تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
گفت‌وگوی فعالان سیاسی با رویداد۲۴:

کنعانی مقدم: مجلس یازدهم فشار زیادی به دولت وارد می‌کند/ تاجرنیا: مجلس روز به روز از راس امور فاصله می‌گیرد

کنعانی مقدم فعال سیاسی معتقد است که در سال 99 دو اصل سلامت اقتصادی و سلامت روح و روان مردم باید مورد نظر مسئولان قرار بگیرد و توجه ویژه‌ای به آن شود.

مجلس یازدهم

رویداد۲۴ هشت خرداد ماه نمایندگان منتخب وارد مجلس می‌شوند و رسما کار خود را آغاز می‌کنند. نمایندگانی با ترکیبی یکدست اصولگرا که در حال حاضر بزرگترین دغدغه‌شان انتخاب رییس مجلس از میان قالیباف و حاجی بابایی است. فارغ از موضوع انتخاب رییس مجلس، یکی از مهمترین مسائل این است که پیش‌بینی‌ها از عملکرد مجلس اصولگرای یازدهم چه خواهد بود. علی تاجر نیا فعال سیاسی اصلاح طلب و حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا این موضوع را با رویداد۲۴ بررسی کرده‌اند.

علی تاجرنیابه رویداد۲۴ می‌گوید: مجلس یازدهم یک‌دست‌ترین مجلس بعد از پیروزی انقلاب تاکنون است. حذف گسترده اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان و مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات شرایطی را رقم زد که اصولگرایان رقابت‌هایشان درون گروهی شد یا اینکه حتی در برخی از حوزه‌ها کاملا بی‌رقیب بودند؛ بنابراین مجلسی کاملا اصولگرا شکل گرفته که در این میان چند نفر مستقل و چند نفر هم اصلاح طلب هستند که قدرت مانور ندارند. اما در همین مجلس یکدست هم احتمال اختلاف و تشتت وجود دارد.

او با بیان اینکه مجلس روز به روز از جایگاه اصلی خود و در راس امور بودن فاصله می‌گیرد، تصریح کرد: احتمالا مجلس جدید نشان می‌دهد که مجلسی گوش به فرمان و تابع خواهد بود. زمانی که برخی مراکز نظارتی که فکر می‌کنند در همه مراحل انتخابات باید دخالت کنند، در یک چنین فضایی نمی‌توان انتظار داشت که نمایندگان از این چارچوب فاصله بگیرند و بخواهند از حقوق مردم آنطور که باید و شاید دفاع کنند. از سوی دیگر حضور پررنگ‌تر نظامیان در عرصه‌های سیاسی این را نشان می‌دهد که مجلس بیش از آنکه محلی برای تضارب آرا و به دنبال کارآمدی بیشتری باشد، مجلسی است که سعی می‌کند آنچه که از بیرون از مجلس به آن‌ها دیکته می‌شود را انجام دهند.


بیشتر بخوانید: عبدالله ناصری: ختیار قالیباف و میرسلیم در دست هسته اصلی حاکمیت است/ عملکرد ضعیف روحانی دست نمایندگان را برای نقد دولت باز می‌گذارد


نماینده مجلس ششم می‌گوید: احتمالا تا پایان دولت روحانی، مجلس یازدهم یک موضع انتقادی نسبت به دولت داشته باشد تا بتواند برنامه‌ای که برای ریاست جمهوری در پیش دارند را پیش ببرند. باید بگویم نمی‌توان به این مجلس دل بست. متاسفانه هرچه از پیروزی انقلاب فاصله گرفتیم، نقش انتخاب آزاد مردم کمرنگ‌تر شده و با توجه به تجربه‌ای هم که در دوران احمدی نژاد داشتیم، این سیل قهقرایی را در همه زمینه‌های شاهد هستیم و راه برون‌رفت از این شرایط این است که تصمیم‌گیران باید فضا را برای حضور آزاد مردم فراهم کنند، اگر نه ممکن است سطح مجلس از قانونگذاری به کارچاق‌کنی تنزل پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مردم شاید ۴ سال آینده از اینکه امسال رای ندادند پشیمان نشوند، گفت: مردم پشیمان نخواهند شد نه برای اینکه مجلس یازدهم عملکرد خوبی خواهد داشت، بلکه برای اینکه در سال‌های اخیر از انتخاب‌هایشان خیر جدی ندیده‌اند و به متوجه شده‌اند که حجم اصلی قدرت که تاثیرگذار هستند، اعتقادی به اصلاح ندارند، مثلا شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت یا نهاد‌های نظامی با سیاست‌های غیرقابل تغییر پیش می‌روند که مجلس یا دولت نهاد‌های تصمیم‌گیری در مقابل این‌ها نیستند؛ بنابراین ممکن است مردم پشیمان نشوند مگر اینکه طرح نویی درانداخته شود.

کنعانی مقدم: مجلس یازدهم به دلیل نوع نگاهی که دارد فشار زیادی به دولت وارد می‌کند 

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا به رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به بحران‌هایی که در سال ۹۸ پشت سر گذاشتیم و با توجه به اینکه سال ۹۹ باید سال عبور از بحران باشد، دو مسئله اصلی را مجلس یازدهم باید مورد نظر قرار دهد، سلامت اقتصادی و سلامت بهداشتی مردم. به نظر می‌رسد دوران شعار دادن و رقابت‌های سیاسی پایان یافته و مجلس آینده باید خواسته‌های مردم را محقق کند. مجلس ضعیف جز ایجاد مشکل برای کشور هیچ سود دیگری به همراه نخواهد داشت.

کنعانی مقدم با اشاره به اینکه مجلس جدید با توجه به نوع نگاهی که دارد مطمئنا فشار‌های زیادی را از بعد نظارتی به دولت وارد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: قطعا اصولگرایان معتقدند دولت باید تغییر کند تا اینکه بتواند مشکلات را حل کند، بنابراین چوب لای چرخ دولت گذاشتن هیچ نفعی برای هیچ کسی ندارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: آمریکایی‌ها در منطقه طرحی را به راه انداخته‌اند و باید مراقب باشیم که بخشی از این پازل نباشیم. اکنون افغانستان، عراق و سایر کشور‌های منطقه دچار عدم ثبات هستند و آمریکا سعی دارد از این طریق فشار بیشتری را بر آن‌ها وارد کند، از همین رو باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم خلاء قدرت در کشور شکل بگیرد، زیرا اگر این اتفاق رخ دهد قطعا دشمنان از آن سو استفاده خواهند کرد.

کنعانی مقدم در ادامه یادآور شد: در سال ۹۹ مسئولین و مجلس باید سلامت اقتصادی و سلامت روح و جسم مردم ایران را مورد نظر قرار بدهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان