تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
نیروگاه‌ها در اولویت آخر گازرسانی؛

وزیر نفت خواستار کاهش صادرات برق شد؟

وزیر نفت گفت: با توجه به اینکه نیروگاه‌ها سوخت دوم دارند، در میزان تحویل سوخت گاز به آنها مراعات خواهیم کرد و حتی از دوستان وزارت نیرو نیز درخواست تدبیر در صادرات را داشته‌ایم، چراکه در این شرایط انصاف نیست که گازوئیل مصرف کنیم و صادرات داشته باشیم.

 کاهش صادرات برق شد

رویداد۲۴رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت، سه مقام ارشد قوه مجریه کشور هستند که در سال ۹۲ از برنامه دولت برای حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاه‌های کشور خبر داده بودند.

از اینرو قرار بود در زمستان سال ۹۴، میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به حجمی برسد که دیگر شاهد مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نباشیم.

اگرچه بعد از گذشت ۶ سال و تا زمستان ۹۸ این مهم هنوز محقق نشده، اما تا سال گذشته، هر سال شاهد گازرسانی بیشتر به نیروگاه‌ها و کاهش حجم مصرف سوخت مایع در بخش تولید برق کشور بودیم؛ اما زمستان امسال وضعیت متفاوت است و در برخی از روزها، حتی تا نیمی از نیاز سوخت نیروگاه‌های کشور از سوخت مایع تأمین می‌شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این خصوص گفت: طراحی‌ای که ما برای تأمین گاز کشور در نظر گرفته‌ایم این است که برای تأمین گاز خانگی مشکلی ایجاد نشود، لذا تمام تلاش ما این است که بتوانیم گاز خانگی را بدون ایجاد مشکلی تأمین کنیم.

وی افزود: پس از آن تأمین گاز عمومی، صنایع کوچک و عمده مانند پتروشیمی‌ها و صادرات و بعد از آن نیروگاه‌ها در اولویت قرار دارند؛ به همین دلیل اولین جایی که با کاهش گاز مواجه می‌شویم و باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا تأمین سوخت خانگی با مشکل مواجه نشود، نیروگاه‌ها است.

وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه نیروگاه‌ها سوخت دوم دارند، در میزان تحویل سوخت گاز به آن‌ها مراعات خواهیم کرد و حتی از دوستان وزارت نیرو نیز درخواست تدبیر در صادرات را داشته‌ایم، چراکه در این شرایط انصاف نیست که گازوئیل مصرف کنیم و صادرات داشته باشیم.

وی درخصوص جایگزینی گاز به جای مازوت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر تمام گاز تولیدی در بخش خانگی مصرف می‌شود به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف گاز داریم؛ این در حالی است که بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه تزریق و بیشترین میزان آن در منازل مصرف می‌شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزارت نفت
نظرات شما
پیشخوان