تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

آخرین خبر درباره سهمیه بنزین نوروزی از زبان زنگنه

بیژن زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره میزان موفقیت کشورمان در دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: البته مردم، محرَم هستند، اما در زمینه صادرات، عددی را بیان نمی‌کنم، چون دشمنان ما این سخنان را می‌شنوند و هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا نمی‌گوید، چون به‌ضرر ماست.

سهمیه بنزین نوروزی

رویداد۲۴ بخشی از مهمترین گفته‌های زنگنه در این برنامه در پی می‌آید: 

*یکی از چالش‌های بزرگ ما، اداره صنعت نفت است که تاکنون با تدابیری، آن را به‌کمک دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.

 تولید ایران از قطر پیشی گرفت

* در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و تولید ما در آن‌جا بسیار بالا رفت و توانستیم از تولید ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۶۷۰ میلیون مترمکعب در سال جاری برسیم یعنی دو و ۴دهم برابر افزایش یافت.

الآن خوشبختانه تولید روزانه گاز ما از قطر جلوتر است"، در غرب کارون که میدان‌های مشترک با عراق داریم تولید را از سال ۹۲ تا کنون ۵ برابر کردیم و کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها را در خارج از میادین مشترک انجام می‌دهیم.

* فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی که با شرکت توتال و چینی‌ها و پتروپارس قرارداد داشتیم، ابتدا توتال و سپس چینی‌ها از اجرای طرح، کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به‌زودی کارهای حفاری را در آن‌جا آغاز می‌کند و امیدواریم در همین دولت، تولیدات را از بخشی از فاز ۱۱ داشته باشیم.

* میدان مشترک گازی فرزادB که با عربستان سعودی مشترک است در حال رسیدن به سر و سامان است و میدان آذر در استان ایلام هم در حال تولید است که امیدواریم تولید آن افزایش یابد و دو برابر شود.

*قرارداد میدان‌های مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است و تقریباً همه میادین مشترک سر و سامان گرفته‌اند.

* کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است، اکنون با شرکت ایرانی در حال بستن قرارداد در این زمینه هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه و بخشی هم از طریق اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

یکی از افتخارات ما مهار گازهای همراه نفت است، بزرگترین تأسیسات برای جمع‌آوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت به‌نام تأسیسات بیدبلند۲, با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در نزدیک بهبهان، امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

*برای جمع‌آوری گازهای همراه خارک نیز در حال تصمیم‌گیری هستیم، اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده‌های زیست‌محیطی و همچنین ایجاد ثروت بزرگی برای تأمین خوراک و اشتغال صنایع پایین‌دستی می‌شود.

* بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش خوراک‌های تولیدی ناشی از گازهای همراه نفت است.

* فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده‌های آن کار پیچیده‌ای است.


بیشتر بخوانید: پس از سهمیه‌بندی مصرف بنزین چقدر کم شد؟


سهمیه نوروزی بنزین

*اکنون مصرف بنزین در کشورمان ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است، پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت، البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.

* سهمیه‌بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود ۳ سال عقب بیفتد، اگر مصرف بنزین به‌صورت قبل ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در اوپک هستیم.

* دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودروها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودروها ندارد.

۲ میلیارد دلار برای صادرات به عراق از این کشور طلبکاریم و  رایزنی‌ها برای وصول این طلب ادامه دارد.

* دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودروها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودروها ندارد.

قرار نیست قیمت سی.ان.جی. افزایش یابد.

عمده قاچاق سوخت به گازوییل برمی‌گردد

* بیشتر قاچاق سوخت در بخش گازوییل است و برای مقابله با قاچاق طرح جی.پی.اس. را بر خودروهای عمومی اجرا می‌کنیم، اما اکنون با بارنامه طرح پیمایش را اعمال کرده‌ایم.

* سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی «ثامن» نیز نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت دارد.

عرضه سوخت از طریق بورس نیز قاچاق گازوییل به‌ویژه به افغانستان را کاهش داده است.

قیمت ال.پی.جی. بسیار ارزان است و ما آن را کیلویی ۱۵۰ تومان می‌فروشیم، اما به دست مردم حدود هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد و در عین حال از قیمت بنزین ارزان‌تر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان