تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

کرونا چه تاثیری بر بازار موبایل ایران دارد؟

شیوع ویروس کرونا در کشور بر بازار موبایل نیز تأثیر گذاشته و مردم کمتر برای خرید به بازارها مراجعه می‌کنند؛ اما درمقابل، بازار فروش آنلاین رونق پیدا کرده است.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور، مردم کمتر برای انجام کارهای غیرضروری از منزل خارج می‌شوند. هر سال در این بازه‌ی زمانی، شاهد شلوغی بازار و مراکز خرید برای خرید شب عید بودیم؛ اما ازآنجاکه سلامتی بیش از هر چیزی اهمیت دارد، مردم این روزها برای حفظ سلامتی خود و دیگران، کمتر در مکان‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند. حتی بسیاری از کسب‌وکارها، امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند و با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، حضور مردم در جامعه به حداقل رسیده است.

به‌همین‌دلیل، کسب‌وکارهای اینترنتی و خرید آنلاین بیش از هر زمانی معنا پیدا کرده و اغلب مردم ترجیح می‌دهند در وضعیت فعلی کشور، به‌صورت آنلاین خرید کنند. بازار موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چراکه پاساژها و مغازه‌ها مانند شب عید سال‌های گذشته، پررفت‌وآمد نیست و برخی فروشندگان موبایل می‌گویند فروش حضوری آن‌ها کاهش چشمگیری یافته است.

میزان فروش موبایل در این بازه‌ی زمانی درمقایسه‌با سال‌های گذشته کاهش یافته است که باتوجه‌به وضعیت فعلی کشور منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما دغدغه‌ی اصلی درباره‌ی تأمین بازار موبایل در آینده است. چین تأمین‌کننده‌ی بسیاری از قطعات لوازم الکترونیک است و اگر نتواند مانند گذشته به تولید ادامه دهد، وضعیت جهانی موبایل با مشکل مواجه می‌شود.

ما در اینجا برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط بازار موبایل، با محمدرضا عالیان، مدیر روابط‌عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، صحبت کردیم. او در پاسخ به پرسش ما درباره‌ی تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار موبایل گفت: باتوجه‌به اپیدمی کرونا، تلفن‌همراه از سبد خانواده‌ها حذف نمی‌شود؛ اما هزینه‌ی کمتری برای آن در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا اولویت‌های ایمنی و بهداشتی جای بیشتری در سبد خانواده‌ها پیدا کرده است. به‌همین‌دلیل، نه‌تنها موبایل، بلکه اقلام دیگری که در طیف بهداشتی و سلامت نیستند، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و طبیعی است با کالاهای مرتبط با بهداشت و سلامتی جایگزین می‌شوند. رکود بازار موبایل نیز از طبعات اپیدمی ویروس کرونا است که نه‌تنها در ایران، بلکه در سایر نقاط دنیا اتفاق افتاده و شروع رکود بازار تلفن‌همراه و ابزار تکنولوژی از چین بوده است.


بیشتر بخوانید: قیمت روز گوشی موبایل ۱۳۹۸/۱۲/۱۱


او در پاسخ به این پرسش که آیا «تعطیلی کارخانه‌های چین بر رکود بازار موبایل تأثیر گذاشته است؟» گفت:نیاز بازار تأمین شده؛ اما به‌دلیل رعایت اصول بهداشتی، خرید حضوری موبایل به حداقل رسیده است. قطعا، زمانی‌که کالا کم می‌شود، این موضوع بر بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارد. پیش‌بینی ما این بود در سه ماه پایانی سال، به چهارمیلیون دستگاه نیاز داریم تا بتوانیم مصرف کشور را تأمین کنیم. این امر محقق شد و توانستیم بازار را تأمین کنیم. درحال‌حاضر، بازار ازلحاظ کالا اشباع است. تخمین زده می‌شود در یک‌ماهه‌ی پایانی سال، حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه در بازار موجود باشد تا مردم بتوانند نیاز خود را برطرف کنند.

باوجوداین همان‌طور‌که می‌دانید، باتوجه‌به رعایت اصول بهداشتی، تردد در بازار موبایل کاهش بافته و باعث شده است خرید حضوری به حداقل برسد. البته پیش‌بینی می‌شود مردم خرید آنلاین را جایگزین خرید حضوری کنند و ازطریق فروشگاه‌های آنلاین موبایل بخرند. این اتفاق در حوزه‌ی B2B، یعنی از سمت تأمین‌کنندگان به خرده‌فروشان، نیز اتفاق می‌افتد. تا قبل از این اتفاق، مغازه‌دارها و خرده‌فروش‌ها کالا را به‌صورت حضوری از واردکنندگان می‌خریدند؛ اما اکنون به‌ناچار از پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. این اتفاق خوشایندی است و شیوع ویروس کرونا باعث شد الگوی ذهنی تغییر کند و اعتمادسازی ایجاد شد تا خرده‌فروش‌ها هم بتوانند ازطریق پلتفرم B2B کالای مدنظر خود را تأمین کنند.

مدیر روابط‌عمومی انجمن واردکنندگان موبایل درباره‌ی دلیل افزایش قیمت موبایل گفت: افزایش قیمت موبایل به‌دلیل افزایش قیمت دلار است؛ اگرچه قیمت موبایل آن‌قدر که انتظار می‌رفت، افزایش پیدا نکرده است. بعد از افزایش قیمت دلار، قیمت موبایل باید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد؛ اما این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به‌دلیل رکود بازار، خیلی از فعالان این حوزه کالای خود را با ضرر می‌فروشند تا برای خود نقدینگی ایجاد کنند و نه‌تنها سود نمی‌کنند؛ بلکه کالا را با ضرر می‌فروشند. قیمت‌هایی که اکنون در بازار می‌بینیم، قیمت واقعی نیست؛ بلکه قیمتی است که فعالان این حوزه را متضرر کرده است.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا باید انتظار افزایش قیمت موبایل را داشته باشیم؟» گفت: احتمالا سال آینده بعد از فروکش‌کردن تب کرونا و برگشتن شرایط به حالت تعادل، اگر قیمت دلار همچنان صعودی باشد، احتمال افزایش قیمت موبایل نیز وجود دارد. البته با افزایش تعداد واردکنندگان و اشباع کالا در بازار، افزایش قیمت موبایل هیچ‌ موقع به آن شکلی نبوده که باید اتفاق می‌افتاد. اگر هم باشد، مقدار آن بسیار کم و با افزایش قیمت دلار متناسب نبوده است؛ زیرا همیشه کالا در بازار و انبارها اشباع بوده و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قاعدتا قیمت کاهش می‌آید.

مدیر روابط‌عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در پایان گفت: در‌حال‌حاضر، در وضعیتی هستیم که تمام مملکت و فعالان اقتصادی می‌کوشند تمام کالاهای اساسی و کالاهای مرتبط با بهداشت و درمان و کنترل این بیماری را وارد کشور کنند. تمامی حوزه‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کالاهای ضروری را سریع‌تر وارد کشور کنند. دغدغه‌ی ما و همکارانمان در بخش واردات لوازم خانگی و سایر صنایع، واردات کالا نیست؛ زیرا می‌دانیم در وضعیت فعلی، باید به کمک هم کشور را از بحران خارج کنیم.

منبع: زومیت
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان