تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

زنگنه: این تفکر که اگر فرآورده صادر کنیم کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند، قابل اثبات نیست

وزیر نفت اظهار داشت: ساخت پالایشگاه نوع دیگری از حضور در بازار نفت به صورت فرآورده است، اما این تفکر که اگر فرآورده صادر کنیم کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و قابل تحریم نخواهیم بود، قابل اثبات نیست.

زنگنه

رویداد۲۴ بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه میادین پارسی و ترنج از نظر حقوقی در مرحله کسب مجوز است، گفت: مبلغ قرارداد ۸۷۶ میلیون دلار و دوره آن ۱۰ ساله و بازپرداخت از محل حداکثر ۵۰ درصد افزایش درآمد حاصل از اجرای طرح است.

وی با بیان اینکه این دو میدان ظرفیت افزایش بازیافت دارند و در طول قرارداد در حدی که طرح‌های EOR هم تصویب شود می‌تواند به طرح اضافه شود، افزود: این قرارداد بسیار مهم است چراکه برای اولین بار است که بعد از انقلاب شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قراردادی را در بالادست نفت در کلاس بین‌المللی امضا و اجرا می‌کند.

وزیر نفت با اعلام اینکه بعد از این قرارداد، امضای قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان نفتی شادگان امضا می‌شود، درباره تامین مالی پروژه گفت: غیر از تامین مالی از صندوق توسعه ملی، باید به منابع دیگر نیز توجه شود.
بیشتر بخوانید: آخرین خبر درباره سهمیه بنزین نوروزی از زبان زنگنه
زنگنه درباره سهمیه بنزین نوروزی گفت: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و پیشنهادی مطرح نیست.

وی درباره جلسه اضطراری در اوپک به خاطر شیوع کرونا گفت: فعلا صحبتی مطرح نیست و فقط در حد همان جلسه نیمه اسفند است که برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما پیشنهادی برای جلسه ندادیم. فقط آنچه بنده تاکید کردم اینکه اگر قرار است جلسه‌ای برگزار شود قبلا تفاهم صورت گیرد، نه اینکه بحث کنیم و بدون نتیجه باشیم. در جلسه‌ای که تفاهمی صورت نگیرد افت قیمت خواهیم داشت.

وزیر نفت درباره کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای برای حفظ تعادل بازار بیان کرد: هر کشوری برای کاهش دلایلی دارد. موضوع پیچیده است. به هر حال هر چقدر کاهش داده شود ما هم استقبال می‌کنیم.

زنگنه درباره برنامه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه و اینکه آیا این پروژه‌ها به معنای قبول خروج ایران از بازار نفت نیست، توضیح داد: ساخت پالایشگاه نوع دیگری از حضور در بازار نفت به صورت فرآورده است، اما این تفکر که اگر فرآورده صادر کنیم کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و قابل تحریم نخواهیم بود، قابل اثبات نیست.

وی ادامه داد:، ولی اگر کسانی سرمایه‌گذاری برای تولید فرآورده انجام دهند به خصوص در بخش پتروپالایشگاهی از آن حمایت می‌کنیم و جزو برنامه‌های ما است.

وزیر نفت همچنین درباره آینده بازار نفت گفت: آمریکا اگر بخواهد جنجال درست کند و کشور‌های دیگر را هم تحریم کند تا برای نفت خودشان بازار درست کنند، بالاخره باید شری درست کنند. با توجه به اینکه تقاضا کم شده، عرضه هم باید کم شود.

زنگنه ادامه داد: تمام کار‌های آمریکا برای این است که بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود تا نفت خود را ارزان نفروشد.

وی درباره تاثیر کم شدن تقاضای نفت از سوی چین در ایران گفت: این قضیه تاثیری روی ایران ندارد و بیشتر عربستان و روسیه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زنگنه
نظرات شما
پیشخوان