تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

ماشه افزایش قیمت دلار؟

وضعیت بازار دلار در ابتدای روز سه‌شنبه تفاوت مهمی با روز‌های پیشین داشت و آن تمایل این ارز برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به ابتدای کانال ۱۳ هزار تومانی بود.
قیمت دلار
رویداد۲۴ ساعت ۱۱ ظهر دیروز عمده معامله‌گران تمایل به فروش داشتند و قیمت به حوالی ۱۳هزار و ۳۰۰ تومانی رسیده بود. نیم ساعت از آغاز فعالیت بازار نگذشته بود که قیمت دلار تا ۱۳ هزار و ۲۶۰ تومان عقب‌نشینی کرد؛ این قیمت ۱۷۰ تومان کمتر از بهای بسته شده روز دوشنبه بود.

با برخورد به این نقطه، کم‌کم مقاومت معامله‌گران بیشتر و کاهش بیشتر این ارز سخت‌تر شد. با این حال از نظر فعالان اعلام خبر فعال شدن مکانیزم حل اختلاف در برجام (ماشه) موجب شد که موقعیت معامله‌گران با سرعت بیشتری تغییر کند، به‌طوری‌که افزایش خرید‌ها موجب شد که حدود ساعت ۴ بعدازظهر هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان به فروش برسد. این قیمت ۲۳۰ تومان از کف ابتدای روز بالاتر بود و افزایشی ۶۰ تومانی را نیز نسبت به قیمت بسته شده روز سوم هفته نشان می‌داد.

در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شکست و با ۵۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که در بازار‌های جهانی، طلا تا ساعت چهار بعدازظهر زیر سطح هزار و ۵۵۰ دلار باقی مانده بود و تمایلی برای افزایش از خود نشان نمی‌داد.

محرک سیاسی یا فنی؟

برخی فعالان اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه ناشی از جو روانی بود که پیرامون فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی کشور‌های اروپایی صورت گرفت. آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیزم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند. «مکانیزم ماشه» سازوکار حل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

به گفته برخی بازیگران ارزی، شماری از معامله‌گران سعی کردند با جوسازی پیرامون بالا رفتن احتمال خروج اتحادیه اروپا از برجام و بیشتر شدن تحریم‌ها، خرید‌ها را در بازار افزایش دهند. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند، واکنشی ۲۰۰ تومانی به خبر سیاسی که نشانه‌هایی از تغییر احتمالی شرایط می‌دهد، طبیعی است. به باور این دسته بازار در ابتدا به خبر یک واکنش نشان می‌دهد و پس از آن به تدریج شوک خبری تخلیه می‌شود.

این نظرات در حالی عنوان می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی در یکی از آخرین صحبت‌های خود عنوان می‌کند، بازار ارز به سه دلیل مشخص تحت تاثیر تنش‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد. به گفته رئیس کل، از طریق سامانه نیما عرضه به‌صورت روان در جریان است و تقاضا‌های تجاری در این سامانه مرتفع می‌شود. در مورد تقاضای اسکناس نیز از طریق شبکه صرافی‌ها عرضه به‌صورت کافی وجود دارد. رئیس کل در قسمت آخر صحبت‌هایش بیان می‌کند که کنترل گردش و جریان ریال دیگر عاملی است که بازار را در برابر شوک‌های خبری ایمن کرده است. رئیس کل به‌طور تلویحی اشاره می‌کرد که سرمایه‌گذاری در بازار ارز مناسب نیست و افراد نباید دارایی‌های خود را به این بازار بیاورند. او در این ارتباط به روند قیمت یک سال اخیر اشاره کرد و با توجه به پایین بودن سطح قیمتی نسبت به سال قبل از ضرر معامله‌گران خبر داد.

در این میان، عده‌ای از فعالان بازار نیز معتقد بودند بازار به خبر سیاسی خاصی واکنش نشان نداده است و بیشتر تحت تاثیر برخورد به کف قیمتی کوتاه‌مدت در مسیر افزایشی قرار گرفت. در واقع از نظر آنها، افزایش روز سه‌شنبه تحت تاثیر متغیر‌های فنی بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان