تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دفاع سیاسی نوبخت باعث شد نمایندگان کلیات بودجه را رد کنند/ دولت می‌خواست لایجه بودجه به مجلس یازدهم نرسد

ابطحی گفت: من احتمال می‌دهم که اصرار دولت برای تصویب بودجه به‌خاطر این بود که این لایحه به مجلس یازدهم که اکثر نماینده‌های آن اصولگرا و ضد مشی دولت هستند نیفتد. اکنون هم معتقدم اگر تغییرات کمیسیون تلفیق جزئی باشد احتمالاً لایحه بودجه دوباره در مجلس رای نیاورد.

کلیات بودجه سال 99

رویداد۲۴ محمد آیتی: رد شدن کلیات بودجه سال ۹۹ در مجلس در میان اخبار بحران ویروس کرونا دیده نشد. این اتفاق برای نخستین بار افتاد و برخی اینگونه گفتند که به خاطر نتیجه انتخابات مجلس یازدهم، نمایندگان مجلس انتقام گرفته‌اند و کلیات بودجه را رد کردند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز گفتند دفاع سیاسی نوبخت از لایحه بودجه کاری اشتباه بود، بطوری که همین رویکرد باعث شد مجلس در رد کلیات بودجه مصمم‌تر عمل کند. فردای رد کلیات بودجه سال ۹۹، این لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق ارجاع شد تا پس از تغییراتی، دوباره در صحن مجلس به رای گذاشته شود؛ بودجه‌ای که باور برخی نمایندگان اشکالات ساختاری دارد و با تغییرات جزئی نمی‌تواند به واقعیت‌های کشور نزدیک شود.

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده اصولگرای مجلس دهم به رویداد۲۴ می‌گوید: کلیات بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق تنها با دو رای بیشتر تصویب شد که این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از اعضای این کمیسیون هم به کلیات بودجه انتقاد داشتند.

او می‌گوید: بنا به توصیه رهبری قرار بود تا تیرماه امسال دولت تحولی در ساختار بودجه ایجاد کند که این اتفاق به‌وقوع نپیوست. از این‌رو وقتی لایحه بودجه را مطالعه می‌کنیم به‌راحتی درمی‌یابیم که بودجه سال ۹۹ نه تنها با کسری پنهان بلکه با کسری آشکار هم روبروست و به هیچ عنوان درآمد‌ها با هزینه‌ها همخوانی ندارد.


بیشتر بخوانید: دولت اموال عمومی را حراج کرده است/ گام بعدی افزایش قیمت ارز است؛ منتظر تورم شدید باشید


عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وقتی در بودجه سال ۹۹ فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز دیده شده است، یعنی واقعیت‌ها پنهان شده و با شرایط کنونی فروش این میزان نفت غیرممکن است. از طرفی، دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان فروش اوراق قرضه و مشارکت را در بودجه لحاظ کرده است که ۳۸ هزار میلیارد تومان از سقف آن بالاتر است. عدم‌تحقق بودجه و نبود شفافیت در آن، منجر به کسری بودجه، تورم و بالارفتن آمار بیکاری و... خواهد شد و این برای کشور نگران‌کننده است.

ابطحی اظهار داشت: دفاع سیاسی نوبخت از بودجه برای من تعجب‌آور بود، زیرا تعداد بالای رای منفی نمایندگان حکایت از این داشت که این بودجه‌نویسی مخالفان جدی در هر سه فراکسیون و مخصوصاً فراکسیون امید که به‌عنوان حامی دولت شناخته می‌شود، دارد. به‌طور مثال محمدرضا نجفی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید هشت صفحه استدلال آورده که این بودجه با واقعیت‌ها فاصله زیادی دارد و اصلاً انصاف نیست که عده‌ای بگویند رای مجلس به رد کلیات بودجه سیاسی بوده است.

او گفته این نوع بودجه‌نویسی نمی‌تواند مشکلات کشور را مرتفع کند و ما خواهان حذف هزینه‌های غیرضروری و کم‌اولویت هستیم، موضوعی که با یک ورق زدن ساده اسناد بودجه به وضوح دیده می‌شود.

ابطحی با تعجب از اصرار نوبخت برای تصویب بودجه گفت: احتمال می‌دهم که اصرار دولت برای تصویب بودجه به‌خاطر این بود که این لایحه به مجلس یازدهم که اکثر نماینده‌های آن اصولگرا و ضد مشی دولت هستند، نیفتد. اکنون هم معتقدم اگر تغییرات کمیسیون تلفیق جزئی باشد احتمالاً لایحه بودجه دوباره در مجلس رای نیاورد.


بیشتر بخوانید: تصمیم کارشناسی یا انتقام سیاسی؟/ چرا کلیات بودجه سال ۹۹ رد شد؟


عضو فراکسیون ولایی مجلس یادآور شد: بودجه‌نویسی قواعد خاص خودش را دارد و در این خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس چندین کتاب نوشته است که اکثر نماینده‌ها این کتاب‌ها را مطالعه نکرده‌اند. در بودجه‌نویسی باید جامعیت، کاملیت، شفافیت، دقت و... لحاظ شود، ولی دولت بدون توجه لازم به این ویژگی‌ها هر سال ۱۰ درصد روی بودجه سال گذشته می‌گذارد و برای تصویب نهایی تحویل مجلس می‌دهد و از آنجایی که بسیاری از نماینده‌ها از جمله خود من خیلی از اعداد و ارقام سر در نمی‌آوریم احتمال دارد روی به تصویب آن بیاوریم.

نماینده خمینی‌شهر گفت: سند بودجه مهمترین سند مالی کشور است و نماینده‌ها باید با مطالعه دقیق آن روی به تصویب نهایی بیاورند، ولی، چون نماینده درگیر کار‌های حوزه انتخابیه‌اش است در بیشتر مواقع از دقت در آن غافل می‌شود.

او افزود: کاش دولت قبل از ارائه بودجه به مجلس تحقیق می‌کرد تا ببیند چقدر از تخصیص‌های به استان‌ها عملی شده است و چقدر انحراف از بودجه به‌وجود آمده است. دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارائه کرده است و انحرافات کاملاً مشخص است.

ابطحی در پایان گفت: همیشه سال برگزاری انتخابات مجلس، بررسی بودجه را با مشکل روبرو می‌کند و امسال هم شاهد این اتفاق هستیم. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما نمی‌توانیم بیش از سه دوازدهم بودجه را به دولت تکلیف کنیم و برای بیش از آن دولت باید لایحه بیاورد، اما من معتقدم که اگر طرح سه فوریتی می‌آوردیم می‌توانستیم این موضوع را حل کنیم. یا مثلاً شرایطی را مهیا می‌کردیم که تصویب بودجه‌های عمرانی دو ساله می‌شد. به‌هرحال باید بگویم که با این ساختار معیوب بودجه‌نویسی وضع بهتر از این نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد آیتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
1
هرچه مجالس قبلی تاج برسرمردم زدند،حالا نوبت اینهاست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان