیت نادیده گرفت.

منابع:
پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران
سایت پژوهه
روزنامه سازندگی
سایت تاریخ ایرانی
ویکی پدیای فارسی
کتاب ایران بین دو انقلاب یرواند آبراهامیان
کتاب انقلاب مشروطه ایران ژانت آفاری

سردار اسعد بختیاری

سردار اسعد بختیاری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۱
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
15
44
ببندین اون درز ... دهنتونرو استمرارطلبان ... که مدام به فکر اختلاف انداری و نقشه های پلید اربابان گلوبالیستتون هستین،اگر سردار اسعد و رضاشاه نبودن الان ایران از سودان افتضاحتر بود،درود بر همه میهن پرستان دلسوز میهن،اصلاحطلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
16
38
تا انجا که ما میدانیم سردار اسعد ملی مذهبی بوده نه دمکرات او دشمن انگلیس بوده نه دوست انگلیس ستارخان وباقرخان هم بدستور شاه در باغ شاه اعدام شده بودن متظورتان از دورغ ودغل بافتن وجعل تاریخ چیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
پانترکها که میگن سروار اسعد عامل قتل ستارخان بود بخاطر همین باهاش دشمنن و میگن مشروطه انگلیسی و سردار اسعد عامل انگلیس بود !! جالبه به ستارخان که تو مشروطه بود نمیگن مزدور انگلیس بود فقط به سردار اسعد میگن کمال تبریزی هم که تو سرزمین کهن هرچقدر خواست توهین کرد به بختیاریها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
12
43
حتما سردار اسعد خیانتکار بوده.شیخ فضا اله نوری خدمتکار بوده. همیشه تاریخو وارونه نشون میدید.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
16
45
یقینا و قطعا هیچ نقطه تاریکی در کارنامه سردار اسعد دیده نمیشود. تماما افتخار .خدمت و غرور است. یه سوال دارم وقتی سران بختیاری تهران را فتح و مشروطه را برپا کردند
دیگر چه دلیلی برای حمله و تجهیز نیروهای ستار و باقر خان وجود داشته ؟؟؟؟؟؟چیزی که واضح است ستار خان و باقر خان دنبال سهم خواهی بودند و میخواستند ازین نمد کلاهی برای خودشان درست کنند. و به گونه ای خیانت کرده اند.
سردار اسعد آنچنان بلند نظر بوده که خیلی از مناصبی رو که بهش میدادند قبول نکرد. حتی میتوانست شاه بشود اما باز هم مشروطه را مقدم دانست.وی حتی مقرری ماهانه ۵۰۰ تومانی خود را نیز برای گسترش معارف و تاسیس مدرسه بخشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
12
42
متاسفانه هر چاپلوس بیسوادی با توهین به سردار ملی ایران به دنبال جلب نظر مشتی صاحب منصب بی ریشه می باشد .
گویی وارونه جلوه دادن تاریخ برای برخی افتخار است.
پس شیخ فضل الله را به عنوان سردار مشروطیت معرفی کنید
عباس قنبری عدیوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
19
24
من مقاله را خواندم. حیف از این قلم که با اغراض و اهداف جانبدارانه و کاملا هدفمند آمیخته شد. بسیار متاسفم.
خانواده بزرگ سردار اسعد و به ویژه پدر(حسین قلی خان ایلخانی)، دختر(بی بی مریم)، پسران(اسفندیار خان سردار اسعد اول، علی قلی خان سردار اسعد دوم، سردار ظفر، صمصام السلطنه، عموزادگان و دیگر نزدیکان) و خواهر زادگانی مانند شهید شیرعلی مردان خان بختیاری نقش ویژه ای در موفقیت های مردم ایران داشته اند که سبب توسعه فرهنگی-سیاسی کشور و استقرار نظام مردم سالارانه شد. این کار بدون نقش آفرینی بختیاری ها امکان پذیر نبود. سردار اسعد پیشگام مدرسه سازی و حتی ساخت نمازخانه مدارس در چهارمحال و بختیاری است. عقیده او در باره تشیع علوی و استفاده از نمادهای شیعه گری در فتح اصفهان و تهران و پرهیز از مقام طلبی او نشانه ای ازوارستگی سیاسی اوست. حاج علی قلی خان سردار اسعد دوم، چهره ای محبوب، وطن دوست، مومن، بیگانه ستیز، دانش پژوه و خواهان پیشرفت ایران است. او مترجم، مولف و رهبری خدمتگزار و روشنگر بود و چگونه است که و حق بزرگ او را در انقلاب مشروطه با این شبهه افکنی ها نادیده می گیرید؟
سریال سرزمین کهن با توهین به این شخصیّت ملی به وحدت و انسجام ملی و آرامش و امنیت کشور زیان رساند. چپونه است که شما درس نگرفتید؟
شما خودتان برای چه گروه و یا تریبونی فعالیت می کنید؟
آیا به امنیت و آرامش ملی می اندیشید؟
آیا به سخنان ارزنده رهبرمعظم انقلاب در باره این خانواده و نقش استبداد ستیزشان توج کرده اید؟
تاریخ را تحریف می کنید یا تخلیل؟
به نویسنده و مسوولان سایت تذکر و هشدار می دهیم که مواظب نفوذی ها باشید که به امنیت و آرامش ملی در این دوران سخت، ضربه نطنند و جایگاه حرفه ای این رسانه را خدشه دار نکنند.
مواظب باشید که در قالب مقاله به ظاهر تحقیقی، توهین به افراد و چهره های محبوب را در دستور کار خود قرار ندهید.
اگر مشی مدیران آژانس این است، به صراحت بفرمایید و اجازه مناظره علمی بدهید تا از شخصیّت وطن دوست و خدمتگزار سردار اسعد دفاع کنیم و شما یک طرفه به قاضی نروید!!!
عباس قنبری عدیوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
6
28
لطفا هویت، مطالعات و رشته تحصیلی و قومیت نویسنده مقاله و مدیر آژانس را بنویسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
15
43
بیسواد اگرسرداراسعد سودای قدرت داشت بعدازفتح تهران خودش روشاه اعلام میکرد کسی که دراوج قدرت کناررفت،خائن هاو وطن فروشان معلومند، درطول تاریخ شخصی مجاهد و آزادیخواه تر از سرداراسعد ایران به خودش نخواهد دید،
محمدمهدی ارجمندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
11
33
آژانس خبری رویداد 24 در اقدامی غیر اخلاقی، غیر حرفه ای و غیر کارشناسانه و بدون اشراف به تاریخ انقلاب مشروطه، مقاله ای توهین آمیز در مورد قهرمان ملی ایران؛ سردار اسعد بختیاری منتشر کرده است. نگارنده بدون اطلاع از شخصیت علمی و فرهنگی علیقلی خان بختیاری او را همدست انگلیس و خائن به انقلاب مشروطه معرفی میکند. نمونه این هتاکی ها نیز بارها در سالهای گذشته اتفاق افتاده است و از طرف فرهیختگان بختیاری پاسخ داده شده است. اما پرسش اساسی اینجاست که چرا هر سال باید شاهد تهمت و افترا نسبت به شخصیت های ملی و ایرانی باشیم؟؟؟ جرم آنها چه بود؟ غیر از وطن دوستی و اعتلای نام ایران؟؟؟
سردار اسعد بختیاری نه خائن ؛ بلکه یک قهرمان واقعی و بی بدیل تاریخ ایران است. انجمن فرهنگ بانان بختیاری این اقدام موهن را شدیدا محکوم میکند و خواستار پاسخ و عذرخواهی رسمی سایت خبری رویداد 24 می باشد.
محمدمهدی ارجمندی (عضو انجمن فرهنگ بانان بختیاری)
بیست و چهارم بهمن نود و هشت
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
4
28
تاریخ تحریف کردن کار فرومایه گان بی مقدار است
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
15
32
به نام خدایی که بر پارس یاری نمود مرا شهرتم بختیاری نمود

اگر ایران نداشتی بختیاری چه کس می کرد در تو مرز داری

اگر ایران نداشت 4 لنگ و 7 لنگ چه کس با دست خالی می کند جنگ

اگر ایران نداشت این شیرها را به کتف انداختند 5 تیرها را

چه کس می کرد در تو مرز داری اگر در خود نداشتی بختیاری

اگر سردارهای بختیاری نمی بردند لشکر ز آسماری

کجا مشروطیت برپا شدستی کجا بیرون می رفت بت پرستی

ابولقاسم کجا رفت دادهایش که لرزد پهلوی از رادهایش

کجا مهراب خان بختیاروند
که هست نامش بلند همچون دماوند

کجا بیرق کش آن ایل 4 لنگ علیمردان زند شمشیر بر سنگ

کجا در دشت شیر با دست خالی بیاوردند 1000 برنو به لالی

اگر بختیاری نبود هوشیار ز ایران در آورد دشمن دمار

نخورد بختیاری ز میدان شکست که یزدان پرستند نه خسرو پرست

نبردند فرمان یونان و طور همه دشمنان را سپردند به گور

کجا آن بزرگان مجلس نشین کجا آن کج کلاهان سنگر نشین

نشستن به کوهای ایران زمین که دشمن به میهن نگیرد کمین

اگر یونان به هکتورها بنازد بدان سردار اسعد بختیاریست

اگر یونان و بابل قلعه دارند بنای پارس و ماش از بختیاریست

اگر آتن به یونان حکم فرماست
بدان بام وطن ازبختیاریست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
21
32
تو در حدی نیستی که در مورد سردار اسعد صحبت کنی...چون سردار جلوی باج خواهی ستار وباقر خان ایستاد و از تهران بیرونشون کرد همونا دارن در موردش بد مینویسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
لعنت به روح امیر اسعد
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
14
24
چرا در این جورد با تاریخ دانان بختیاری مناظره نمیکنید ترسوها
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
36
13
اسعد یک ظالم بود .
هیچ فردی این همه گنده نمیشه مگر بوسیله نوکران انگلیس، ببینید هر گاه دیدید یک فرد فرو مایه ای مثل اسعد که نه بختیاری بود و نه فرد با عرضه ای، دارن براش اسم در میکنن و میخوان براش یه شخصیت مثبت درست کنند بدانید اینها خودشان یک مشت جاهل و برخی از اونها هم در خدمت دولت های بیگانه هستند

در زمان مسئولیتهای اسعد، چه قبل از مشروطیت و چه بعد از آن ظلم بسیاری در ایران بر سر مردم، علما و مجاهدین بختیاری مثل ابراهیم خان ضرغام السلطنه و مجاهدین ترک مثل ستار خان مبارز صورت گرفت
خب این اسعد یا موافق این ظلم ها بوده یا مخالف
اگر مخالف بوده چرا در عین داشتن مسئولیت هیچ کار مثبتی نکرده و هیچ دفاعی از مظلوم نکرده
اما بهتر بگیم این فرد دستش به این جنایتها آغشته است چرا که مسئولیت داشته آنهم مسئولیت مستقیم و این همه ظلم صورت گرفته

نتیجه ؛ جای خائنی مثل قلی اسعد را با مجاهدانی مثل ابراهیم خان ضرغام السلطنه بختیاری و ستارخان عوض نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
39
16
در یک کلام، کاسه لیس انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
در یک کلام،فرار از راه پله،مرد که فرار نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
من موندم چرا کسروی چند بار تاریخ مشروطه و در چاپ های مختلف. با تحریف و حذفهای مختلف به چاپ رسونده. در چاپ اول میاد ستارو راهزن معرفی میکنه. در چاپ دوم.حالا یا در اثر فشار و تهدید همتباران یا رشوه میاد این قسمت و حذف میکنه. در چاپ اول میاد میگه که باقر خودش دستش با قوای دولتی ضد تبریز دستش تو یه کاسه است. بابا کلا 120 سال نمیشه دست بردارید تا کی میخواهید با فریب خودتون بالا بکشید و ماله کشی کنید
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
14
25
فاتح تهران بود.در اوج قدرت برای خودش مقام حاکمی را نپذیرفت و به اروپا رفت .ولی در حالی که خلع سلاح برای تمام مردم اعلام شد ستار و باقر از پذیرفتنش سر باز زدند .خوب الان داخل تهران نصف مردم سلاح جنگی داشته باشند و زمینش هم نذارن اگه مسئول باشی چی کار می کنی اون هم زمانی که ترورهایی انجام شده .
سرزمین شما بارها توسط روسها و عثمانی تصرف شد ولی بختیاری هرگز پس چیزهایی که لایق خودته به سردار اسعد نسبت نده.
کسانی که وطن فروش و جدایی طلب هستند با سربازان وطن و خادمان وطن دشمن هستند و تنها را مانع کارهای کثیفشان میدانند و برای همین سردار اسعد را مورد توهین قرار میدن .در حالی که با یک مطالعه سطحی از تاریخ شخصیت‌ها مشخص می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
4
19
چقدر تلاش کرد نویسنده اسم گیلانی ها و سپهدار تنکابنی و سپهدار اعظم رشتی رو و کل قوای مشروطه گیلان رو نادیده بگیره و اسمشون رپ سانسور کنه خسته نباشی سانسور چی تحریف گر
مهدی.فرزندکوچک ایل بختیاری.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
14
29
ایل بختیاری ودرکل تمامی لرهای باغیرت درتمام طول تاریخ وفاداری خودشونو به خاک ایران اثبات کردند وباچنگ ودندان از خاک وطن دفاع کردند.ولی متاسفانه عده ای بی اصل ونسب باتحریف تاریخ قصدکمرنگ کردن نقش لرها مخصوصابختیاریهارا بی رنگ کنن.به ویژه درجریان مشروطیت وفتح تهران واصفهان توسط خان اسعدبختیاری وایل بختیاری وهمراهان سردار مشروطه که متاسفانه اومدن ستارخان وباقرخان رو عامل مشروطه اعلام میکنن‌.درسته ستارخان وباقرخان درتبریز بارها شورش کردند ولی مشروطرو قوای بختیاری به پیروزی رسوند.من به تاریخ دانان وتاریخ نگاران پیشنهادمیکنم بیشترازاین باآبروی حرفه ای خودشون وشرفشون بازی نکنن ودست ازتحریف تاریخ بردارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
14
23
سردار اسعد صد سال از زمانه ی خودش جلوتر بود بافرهنگ و با سواد و متفکر و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
30
15
ستارخان و‌باقر خان مبارزین راه آزادی که خودشان را نفروختند قابل مقایسه با اسعدهای خائن انگلیسی نیستند
پاسخ ها
ZENDONI
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ستارخان وباقرخان دوخائنی بودندکه بعدازفتح تهران دنبال سهم خواهی بودندامااین آرزوی کثیفشون رو به گوربردندسرداراسعداگه دنبال قدرت بودبعدازفتح تهران شاه میشدامامشروطه رو مقدم تردانست پس الکی چرت وپرت نگو احمق
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
سردار بیچاره، داخل پار اتابک از راه پله می خواست فرار کنه ،که گرفتنش،مرد که فرار نمیکنه،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
راهزنانی بیش نبودند
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
ای مردک اول بفهم که داری از چه کسی صحبت میکنی بعد حرف مفت بزن تو کجای تاریخ رو خوندی،تو فقط یک ترک هستی که بلدی با تعصب الکی و بیجا برخورد کنی نه ی انسان با عقل و دانا شماها نه همه دولتی هستین حتی توی کتاب های درسی هم میترسید اسمی از بزرگان لر ببرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
10
6
مرگ بر رویداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
5
9
تاحالا که باهمین دروغها سره مردم شیره مالیدید .به امید روزی که واقعیتها رسانه ای بشه.اونا که باید بدونن سرداراسعد کی بود میدانن
پسرک لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
7
16
بابا این چرتا چیه نوشتی سردار اسعد و ستار خان سرداران ایران بودند کی گفته سردار اسعد به ستارخان خیانت کرده اگر میخواست زیانت بکنه درخواست اتحاد به ستارخان نمیداد اون با اینگلیسی ها جنگید بعد ترکا میاین میگین که او نوکر اینگلیس بوده کلا شما ترکا کارتون دروغ سازی درباره ی لر هاست ما بوده ایم جون به پای وطن دادیم آریو برزن کوروش کبیر داریوش کریم خان زند بی بی مریم بی بی قدم خیر علیمردان خان بختیاری برای ایران جنگیدند ولی مثل سردار ترک وسط جنگ با مغول ها فرار نکردیم سردار اسعد اگر خیانت میخواست بکنه به ستارخان با او برای انقلاب مشروطه همدست نمیشد قدر نشناس ها
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
7
19
اونایی که به سردار اسعد توهین میکنید شما باید اصل ونسبت تون کین خیلی باید راه برین تا به بختیاریها برسین
لر بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
14
5
با َسلام

سرداران واقعی مشروطه و آزادی خواهی و وطن پرست
ستارخان سردار ملی
باقر خان سالار ملی
ابراهیم خان ضرغام السلطنه بختیاری

هر سه با علما و مجتهدین هماهنگ و همراه بودند و بشدت مذهبی و مردمی بودند.
لربختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
10
3
تف بر شرف آدم بی عرضه. خائن بی شرف .درود بر علی مردان خان بخیاری
پاسخ ها
ستار خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
ستار خان ی مزدور بود
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
8
13
تنها جایی از ایران که هیچ قوای نتوانست به آن نفوذ کنه و تصرف کنه سرزمین بختیاری بود چون دلیرمردان داشت
پاسخ ها
ایل بزرگ افشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
ماتورکها قرنها در همون منطقه حکومت و بزرگی کردیم و شما همیشه نوکر مابودید فقط ایل خودم ایل افشار مثل موش له کردیمتون..بیسوادهای بیتاریخ متوهم..بترس از قدرت شاهان تورک صفوی افشار قاجا ر اشکانی و غزنوی خارزمشا و سلجوقی و اق قویون و قره قویون و عسمانی و ایلخانی و تیموری ووووو
مورخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
7
8
بختیاری ها و عملاً لرها در تاریخ ایران همواره دارای نامی بلند وپر آوازه بودند
عادل ترین حکومت ایران در پانصد سال اخیر حکومت لرها بود
که به دست کریم خان زند
بنا نهاده شد
سردارانی همچون
بی بی مریم خواهر سردار اسعد که به مقابله با انگلیسیها پرداخت
پسر بی بی مریم
سردار شهید علی مردان خان
که به مقابله با رضا شاه پرداخت
و سردار محسن رضایی که فرماندهی جنگ هشت ساله را بر عهده داشت و نگذاشت خواک کشور به یغما برود
ودرآخز هم باید گفت اگر بختیاری ها و عملاً سردار اسعد می خواست خیانت کند یا حکومت کند وبر تخت بنشیند می توانست با تکیه بر خود خوانین لر این کار را بکند
وی غیر موجه وبدثن استدلال حرف نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
شما بختیاری ها هر چقدرم بگید از محبوبیت سردار ملی کم نمیشه..امیر اسعد خودشو فروخت ب کمربند زرین و بخاطر رفاه حال چوبانش خیانت کرد..دم رضا شاه گرم زد تودهن علیمردان ..
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
5
9
اسم سردار اسعد به زبون کثیفتون نیارین برین پرچم کشورای دیگه رو تو ایران ببرین بالا وطن فروشا ستار خانمتون هم خائنی بیش نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
4
6
زنده باد زاگرس زنده باد ایران زنده باد وطن زنده باد بختیاری
ابوالفضل شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
6
2
این چرا سرش به تنش نمیخوره.... خخخخخخخ
Esi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
4
5
گر ایران زمین بختیاری نداشت

یقینم که از بخت یاری نداشت


درود به شرف سردار اسعد
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
2
3
خیانت به ستارخان ؟؟؟!
مجاهدین و روحانیون دنبال محدود کردن آزادی گروه ها در چارچوب اسلام بودن که با مشروطه تناقض داشت و ستارخان هم از روحانیان پیروی میکرد
بدترین ضربه به مشروطه رو روحیانیون با استفاده از اسلام وارد کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
5
1
اسعد بختیاری یک ملیون بود و به ایران خیانت کرد اساسا بختیاری ها سادات بیابان نسبت مکه بودند که با توصیه انگلیس به ایران مهاجرت کردند تا ایران را دچار اختلاف بنمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
وقتی اطلاع نداری حرف نزن بخدا بهت نمیگن لالی بختیاری ها ی کنونی قدمت و پیشینشون به قبل از عیلام کهن با نام ایلمایی ها میخوره عربست و سادات کیه اند
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
بسکوت،نه تویی که ترکی نه هیچ قوم دیگه ای مثل لر اونم بختیاری
پاک نژاد ایرانی نیست ژنیتیک ما فقط و فقط به ایران میخوره،تو که حتی اسم ۲تو از سلسله های ایرانی رو نمیدونی صحبت نکن، از زمان کوروش کبیر و آریو برزن سردار لر تا نوجوون ۱۳ ساله بهنام محمدی جونشون رو برای ایران دادن بفهمید بفهمید بی اصل و نسب ها
هومان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
3
4
اگر اسعد نبود خسرو خان برادرش و بی بی مریم نبودند همونجوری که مجلس رو به توپ بستند تک به تک مشروطه خواهان رو هم از دروازهای شهر اویزون میکردند اب هم توش نبود سردار اسعد بختیاری اگر همدست انگلیس بود نمایندگان انگلیس چرا باید بیان قم بهش بگن دست از لشگر کشی بردار شاه شروط مشروطیت رو پذیرفته تنها اشتباه خان بختیاری قبول نکردن سلطنت ایران بود که هیچ وقت در طول تاریخ چند هزار ساله ایران اقوام زاگرس نشین بر علیه حکومت مرکزی برای تصاحب تاج و تخت قیام و خیانت نکردند. زنده باد ایران پایند باد خاک لرستانات .
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
4
3
درود بر سرداراسعد بختیاری.‌‌
یک ایرانپرست واقعی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
2
7
الان این نظریات له یا علیه سردار اسعد ویا ستار خان به چه درد مردم ایران میخوره به جز تفرقه و نفرت فایده ای نداره
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
8
3
با احترام به تمام لرهای شریف و با اخلاق و وطن پرست و در جواب ان لرهای نژاد پرست که می خواهند از اسعد مزدور و حقوق بگیر انگلیس که عامل شهادت شیخ فضل الله و ستارخان بود یک قدیس بسازند دست از نژاد پرستی بردارید و به ستارخان و باقرخان هم توهین نکنید و اینکه در حد دشمنی با ترکها نیستید جمعیت ترکهای ایران حداقل 30 میلیون و جمعیت لرها حداکثر 4 میلیون هست ترکها امثال شماها را می توانند حتی زیر پاهایشان له کنند برید..............
پاسخ ها
ل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
پراید هم زیاده مهم کیفیته اگر به بحث زبانی نژادی باشد ما هم به دریای از اقوام ایرانی تبار و فارسی زبانان پیوند می خوریم که قطره ای در مقابل آن هم نمی شید یه مشت پان بیشتر نیستید که اگر از لاک مذهبی فعلی درآمدید خاک ایران و ایرانیت براتون مفهومی نداره نون به نرخ روز خورها همین سرداران و جنگجویان بختیاری از زیر روسها نجاتتان دادند خودتان له شده هستید بدبختها
ناشناس
| Netherlands |
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
احمق تو قد و قوارت به این حرفها نمیخوره.اگه به این حرفهاست رضاشاه هم فراماسون بود.سردار اسعد نوکر انگلیس,هههه به خر بگی خندش میگیره
درود بر سردار ایران زمین سردار اسد ننگ و خواری بر دشمنان باد
|
Switzerland
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
2
5
درود خدا بر سردار ایران زمین سردار اسد سردار قانون عدالت ننگ بر دشمنان ایران زمین چه یک نفر چه ۳۰ میلیون
جانم فدای ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
2
3
سلام و عرض ادب به همه ی عزیزان
مشروطه اول توسط تبریزی ها محقق شد که شاه ایران مظفرالدین شاه را وادار به امضای مشروطه در ایران کردند. در زمان محمد علی شاه خودکامه که مجلس را به توپ بست، نیروهای بختیاری و نیروهای گیلانی توانستند مشروطه را احیا و بعد از فتح تهران شاه ظالم را از سلطنت خلع کنند. زنده یاد ستارخان و باقر خان هیچ نقشی در فتح تهران نداشتند و نقش آنها مربوطه به مشروطه اول هست.
قوم ترک و قوم لر دو تا از قوم های سلحشور کشور بوده اند و در پاسداری از کشور همیشه پیش قدم بوده اند.
#سردار اسعد بختیاری
#سردار تنکابنی
#ستار خان
#باقرخان
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
4
1
تمام بزرگان تاریخ ایران بختیاری بودن کورش کبیر هخامنش اولی آخرین هم سردار قاسم سلیمانی سرچ گوگل کنید اصالت خریدنی نیست
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
3
5
قاسم خان بختیاری زمان صفویه خیانت کرد و با محمود افغان هم دست شد ، علیمردان خان در نبود نادرشاه حاکم اصفهان ابوالفتح خان رو به قتل رساند ، تیمور بختیار در زمان شاه با صدام حسین هم دست شد علیه خاک کشور خودش، و محسن رضایی و کربلای ۴ موجود هست ، اینا در تاریخ ثبت هست بعنوان خیانت به ایران
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
2
1
خیانت از کجا تون دراوردی
ملومه برای تفرقع و بی نام نشان کردن این گفتی اطلاعات کذب از مطالب جمع کن
بااین کارها نمیشع ارج بختیاری را پایین اورد بختیاری اگه نبود ایران نبود بااصالت ترازهمه قوم ها درایران
قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
2
4
بختیاری ها مردمان مهربان و غیوری هستند اما خود را ایرانی اصیل می‌دانند و بقیه اقوام را مهاجر و همه نمادهای باستان ایران را متعلق به خود می‌دانند و کوروش کبیر را بختیاری در حالی که چنین چیزی وجود ندارد
ساز و نقاره را از ایل قشقایی کپی کردند
دستمال گرفتن در رقص عروسی را از قشقایی کپی برداری کردند
حتی لباس زنان بختیاری کپی شده از لباس زیبای زنان ایل قشقایی
تفنگ برنو متعلق به همه عشایر نه فقط ایل بختیاری
همه اقوام ایرانی هستند و این عده ای بختیاری هستند که نژادپرستی میکنند و به اقوام دیگر مثل کرد و ترک و بلوچ توهین میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
خاک بر سر خرت
از کی تا حالا صاحب خونه از مهاجر مغولی تاثیر میپذیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
2
2
مابختیاری هابه هیچ قومی توهین نکرده و نمی‌کنیم...امادربحث اصالت و ریشه کردها.بختیاریها.بلوچ ها.اعراب ایرانی وچندتاازاقوام عزیزشمالی واقعیت های مذهبی به غیرازموغول هاومغول زاده گان همه دارای تاریخ بیش ازوروداسلام دارن وساکن ایران بودن...قابل توجه اصالت یعنی نوع زندگی وپوشش ...زندگی گذشتگان کوچ رووپوشش هرقومی که ازموی بزیاگوسفندوشتردرست بشه نشان از قدمت آن قوم داره چون درگذشته دورچیزپلاستیک وکارخانه ای وجود نداشت...ووووومابختیاری هادرجنگ نادرباافقان هاوبعدهندطبق کتابهای خودمونه تاریخ تحریف شده بدخواهان سرداران جنگ وازدلایل اصلی پیروزی بودیم....وبعدازجنگ به دلیل خطرطغیان دوباره ویادلایل دیگه تعدادی درهندوپاکستان وافقانستان ماندگاروتبدیل به قبیله های بزرگی شدن ودرامروزبه وزنه های تاثیرگذار ایران دران مناطق بشمارمیان....ماله کسی توهین نمی‌کنیم اماتاریخ گواه وصادق ترین راوی وقایع گذشته است...پس لطفاقبل ازنظردادن کمی مطالعه کنیم...
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
3
در دوره قاجار،هفت پادشاه بی کفایت،یک سوم خاک ایران را به باد فنا دادند،،،غهدنامه ها،،گلد اسمیت،،بلوچستان ایران...آخال،،ترکمنستلن،،پاریس هرات وافغانستلن...گلستلن،وترکمنستان،،قفغاز....جدا شذند
پاسخ ها
تورکان دلیر صفوی حاکم بر لر کولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
لره کولی یادت باشع اسن ایران باجنگهای ماتورکها تاسیس شد با سرکوب کردن شما ها....ماتورکا با خون تصرف کردیگ و باخون قلمرو اجدادمون رو از دست دادیم و به یک لره هند و عرب تبار ربطی نداره..ماتورکها نابودت ن کردیم مخصوصا ما افشارها
مولایی،شهرکرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در بیان وتحلیل تاریخی،باید واقعیت ها را گفت،شاه اسماعیل،،یا رسمی کزدن مذهب شیعه،وتاسیس،خکومت،صفوی،استقلال،ایران بعد از مغول بدست آمد،،،اما انصافا ،حکومت خواجه تاجدار،هم از نظر داخلی وهشتناک بود و از نظر خارجی،در طی جتگ های ده ساله ایران وروس بسیاری از سرزمین ها از دست رفت،،این واقعیت است،،عیاشی ها ی ناصرالین شاه در داخل وسفر های فرنگ او را نگاه کنید، ،،،،،بحث قوم خاصی نیست،،،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
2
2
اقای قشاقی شماتوسط کریم خان زندجاداده شدیددرشیرازوازترکان شمال کشورهستین کوچ کردین به جنوب چطورمابختیاری هالباس شماروکپی کردیم شمامیگیدشلوارماتن بویراحمدی هاهست پیراهن باتن بختیاری مگه میشه صاحب خانه ازمیهمان کپی کنه لباس ترکهاهیچ شباهتی بالرهانداره که شمادنبال لباس بین مامیگردی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
3
1
تنهاکسانی که تهران واصفهان روزمان مشروطه فتح کردندبختیاری هابودنند وبودن هیچ چشم داشتی پاکسازی وتقدیم به مردم کردنن ولی چون سرانشون بااخوندمیانی خوبی نداشتندبه بدی نام برده شدن ودیگران که فقط درمنطقه خودشون قیام کردن نام ازشون برده میشه!
محسون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
5
من به شخصه ادم نژاپ پرستی نیستم ولی وقتی ادم پر مداع وبی سوادی میاد به یه قوم توهین میکنه باید جوابش رو داد، شما به تاریخ نگاه بندازید اکثر دولت ها ترک زبان بودن، 2درحال حاضر اکثریت ترک زبان هستن، که اگر بخوان باهم بشاشن زاگرس هم جلودارش نیست همتون غرق میشید، پس دست از این تعصبای نژاد پرستانه خودتون بردارید،، تاهمه باهم شیرین زندگی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
اگر زکرس را آب می بره،،پس چرادریاچه ارومیه ،سالی نیم متر خشک می شه
مزاح،،خنده
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
2
بختیاری مشروطه رو نجات داد و تهران رو فتح کرد استفادشو و فارس و ترک اغوزی بردن.
قدرتو گذاشتن برای فرزندان اغوزخان که بریین تو پایتخت
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
مگر شما میتوانید جایی را اداره کنید
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
شما اوشگولا خجالت میکشید ید بگید ما ترکیم.خالا داخل ادم کی راهتون داد.هنوز همان غلامهای دولت عباسیانید
عابدین دوزاری
|
Netherlands
|
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
1
عابدین پور دوزاری قبلا هم علیه بقیه چهرهای تاریخی حرف مفت افشانی کرده بودی.زیاد صحبت کنی بجای عکس پروفایل اینستاگرامت میبینی عکس گربه گذاشتن.پس حواستو جمع کن حالا هم که از رویداد24 بیرونت کردن یا هستی نمیدونم صدات در نمیاد
د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
2
من نواده یکی از سرداران مشروطه خواه فاتح تهران هستم که به سردار اسعد بختیاری بسیار نزدیک بودن،به اندازه کافی در مورد تاریخ واقعی معاصر ایران هم اطلاعات مستند دارم، رهبر بزرگ انقلاب مشروطه سردار اسعد بختیاری بودند، اما همه سرداران مشروطه خواه از بختیاری گرفته تا آذری و ارمنی و گیلانی و خراسانی و کرمانج و کُرد و ... همگی قهرمانان ملی ما هستند و هیچ ایرانی آگاهی به قهرمان ملی کشورش توهین نمیکنه،هیچ انسانی با دیگری دقیقا یک نظر و یک عقیده مشابه ندارد و خاصیت انسانها در همین کثرت عقیده و نظر هست، اتفاقا در بین سران مشروطه بیشترین اختلاف نظر بین ستارخان و باقرخان(البته به احترام به ایشان میگن باقرخان وگرنه باقر جز خوانین نبوده) بوده است و این دو عزیز همواره باهم اختلاف نظر داشتن، در میان همه سران مشروطه همواره سردار اسعد نقش محوری و نقش میانجی و‌ نزدیک کننده نظرات به هم و ایجاد اتحاد رو داشتند تا زمانی که در اثر بیماری پس از چند سال دوری از سیاست در آبان ۱۲۹۶ شمسی از دنیا رفتند،پس از فتح تهران به رای اکثریت سران مشروطه قرار بر این شده که همه سرداران و قشون مشروطه خواه یا به قشون حکومتی(ارتش ملی کشور) ملحق بشن یا اینکه سلاح خودشون رو تحویل بدن و در صورت علاقه مسئولیتی سیاسی بر عهده بگیرن، در این میان عده ای به قشون دولتی ملحق میشن و عده دیگری سلاح رو تحویل قشون دولتی میدن و مسئولیتی سیاسی بر عهده میگیرن و پدر پدربزرگ بنده نیز که معاونت وزات جنگ بهشون پیشنهاد شده بود علاقه ای به پذیرش سمت سیاسی نداشتن و سلاح رو به قشون دولتی تحویل میدن، اما ستارخان و باقرخان برخلاف قول و قراری که با دیگر سران مشروطه بستند نه تنها سلاح رو تحویل ندادن بلکه با قشون دولتی که برای تحویل گرفتن سلاح رفته بودن درگیر میشن که در این درگیری زخمی شدن اما علت مرگشون هیچ ربطی به این درگیری نداشته، در این درگیری هم سردار اسعد بختیاری هیچ نقشی نداشته ( در آن دوره پیشرفته ترین ابزار ارتباطی تلگراف بود که آن هم فقط در تلگرافخانه هر شهر موجود بوده نه اینکه در هر مکانی در دسترس عموم باشه)، به هر حال واقعه پارک اتابک و درگیری رخ میده و ستارخان زخمی میشه اما اتفاقا برای مداواش سردار اسعد بختیاری چندین پزشک خارجی رو میاره و ایشان مداوا میشن و مرگ ایشان هیچ ربطی به داستان پارک اتابک نداشته، داستان پارک اتابک در ۱۲۸۹ اتفاق افتاده اما مرگ ایشان ۴ سال بعد رخ داده، مسئول قشون دولتی در پارک اتابک هم پیرم خان از سرداران مشروطه بوده که دوست صمیمی ستارخان و باقرخان بوده، مرگ باقرخان هم در ۱۲۹۵ رخ میده که یک راهزن در کرمانشاه ایشان رو به قتل رسونده ، طبیعیه که سرام مشروطه پس از بدعهدی این دو سردار عزیز مشروطه دیگه حاضر نشدن بهشون پست و مقامی بدن و باز هم این موضوع هیچ ربطی به سردار اسعد بختیاری نداشته، سران مشروطه دهها تن بودن و رای یک نفر در این میان تاثیر چندانی نداشته، و فراموش نشود که قطعا چون اصفهان و قم و قزوین و تهران به دست قشون بختیاری فتح شد و سردار اسعد رهبر اصلی این قشون بودند براحتی می‌توانستند خودشان را به عنوان پادشاه ایران معرفی کنند، و باز هم طبق اسناد رسمی دولت‌های انگلیس و روسیه ، هر دو دولت با قیام قشون بختیاری مخالف بودند و بارها به شخص سردار اسعد نامه های تند و انتقادی نوشتند که به سمت تهران حرکت نکنن و تهران رو فتح نکنن و حتی تهدید کرده بودند که اگر تهران به اشغال قشون مشروطه خواه در بیاید به ایران حمله نظامی میکنند اما سردار اسعد مقابل همه این تهدیدها ایستاد، در واقع همه سرداران مشروطه خواه عزیز و قهرمان ملی ما هستند، فرقی نمیکند که سردار اسعد بختیاری باشه یا امیرمفخم یا ... و یا ستارخان و باقرخان باشند یا پیرم خان یا .... ، مشروطه و مشروطه خواهان همگی باعث افتخار ما ایرانیان هستند برخلاف هواداران شیخ فضل اللا و شورش ۵۷ و مشروعه خواهان که باعث فلاکت و عقب ماندگی کشور شدند، لرها و ترکهای هم میهن عزیز و دیگر هم میهنان باید هوشیار باشند که علت و چرایی انتشار این مقاله و بالا آوردن دوباره آن در این مقطع تنها و تنها سیاست پلید تفرقه بینداز و حکومت کن هست، پس فریب نخورید، درود بر همه سرداران مشروطه خواه از سردار اسعد و ستارخان و باقرخان تا دیگران، درود بر رضاشاه بزرگ و شاهنشاه آریامهر و درود بر همه میهن پرستان و میهن دوستان
پاسخ ها
نائب
| Romania |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
عجب تویی،در مقاله ارتش پالانی در دهانت زده ام حسابی؛
لعنت به دو شاه پالانیا و تو که نوکر انهایی
همه کار مشروطه بر دوش علمای مشروطه خواه و ازادخواهان آزربایحانی بود نه شما
121
| Netherlands |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
میشه بفرمایید نام این پدر شما که یکی از سران مشروطه بوده چیه؟
دبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
2
در تحلیل،انقلاب مشروطه نیاید،آزادیخواهلن را که مردانه مقاومت کزدند،تا آزادی ومشروطه رابه ارمغان آوزدند،به تقابل آوزد،،همه سردار ملی ایران هستنذ،،،در هنگلم بتوت بستن مجلس ومقاومت نماینگلن،وآزادی خواهلن بسیاری جلن باختند،میرزا جهلنگیر خلن صوز اسرافیل وملک المتکلمین،،،،پس از آن ستار خلن،باقر خلن در تبریز علیه استبداد سنگر گرفتند وجلن فشانی وشرایط سخت را تحمل کردند،،ونهایتا،بختیاری ها،از اصفهلن،وتنکابنی از شمال،به تهران آمده دولت استبداد راشکست ومشروطه تثبیت شد،،یاد سرداران ملی ایران،در مشروطه وهمیشه تاریخ جاوید،زنده باد ایرانیان جاوید میهن،،،،..مسیر ادامه دارد.........
نائب
|
Romania
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
2
2
بختیاری ها به تحریک و حمایت انگلیسی؛تحریک به حمایت از مشروطه شد و هیچ نقشی در وقایع مشروطه اول نداشته،
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
نکنه راهزنهای اذربایجانی نقش داشتند
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
راهزن بابایت بوده
7474
|
Netherlands
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
2
3
هر کسی سرش کج شده امده ایران ادعای داره غیر از ساکنین تاریخی فلات ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
هر کسی سر خرش کج شد امد ایران.حالا ادعای مالکیت داره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
4
در واقعه باغ اتابک ستارخان؟؟ خواسته قلدری کنه توسط مشروطه خواهان تو دهنی خورده ! فکر کرده اینحا هم میشه گردنه گیری کرد.؟مرگ ستار هم 5سال بعد از واقعه باغ اتابک رخ داده در خانه خودش در میان خانواده خودش.هیچ ربطی هم به درگیری و زخم پای ستار نداشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
1
1
جان فدای ایران بختیاری خودت میدونی کیه لازم به گفتن نیست
مهدی اردبیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
1
1
بشخصه ترک هستم و میدونم و اشراف دارم ستارخان دوست صمیمی سرداراسعد بود و روابط نزدیک داشتن.و این را هم میدونم اگر سردار اسعد نبود ایران الان عقب مانده ترین کشور از نظر سیاسی و اجتماعی و آموزش و...بود چون تمام واردات کیف کفش پالتو کت شلوار تاسیس مدرسه مطب درمانگاه بانک واردات ماشین تلفن و....همگی در دوره شانزده سال مشروطه وحتی اواخر قاجار انجام شد ک متاسفانه هزاران هزار فرزتدها و اقازاده ها دزدها و اختلاسگران دوره پهلوی خدمات قاجار و شانزده ساله مشروطه را ب دروغ و جعلیات در فضامجازی بنام رضاشاه میزنن و بیننده بدون تحقیق باورمیکنه ___سرداراسعد شخصی بود ک قانون اساسی ای را نوشت ک خوده اروپایی ها بعد خوندنش صراحتا ب زبان آوردن ک این قوانین آزاد صد سال از قوانین ما جلوترهست____خاهشا مقاله نوبس دست بردار ازجعل و دروغ هدفت از تین مقاله اختلاف افکنی بین لروبختیاری و ترک هست.سرداراسعد کسی بود ک امام جمعه تهران و قزوبن و تبریز را درملع عام ب داراویخت و اعدام کرد هیچگونه بهایی ب اخوند نداد بشکلی ک عکسهاش موجوده اخوندها همگی درحال فراردسته جمعی .ک بازهم پروپاگاندا مجازی اون عکس را ب دروغ ب رضاشاه ربط دادن__مسردار اسعد شیخ فضل الله نورری را درملع عام اعدام کرد بزرگترین مرجع تقلید وقت _بایدهم بهش انگ بزنید و برعلیهش دروغ.
غزال
|
Romania
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
3
سلام
خواهشاً برای ایل و تبارهای همدیگر در سراسر ایران ارزش و احترام قائل باشید و همه ایرانی هستیم و تفرقه افکنی نکنید.
هر کی الان خودش خوب باشد و قابل احترام مطمئن باشید که از بزرگ زادگان است و هر کسی هم به اراجیف بپردازد از اجداد نامردان است.
سعی کنید که انسان واقعی باشید، مرد وگر نه نر که زیاده
اردشیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
1
2
لطفا
کمی تامل کنید
هر کسی از گذشتگان درایران کارهای خوب و بدی انجام داده گذشته و تمام شده .

شماها که ادعای با سوادی و روشنفکری می کنید الآن باید متحد باشین تا ولیعهد شیطان صفت عربستان ، سران کثیف و قاتل انگلیسی ، انگلیسی های حرام زاده و امریکاییهای اسرائیل پرست ..منتظر همین اختلافها هستند تا ایران رو تیکه پاره کنند....
اصلا مردمی که دشمنانی دارند که برای رفتن به بهشت باید ۵ نفر از اونها رو سر ببرند با هم اینطوری صحبت میکنند ....

به عنوان یک ایرانی معتقدم که لر و ترک ۲ پسرعمو به نامهای "تاته زا " و "عمو اوقلی" هستند که پایه های اقتدار ایرانند و هر کس بخواهد بین این دو اختلاف بیاندازد یا احمق هست یا دشمن ایران ..

پس زنده باد ایران عزیز
دبیر تاریخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
0
1
تذکر،،،عکس،بالا،فروغی،،رضا شاه،وسردار اسعد،ذکر شده،،ودر کنارش سال،۱۳۰۴یعنی سالی که مجلس موسسان،رضا شاه را بر تخت نشاند،،،هملنطور که در بالا ذکر شده علی قلی خلن سر دار اسعد در سال ۱۲۹۶ فوت کردند،قبل از سلطنت رضا شاه،،،عکس نامبرده،،جعفر قلی خلن،سردار اسعد ،،سوم است،،،سردار اسعد دوم علی قلی خلن،وسردار اسعد اول ،،اسفندیار خلن پسر ارشد حسینقلی خلن است،،از باب تذکر
دست بدست هم دهیم به مهر،،،،،،،،میهن خویش را کنیم آباد
زنده باد وطن،وزند باد اقولم وفا دار وطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
0
0
سرداراسعد اگه میخواست خیانت کنه که سلطنت روبراخودش می‌گرفت یامنطقه بختیاری روباکمک شیخ خزعل جدامیکردوهیچ کسی هم نمی‌توانست کاری بکنه نه اجنبی ونه قاجارونه بقیه....پس اوجلوی خیانت روگرفت وتاوان داد...این نتیجه خدمت است که بابد نامی در تاریخ جبران شد....مابختیاری هاتاابدازنام سرداراسعد حفاظت خواهیم کرد...زنده با نام وطن پرستان وننگ بادوطن فروشان....تاریخ برعکس جلوه داده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
1
شماهاازشیخ خزعل هم باهمین عنوان یادکردین.....درواقع دوقطبی ایجادکردین وشک......چرابااقوام 100درصدایرانی این طوربرخوردمیشه...برخلاف مغول های مهاجر ریشه مادرداخل خاک همین سرزمینه....بهتره ازاین عناوین دیگه استفاده نشه
بهبهان دکتر احمد حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
1
سلام دوستان
شمابه جای توهین به هم مطالعه کنید.
اینکه چرابختیاری ها باانگلیسی ها ارتباط داشتند!!!! طبیعی است. درمنطقه نفت خیز کشور،، محل سکنای بختیاری ها،، ارتباط اقتصادی وفرهنگی
با انگلیسی ها و دیگرببگانگان،، عادی بود. بالاخره منافع متقابل بود.درسرکوب مشروطه خواهان،، یپیرم خان ارمنی وسرداراسعدو.... درپارک اتابک(پارک شهرکنونی تهران) بنابه اسنادنقش داشتند.متأسفانه سرداران بزرگی چون ستارخان وباقرخان به سفارش دول عثمانی،، روس وانگلیس،، وزیاده خواهی مشروطه خواهان،، به شهادت رسیدند.بی بی مریم نه تنها مشروطه خواه نبود بلکه دراصفهان مشروطه خواهان را نابود کرد. به کتابهای پیرامون مشروطه مانند مشروطه بنابه اسناد انگلیس،، عثمانی،، فرانسه و... مراجعه نمایید. بی بی مریم
خودرا مدافع آلمانی ها در ایران می دانست وحتی از رایش مدال گرفت. به کتاب خاطرات ویلهلم وآلمانی هادر ایران و... مراجعه کنید. اما گذشته گذشت. من افتخارم این است که درایران،، شهدایی چون داریوش شهی خواجه،، باکری و.... دارم.افتخارم به اینهایی است که شهیدشدند وجزسایه پرچم ایران را بالای سرخود ندیدند. حالاباید حواسمان جمع باشد که بیگانگان دوباره همه جا را پارک شهر نکنندو ستارخان وباقرخان راشهید نکنند.همه مایرانی هستیم. مواظب تفرقه افکنی بیگانه درجهت منافع خودباشید. ارادتمند همه شماهستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
2
0
فقط سرداراسعدبختیاری بااصالت ترین قوم ایرانی وشجاع کیفیت مهمه نه کمیت قابل توجه پانترک هاکه جسارت جنگ وشجاعت ندارن اصلامال جنگ نیستید
ایران،همیشه پاینده باشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
0
حرف وسخن تفرقه افکنانه ،در شرایط کنونی مناسب نبست،،ما اقوام ایران سالها در کنار هم در صلح وخوشی زندگی کرده در هنگام خطر ودشمن ،با خون خود کشور را حفظ کرده ایم،،،ادامه این بحثها وحرف ها مضر است،،خوب است تمام شود،،،،پایان نظر خواهی،،،،،finsh
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
2
0
اگه نبودهنوزبایدجان ومال وناموس ملت دست قاجاربیشرف بود....چه میدانی خدمت چیه ملت همیشه طلب کار....بختیاری در زمان صفویه به دلیل نزدیکی به اصفهان رفتاربدی شدوبختیاری پشتیبان انهانبودتاشهربدست افغانیها تصرف وطبق اسنادشهرغارت شدوچه بلایی بسرانهارفت...اماازانجایی که سربازوطن بودن ازنادرحمایت کردن وبازهم نادرانهاراتبعیدکرد....پشتیبان کریمخان بودن اوهم خیانت کرد....عامل اصلیه مشروطه بودن اماالان میگن خیانتکار....قراره تاکی نتیجه عرق وطن رابه خیانت تعبیرکنید....هرچندمافداییان وطن هستیم اماصبرهم حدی داره پس خودتان رابدانید
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
1
فکر میکردم دیگه از دوره ی زد و خورد های قومی گذشتیم ولی با دیدن نظرات شما تأسف خوردم.
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
0
ارکان حفظ ایران و پرچم دار تشیع آذری.طبرستانی و بختیاری بوده وهست. اما خاندان حسین قلی خان ایلخانی بختیاری نبوده وبا خیانت مزدوری برای قاجار و پهلوی به این جایگاه رسیده.خیانت به اسد خان بهداروند ، خیانت به محمد تقی خان کیانرسی، خیانت به علی مردان خان بزرگ ومعاصر ، خیانت به بابادی در کارنامه این خوانین بی ریشه است.
زنده باد پارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
0
اصالت خریدنی نیست ترک ک هیچی با کل اقوام ایرانم ی نگاه ب تاریخ بندازین بعد بیاید خودتون با بختیاری مقایسه کنید
لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
0
بنام لر ،لر خود تاریخ است ✌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
0
0
زنده وجاویدبادنام بختیاری
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
0
0
خسرومعتضد.تاریخ تحریف کن شکرزیاددوست داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
0
اون موقع که تنکابنی وسرداراسعدبختیاری تهران روگرفتن ستارخان و باقرخان توتبریز بودن و داشتن حمله نیروهای حکومتی رو دفع میکردن....این را تاریخ فریاد میزنم....اما تاریخ تحریف شده توسط عده ای قومگرا شده....نتیجه سرداراسعد شده خیانتکار وتنکابنی فراموش شده....وکسانیکه درجهت تجزیه کشور قدم برداشتن شدن سردارملی وجاده واتوبان به نامشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
یه مرد تو ایران بود اینم رضاشاه کبیر بقیه را هم باید فاتحه خوند
نظرات شما
پیشخوان