تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

رکورد بارندگی در ۱۰ نقطه سیستان و بلوچستان شکسته شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در سیل اخیر رکورد بلندمدت بارندگی در ۱۰ نقطه این استان شکسته شد به طوریکه در ایستگاه بارانسنجی فنوج ۲۲۶ میلی‌متر باران بارید.

رکورد بارندگی در ۱۰ نقطه سیستان و بلوچستان شکسته شدرویداد۲۴ محسن حیدری شامگاه شنبه اظهار داشت: در جریان سامانه بارشی که منجر به سیل در سیستان و بلوچستان شد، در فنوج ظرف ۴۸ ساعت به اندازه مجموع بارش ۲ سال استان باران بارید که این میزان بارندگی در هر جای دیگر کشور هم می‌بارید، خسارت به بار می‌آورد.

وی افزود: به طور کلی میزان بارش‌های این سامانه بسیار زیاد بود به نحوی که رکورد بلندمدت بارندگی در ۱۰ نقطه سیستان و بلوچستان شکسته شد و در ایستگاه بارانسنجی فنوج در جنوب غرب استان ۲۲۶ میلی متر باران بارید.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ۴۸ ساعت فعالیت این سامانه بارشی در ۲۸ نقطه استان بیش از ۱۰۰ میلی متر باران بارید، گفت: در ۷۸ ایستگاه نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر باران ثبت شد. در مجموع در زمان فعالیت این سامانه بارشی حدود ۶۰ درصد از بارشهای یک سال زراعی استان دریافت شد.

سیل خیزی سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط توپوگرافی است

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به شرایط توپوگرافی مناطق سیلزده اشاره کرد و افزود: به طور کلی ۱۵ میلی‌متر باران نیز در نواحی جنوبی این استان سیلاب ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: همین موضوع هم سبب شد تا برخی ساکنین نواحی جنوب استان به تصور سیلاب‌های زودگذر قبلی در دام این سیل گرفتار شوند و برای نجات خود به پشت بام خانه‌ها یا روی درختان بروند.

حیدری گفت: اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نخستین هشدار را ۱۷ دی صادر کرد و نسبت به وقوع بارش‌های سنگین در استان هشدار داد. روز بعد با تثبیت مدل‌های جوی اخطاریه جوی شماره ۲۰ صادر و پیشنهاد تشکیل ستاد مدیریت بحران استان ارائه شد.

وی تصریح کرد: صبح روز ۲۰ دی بعد از تقویت مجدد مدل‌ها، اخطاریه جوی دیگری صادر شد و میزان بارش‌ها به تفکیک شهرستان‌ها در چهار رنج «۳۰ تا ۵۰»،«۶۰ تا ۹۰»، «۷۰ تا ۱۲۰ » و «۱۰۰ تا ۱۳۰ و بیش از ۱۵۰» میلی‌متر پیش‌بینی و به ستاد مدیریت بحران و مردم استان اطلاع رسانی شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان