تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

«پلمپ دفاتر مالیاتی» چیست؟

طبق قانون، هر مؤسسه یا شرکت یا سازمانی که مشمول قوانین مالیات است باید (پلمپ دفاتر تجاری) دفاتر قانونی خود را جهت ثبت تمامی فعالیت‌های مالی خود تحویل بگیرد.

مالیات

  رویداد۲۴ بنابر اعلام هانا ثبت، طبق ماده ۷ قانون تجارت دفتر روزنامه، دفتری است که تاجر باید همه‌روزه مطالبات، دیون، دادوستد‌های تجاری و در کل مجموع واردات و صادرات تجاری خود و وجوهی را که برای مخارج شخصی برداشت می‌کند در آن دفتر ثبت کند.

ماده ۸ قانون تجارت در مورد دفتر کل می‌گوید: تاجر باید تمامی معاملات خود را حداقل هفته‌ای ۱ مرتبه از دفتر روزنامه استخراج کرده و پس از تفکیک آن به بخش‌های مختلف این موارد را به‌صورت خلاصه در دفتر کل ثبت کند.

زمان پلمب دفاتر قانونی کی است؟

پلمپ دفاتر برای شرکت‌های تازه تأسیس تا ۳۰ روز پس از درخواست امکان‌پذیر است، ولی دفاتر پلمب‌شده‌ی شرکت‌های دیگر برای هرسال مالی که از فروردین تا انتهای اسفند است، باید قبل از شروع سال مالی جدید اخذ شود؛ بدین معنی که برای اخذ پلمپ دفاتر مالیاتی باید نهایتاً تا ۲۹ اسفند ۹۸ اقدام کرد، و گرنه ممکن است دفاتر تجاری مورد قبول واقع نشود و منجر به مشکلات مالیاتی مانند جریمه مالیاتی (علی‌الرأس) شده و حتی ممنوع‌المعامله شدن را نیز در پی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
مالکان کدام خودروها و خانه‌ها معاف از مالیات هستند؟
پلمب دفاتر در واقع به معنای برگ‌شماری دفاتر، شماره‌گذاری صفحات و منگوله‌دار کردن دفاتر است تا نتوان از آن برگی کم‌وزیاد کرد. همچنین در این دفاتر نام شرکت و شماره ثبت پلمب دفاتر قیدشده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن زده می‌شود.

موسسه حقوقی هانا ثبت تا پایان اسفند ۱۳۹۸ پلمپ دفاتر ۹۹ مالیاتی (همان پلمب دفاتر مالیاتی) سال ۱۳۹۹ را با تخفیف ویژه به مشتریان گرامی عرضه می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان درباره پلمپ دفاتر با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ کارشناسان هانا ثبت تماس بگیرید.

آیا پلمپ دفاتر الزامی است؟

بله، زیرا جزء قوانین می‌باشد و در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می‌شویم.

عدم صدور صورتحساب، عدم درج شماره اقتصادی، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس، مسئولیت تضامنی +۱۰ درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بردارد.

آیا شرکتی که کار نمی‌کند باید دفتر پلمپ کند؟

بله. تمامی شرکت‌ها موظف به دریافت دفاتر مالی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت خود را به اداره مالیات (دارایی) اعلام نمایند باید دفاتر پلمپ شده خود را به‌صورت خالی تسلیم آن اداره محترم کنند.

نحوه پلمپ دفاتر تجاری چگونه است؟

هر شرکت حداقل یک دفتر روزنامه و یک دفتر کل برای هرسال مالی نیاز دارد و این دفاتر در قالب دفاتر ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ عرضه می‌شوند. اگر حجم دادوستد شرکت شما بالا است، توصیه می‌شود یک دفتر ۲۰۰ برگ تهیه کنید تا ناچار به اخذ دفتر دوم و پلمب آن نشوید.
عدم پلمب دفاتر باعث می‌شود شما نتوانید کد اقتصادی بگیرید و مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنید. ارائه این دفاتر همچنین باعث شفافیت امور مالیاتی شرکت می‌شود. علاوه بر این‌ها تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، برای دریافت کارت بازرگانی، باید پلمب دفاتر تجاری را انجام دهند. حتی شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی ندارند هم برای اعلام عدم فعالیت اقتصادی باید دفاتر پلمب‌شده خود را به‌صورت خالی به اداره مالیات ارائه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان درباره پلمپ دفاتر با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ کارشناسان هانا ثبت تماس بگیرید.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی

۱. برای پلمب دفاتر تجاری باید از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری (بخش پلمب دفاتر تجاری) اقدام کرد. در صورتی که شرکت در مرجع اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد باید از قسمت اطلاعات متقاضی پلمب (نوع شخص متقاضی) شخص حقوقی را انتخاب کرد و پس از آن اطلاعات موردنیاز در فرم مربوطه را که شامل تابعیت، شناسه ملی، شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی است پرکرده و بخش شروع سال مالی و ماه مالی را نیز تکمیل کنید.

در مرحله بعد بخش «اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمب‌شده» را تکمیل کنید. دفاتر پلمب‌شده به آدرس وارد شده در این مرحله (برای شهرستان تهران) ارسال می‌شود در صفحه بعدی پس از بررسی اطلاعات شخص حقوقی روی «تأیید شخص حقوقی» کلیک کرده و در گام بعدی شماره پیگیری را دریافت می‌کنید.

۲. در مرحله بعد فرم اطلاعات تکمیل‌کننده را انتخاب کرده و اطلاعات یکی از اعضای هیئت‌مدیره را در سامانه وارد می‌کنید. پس از آن اطلاعات دیگر اعضای هیئت‌مدیره را وارد کرده و وارد مرحله بعد می‌شوید؛ یعنی مراحل حدود حق امضا اعضای هیئت‌مدیره را وارد کرده و فرم «دفتر موردتقاضای شخص» را پر می‌کنید و دفتر مورد تقاضا را (دفتر کل و روزنامه و تعداد برگ‌های آن) درخواست می‌کنید.
پس از انجام تمامی این مراحل وارد صفحه تأیید صحت اطلاعات می‌شود و اظهارنامه پلمب و مدارک موردنیاز را انتخاب می‌کنید. اطلاعات لازم در سامانه را وارد کرده و روی «پذیرش نهایی» کلیک می‌کنید. پس‌ازانجام مراحل اینترنتی اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری را همراه با مهر و امضا به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ارسال می‌کنید.

۳. پیگیری پلمپ دفاتر:

پس از ارسال مدارک و اخذ کد پیگیری، وارد سامانه شده و گزینه‌ی پلمب دفاتر تجاری را انتخاب کنید، با واردکردن شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست در سامانه روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کرده و به مرحله بعد می‌روید.
در این مرحله کارشناسان حقوقی مدارک را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید اجازه پرداخت وجوه دفاتر و پلمب آن‌ها صادر می‌شود. پس از صدور مجوز متقاضی باید دوباره وارد سامانه شده و وجوه تعیین‌شده را پرداخت کند، دفاتر تجاری پلمب‌شده به آدرسی که در سامانه وارد کرده‌اید فرستاده می‌شوند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مالیات
نظرات شما
پیشخوان