تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

افزایش تولید نفت در خلیج فارس با توسعه میدان نفتی اسفند

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با اجرای عملیات توسعه میدان نفتی اسفند، تولید نفت ١٠ هزار بشکه و تولید گاز آن پنج تا ١٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
رویداد24- ایران در نظر دارد میزان تولید نفت و گاز از میدان های نفتی خلیج فارس که محصول آنها مرغوبیت زیادی دارد را افزایش دهد.
علاوه بر توسعه میدان های دست نخورده و نیمه کاره، قرار است با انجام عملیات تعمیر و حفاری میدان های قدیمی، میزان تولید آنها افزایش یابد و بر این اساس، توسعه میدان نفتی اسفند در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش وزارت نفت، سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با تشریح جزئیات عملیات توسعه این میدان گفت: عملیات استقرار دکل در ١٩ خردادماه امسال با موفقیت اجرا شد و قرار است هفت حلقه چاه میدان اسفند تعمیر و منجر به افزایش تولید از میدان شود.
وی افزود: با اجرای این عملیات، تولید نفت میدان اسفند، در مجموع ١٠ هزار بشکه و تولید گاز آن پنج تا ١٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
حافظی ادامه داد: میدان نفتی ایلام در کنار میدان اسفند قرار دارد و مشتمل بر سه سکوی WEP-١، WEP-٢ و WEP-٣ است که پس از پایان عملیات حفاری چاه‌های این میدان در سال ١٣٧٩ توسط شرکت توتال، باوجود نیاز برخی از چاه‌های ایلام به عملیات تعمیر، این کار به دلیل شرایط خاص بستر دریا در اطراف این سکوها میسر نشد.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به نیاز عملیاتی و پس از ١٦ سال، کارشناسان اداره حفاری و ترمیم چاه شرکت نفت فلات قاره ایران با مطالعه دقیق و انجام آزمایش‌های لازم از بستر دریا اقدام به انتقال دستگاه حفاری «DD٤» به عنوان نخستین دکل در کنار سکوی WEP-٢ کردند که خوشبختانه در مدت سه شبانه‌روز این عملیات اجرایی شد و سرانجام دکل در ١٩ خردادماه امسال در میدان اسفند استقرار یافت.
 میدان نفتی اسفند در 18 کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری و در خلیج فارس واقع شده است؛ این میدان که در استان هرمزگان قرار دارد، در سال 1969 کشف و در 1970 به بهره‌برداری رسید.
اکنون ظرفیت تولید روزانه این میدان نزدیک به 60 هزار بشکه نفت در روز است؛ همچنین میدان نفتی اسفند روزانه 90 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند که این گاز علاوه بر تأمین گاز موردنیاز جزیره سیری، با خط لوله به جزیره کیش ارسال می‌شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان