تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جهان در آستانه رکود بزرگ/ ویروس کرونا بر بازار کمپانی‌های چندملیتی چگونه اثر گذاشته است؟

اگرچه هنوز شیوع ویروس کرونا در برخی قاره‌ها نظیر آمریکا به شدت سایر نقاط جهان نبوده، اما گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز ماه‌های آینده برای کمپانی‌های چند ملیتی بزرگی نظیر اپل، مایکروسافت و ایرلاین‌ها تیره و تار است.
ویروس کرونا اقتصاد جهان
رویداد۲۴ شیوع کرونا موچب نارضایتی کسب و کار‌هایی شده که یا ناچار به تعطیلی شده‌اند یا به دلیل توصیه‌های پزشکی مبنی بر قرنطینه خانگی، با کسادی مشتری مواجه شده‌اند، اما این مساله تنها منحصر به ایران نیست و جسته و گریخته از گوشه و کنار دنیا خبر‌های مشابهی به گوش می‌خورد.

نیویورک تایمز در گزارشی از تاثیر شیوع کرونا بر کمپانی‌های بزرگ جهان نوشته و گفته با شیوع ویروس کرونا بزرگترین کمپانی‌ها تصویر تاریکی از شکست زنجیره تامین، ایجاد خلل در تولید، انبار‌های خالی و مجموعه سفارش‌های عقب مانده ترسیم کرده‌اند.
بیشتر بخوانید: کسب و کار‌هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیدند، در چه شرایطی هستند؟
در بیانیه‌ای که بسیاری از کسب و کار‌ها نظیر مسترکارت، مایکروسافت، اپل و یونایتد ایرلاینز منتشر کرده‌اند نوع تاثیر ویروس بر رفتار مشتریان و احساس کسب و کار‌ها شرح داده شده است. بولتن این کمپانی‌ها نشان می‌دهد این شیوع چه تبعات منفی‌ای بر آن‌ها خواهد داشت و آیا رکود افزایش پیدا خواهد کرد یا نه.
 
به گزارش رویداد۲۴ برخی کمپانی‌ها نسبت به اقدامات دولت‌ها برای کاهش این تاثیرات جدید ابراز خوشبینی کرده‌اند و معتقدند که مشتریان اروپایی و آمریکایی تحت تاثیر این شیوع قرار نگرفته‌اند، اما هیات مدیره کسب و کار‌ها این تهدید را ورای یک تهدید سه ماهه می‌بیند. آن‌ها خود را برای تعدیل سرمایه‌گذاری و کارگران آماده کرده‌اند و این می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی شود.
 
بازار سرمایه در آمریکا به اذعان رسانه «مارکت واچ» روند نزولی را تجربه کرده است. این شدیدترین روند نزولی بعد از بحران مالی بوده است که به سرمایه‌گذاران می‌گوید باید خود را آماده خبر‌های بدتری کنند.
 
مایکل اوروک استراتژیست ارشد بازار در جونز تریدینگ به نیویورک تایمز گفته همه چیز با شیوع ویروس کرونا کند شده و این چیز خوشحال‌کنند‌ه‌ای نیست.
 
یکی از نقاط آسیب پذیر بازار اروپا و آمریکا، رشد وابستگی آنخا به چین به عنوان یک تامین کننده و مشتری در دو دهه اخیر است.
 
مایکروسافت پیش‌بینی‌های فروش خود را برای لپتاپ و تبلت بعد از اینکه شیوع کرونا به تولیدشان ضربه زد کاهش داده است. از زمان سال نوی چینی تا کنون یعنی بیش از یک ماه گذشته بسیاری از کارگران چینی در خانه‌هایشان مانده‌اند و کارخانه‌های قطعات الکترونیکی تعطیل شده‌اند. ماکروسافت گفته این هفته ویروس کرونا ضربه سهمگینی به تولید لپتاپ و تبلت وارد کرده و پیش بینی‌های فروش را کاهش داده است.
بیشتر بخوانید: وقتی چین عطسه می‌کند/ تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا
مشکلاتی که برای زنجیره تامین در آمریکا و اروپا رخ داده دامن بخش ساخت و ساز مسکن را هم گرفته است. یک مدیر ارشد حوزه ساخت و ساز در کمپانی تول برادرز به نیویورک تایمز گفته ویروس کرونا تامین قطعات روشنایی را دچار خلل کرده است. همزمان مشتریان چینی نیز خریدشان را کاهش داده اند.
 
کمپانی اپل در بیانیه‌ای اعلام کرده که همه مغازه‌هایش را در چین بسته و فروش آیفون و دیگر دستگاه‌های این کمپانی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
 
مسترکارت نیز پیش بینی رشد خود را تا حدودی کاهش داده است چرا که سفر‌های بین المللی نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده‌اند. نیویورک تایمز نوشته ترس از کرونا سفر‌های بین المللی برخی کارکنان کمپانی‌هایی نظیر آمازون و نستله را متوقف کرده است. همین نگرانی‌ها ایرلاین‌ها در آمریکا و اروپا را مجبور به لغو پرواز به شهر‌های چین و سایر کشور‌های آسیایی کرده است.
 
به گزارش رویداد۲۴  روز جمعه یونایتد ایرلاینز برنامه جلسات خود با سرمایه‌گذاران را به هفته‌های آینده تا ماه سپتامبر موکول کرد. این ایرلاین با اشاره به نگرانی‌های به وجود آمده از شیوع کرونا در بیانیه‌ای اعلام کرده معتقد است با این نگرانی‌ها نمی‌توان جلسه سازنده و مثمر ثمری در مورد استراتژی‌های بلند مدت شرکت داشت.
 
در گزارش مارکت واچ آمده بانک‌ها نیز ممکن است پروسه ارائه وامشان را تغییر داده و سختگیرانه‌تر کنند چرا که سرمایه‌گذاران بانک‌ها معتقدند که نگرانی از ویروس کرونا می‌تواند به بانک‌های آسیب جدی وارد کند و سهام سه بانک مهم آمریکایی از جمله «جی پی مورگان چیس»، «سیتی گروپ» و «بانک آمریکا» با کاهش ارزش مواجه شده است.
 
در عین حال برخی کمپانی‌ها نظیر فولکس واگن آلمان اعلام کرده‌اند که فروششان تغییر نکرده است. این شرکت آلمانی بزرگ گفته انتظار می‌رود تحویل‌های امسال با سال ۲۰۱۹ مطابقت داشته باشد.
 
اپل نیز در بیانیه‌ای گفته اوضاع در چین به حالت سابق باز خواهد گشت. تیم کوک رییس اپل به فاکس نیوز گفته احساس می‌کنم همه چیز در چین بعد از کنترل ویروس کرونا به حالت اول برمی‌گردد. ما کارخانه‌هایمان را در برخی بخش‌های چین که اوضاع تحت کنترال بوده باز کرده‌ایم.
 
برخی تحلیلگران بازار سهام وال استریت نیز ابراز امیدواری کرده‌اند و گفته‌اند بانک‌ها برای کنترل نرخ سود را برای کمک به کاهش فشار‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش خواهند داد. این کاهش نرخ سود می‌تواند هزینه‌های استقراض را کاهش داده و به مشتریان انگیزه‌های تاز‌های برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار‌ها بدهد.
 
در حال حاضر، اما سرمایه گذاران انتظار دارند همه چیز بدتر شود. در آمریکا به اذعان رسانه‌های آمریکایی، کنار ایستاده و ریسک‌های مالی را با بی‌اعتمادی ارزیابی می‌کنند. در آمریکا و اروپا نیز نگرانی از ویروس کرونا مردم را خانه‌نشین کرده و کسب و کار‌هایی نظیر رستوران‌ها و مغازه‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.
 
در چنین شرایطی اقتصاد انقباضی می‌تواند یک امر اجتناب‌ناپذیر باشد. اگر رکود افزایش پیدا کند به گفته رسانه «اس اند پی گلوبال» ۵۰۰ کمپانی آمریکایی امسال تا ۱۳ درصد کاهش رشد را تجربه خواهد کرد. چنین نزولی می‌تواند این کمپانی‌ها را مجبور به کاهش سرمایه‌گذاری و تعداد کارکنان کند.
 
نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته حتی قبل از شیوع ویروس کرونا هم کمپانی‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری‌هایشان را کاهش داده بودند. برخی تحلیلگران انتظار دارند کمپانی‌های بیشتری به زودی از کاهش هزینه‌های سرمایه ایشان خبر بدهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان