تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ندری:

فساد و تورم ۲ مانع جدی اقتصاد قوی؛ مسئولان تازه نفس نیاز داریم

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد باید زمینه‌های بروز آن را از بین برد گفت: موانع تحقق اقتصاد قوی در کشور، فساد و تورم است.

ندری

رویداد۲۴ کامران ندری با اشاره به موانع تحقق اقتصاد قوی گفت:  به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله در وضعیت فعلی اقتصاد ما فساد است، در واقع آنچه مانع اصلی قدرتمند شدن ما در عرصه اقتصادی است، فساد است که دو راهکار در این مورد باید پیگیری شود، یکی مبارزه با مفسدان است که قوه قضائیه این کار را شروع کرده و این برنامه را دارد که باید تقویت شود و بدون ملاحظات سیاسی باید این مسیر که قوه قضائیه شروع کرده، تا انتها ادامه یابد.

به گفته این کارشناس افتصادی،  دومین مسئله که می‌توان گفت مهم‌تر از مبارزه با فساد می‌باشد، مقابله با زمینه‌های بروز فساد است که هرچقدر هم قوه‌قضائیه در برخورد با مفسدان جدی باشد، وقتی زمینه بروز فساد وجود دارد طبعا این فساد مجدد رویش و زایش خواهد داشت و به سرعت هم تکثیر می‌شود.در نتیجه باید زمینه‌های ایجاد فساد را آسیب‌شناسی و شناسایی کرد و راهی برای کاهش عوامل فساد زا پیدا کرد.

وی افزود، در این زمینه اصلاح نظام اداری و اصلاح قوانین و مقررات یک امر ضروری است اما مهم‌تر از همه این موارد، افرادی هستند که می‌خواهند این اصلاحات را انجام دهند و زمینه فساد را از بین ببرند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، برای تحقق این هدف  این افراد باید نیروهای ذی ‌صلاحی باشند، گفت: کسانی که ما را به وضعیت فعلی رساندند قطعا نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند و اگر هم کاری می‌توانستند انجام دهند تا الان انجام ‌دادند.

وی تاکید کرد، انجام این کار نیازمند یک نیروی تازه نفس با تفکر مثبت و قوی و حمایت و پشتیبانی از طرف  مراجع ذی‌نفوذ سیاسی، اجتماعی و مذهبی است تا بتوانند زمینه‌های رویش فساد را از بین ببرند.

ندری در ادامه گفت: پس از فساد، مهم‌ترین مسئله‌ای که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود و پنج دهه است که ما را از مسیر رشد اقتصادی باز داشته مقوله تورم است. اگر شما نتوانید برای تورم یک راه حل عاجلی پیدا کنید و نتوانید با کم‌ترین هزینه ممکن تورم را به یک سطح پایدار، معقول و منطقی برسانید (زیر هفت الی هشت درصد می‌توان آن را در نظر گرفت)، تبعا شما نمی‌توانید اقتصادی قوی داشته باشید.

این عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی کشور گفت، یک اقتصاد قوی حتما باید نرخ رشد قیمتها در آن کنترل شده باشد و نااطمینانی‌های تورمی در آن به حداقل ممکن برسد تا بشود بر سرمایه گذاریهای بلند مدت و با بازه حقیقی حساب کرد.

وی ادامه داد، در غیر این صورت همه سرمایه‌گذاری ها و دارایی ها به سمت مواردی خواهد رفت که فقط با افزایش قیمت و از طریق قیمت عایدی یا به صورت اسمی سود نصیب سرمایه‌گذار می‌کنند. سرمایه‌گذاری که می‌تواند بازده واقعی و مثبت داشته باشد به حاشیه می‌رود و کسی در شرایط تورمی به سمت سرمایه‌گذاریهای بلند مدت حرکت نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت، این دو مانع اصلی‌ترین موانع داخلی هستند که باید جدی گرفته شوند، اما لیست بلند بالایی از اصلاحات هست که باید انجام شود، بدین منظور اگر دو مقوله فساد و تورم را به عنوان اصل در نظر  بگیریم به دنبال آنها ما باید نظام مالیاتی، نظام بیمه‌ای و تامین اجتماعی قوی برای افرادی که بی‌کار یا از کار افتاده می‌شوند و به سن بالا می‌رسند، اصلاح و تامین کنیم.

ندری همچنین خاطر نشان کرد،‌ اینها همه مواردی است که در داخل باید اصلاح شوند، البته عوامل بیرونی هم مانع توسعه و رشد اقتصادی ما هستند.

وی افزود، اگر این عوامل را کنار بگذاریم، در داخل نیز خیلی کارها هست که ما باید انجام دهیم و مسائلی ماننده مبارزه با فساد، تورم، اصلاح نظام مالیاتی و فراهم آوردن پوششهای بیمه‌ای و تامین اجتماعی، اصلاح نظام اداری و کاستن از بروکراسی زاید و مخل که در خصوص آن صحبت شد، کاملا داخلی هستند و اگر عزم و اراده وجود داشته باشد می‌توان این مسائل را پیگیری کرد که می‌تواند کمک کند، ما یک اقتصاد قوی داشته باشیم.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان