تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

امضای توافقنامه صلح طالبان و آمریکا

دولت آمریکا به منظور صلح با طالبان مذاکراتی انجام داده است. مایک پمپئو و زلمای خلیل زاد از طرف آمریکا نماینده مذاکرات با طالبان هستند.

توافقنامه صلح طالبان و آمریکا

ویداد۲۴  مقامات آمریکایی و طالبان سرانجام روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌های نوزده ساله در افغانستان امضا کردند. با امضا و اجرای این توافق، شمار نظامیان آمریکایی حاضر در خاک افغانستان کاهش قابل توجهی خواهد یافت، طالبان حملات خود را متوقف خواهد کرد و میلیون‌ها افغان به آرزوی دیرین خود خواهند رسید. هر چند هستند کسانی که به تحقق چنین آرزویی خوشبین نیستند. طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمامی نظامیان خارجی و خصوصا آمریکایی از خاک افغانستان کرده است.

تبادل هزاران زندانی، خروج نظامیان آمریکایی ظرف ۱۴ ماه از افغانستان، توقف حملات در افغانستان و تخلیه شماری از سربازان آمریکایی ظرف ۱۳۵ روز از دیگر مفاد این توافقنامه است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد: امیدواریم صلح آمریکا و طالبان منجر به برقراری آتش‌بس دائمی شود... این ملت در انتظار یک آتش‌بس فراگیر است.

ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان اعلام کرد که حقوق همه هموطنان زن و مرد در افغانستان به آنها اعطا خواهد شد و از همه شبه‌نظامیان نیز خواست تا از توافق امضا شده با ایالات متحده پیروی کنند. او تاکید کرد که خواستار برقراری نظامی اسلامی در افغانستان است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از توافق امضا شده میان آمریکا و طالبان افغانستان، این کار را گامی مهم در راه رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان توصیف کرد. او همزمان بر اهمیت تدوام کاهش خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت: پاکستان بخشی از مسئولیتهای خود را که تسهیل کارها برای رسیدن به این توافق صلح بود، انجام داده است. پاکستان همچنان به حمایت‌هایش برای ایجاد یک افغانستان صلح ‌آمیز، با ثبات، متحد و مرفه ادامه خواهد داد؛ تا کشوری بوجود آید که هم در داخل آن صلح بر قرار است و هم در روابطش با همسایگان. در تصاویر روز عکس‌هایی از حواشی خبر امروز را ببینید.

 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان