تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
اطهاری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم ایران ثابت کرده‌اند با هیچ حکومتی شوخی ندارند/ امکان بروز اعتراضاتی مانند دی ماه وجود دارد

اطهاری پژوهشگر اقتصاد با اشاره به بحران ویروس کرونا در ایران معتقد است اگر برنامه‌ای برای تغییر شرایط تهیه و تدوین نشود و مردم از بهبود شرایط مطلع نشوند بی تردید بار دیگر دست به اعتراض می‌زنند.

کمال اطهاری

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: اخیرا ۵۰ اقتصاددان در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان هشدار دادند که شرایط فعلی و تاثیر کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم، تورم و بیکاری آن‌ها امکان ایجاد ناآرامی‌ها و اعتراضات سراسری در نیمه دوم سال را دارد.

ویروس کرونا که از ابتدای اسفندماه به صورت رسمی اولین نشانه‌های آن در برخی از شهروندان مشخص شد، تاکنون بیش از ۶۰۵۰۰ نفر را مبتلا و ۳۷۳۹ نفر را به کام مرگ کشانده است. با شیوع کرونا در ایران و جهان، بسیاری از اصناف تعطیل و اغلب فعالیت‌ها و مشاغل یا محدود یا به طور کامل تعطیل شدند، همین اتفاق باعث بیکاری کارگران و کسبه شد و برخی از شرکت‌ها، اداره‌ها و کاسبان مجبور به تعدیل نیرو شدند.

بخش دیگری از شهروندان جامعه که کارگران روزمزد هستند نیز در چنین شرایطی نزدیک به دوماه است که درآمدی ندارند و همین اتفاق باعث به خطر افتادن معیشت و زندگی روزمره آن‌ها شده و بسیاری از آنها به علت عدم درآمد توانایی تامین مایحتاج روزمره خود را ندارند. با این حال و با توجه به وخیم‌تر شدن اوضاع، بسیاری از کارشناسان معتقدند این شرایط می‌تواند بار دیگر باعث بروز خشم و اعتراضات سراسری مردم شود و باید پیش از رخ دادن آن با بهبود وضعیت جلوی آن را گرفت.


بیشتر بخوانید: کمپین لغو تحریم‌ها به قیمت جان مردم!/ چرا دولت با قرنطینه مخالف است؟


کمال اطهاری پژوهشگر اقتصاد در گفت‌وگویی به رویداد۲۴ می‌گوید: به طور کلی مردم به حاکمیت و پروژه‌های اقتصادی آن‌ها اعتمادی ندارند و این بی‌اعتمادی باعث بروز برخی از مشکلات شده است. زمانی که تصمیمات و تدابیر درستی اتخاذ نشود مردم و حتی کارشناسان را هم بی‌اعتماد می‌کند. جامعه زمانی که بتواند تجمع اعتراضی داشته باشد می‌تواند واکنش خود را نسبت به اتفاقات و شرایط و نارضایتی‌ها نشان دهد.

مردم ایران ثابت کرده‌اند با هیچ حکومتی شوخی ندارند

او ادامه داد: در چنین شرایطی برخی می‌گویند ویروس کرونا نشان داد که جهانی شدن ادامه نخواهد داشت و این تفسیر اشتباه را با آب و تاب مطرح می‌کنند! باید به آن‌ها گفت شما برای اینکه نتوانستید در بازار جهانی حضور داشته باشید تحریم شدید، زیرا با تک محصول نفت فعالیت می‌کردید! همین رفتار‌ها به آمریکا و ترامپ نشان می‌دهد که تو هنوز آنقدر عاقل نشده‌ای که بتوانی به صورت قدرتمند و با محصولات متنوع در بازار‌های جهانی حضور داشته باشی! از همین رو به راحتی آن‌ها می‌توانند شما را تحریم کنند و گلوی جامعه را بفشارند.

اطهاری در ادامه تصریح کرد: زمانی که جامعه ببیند سیاست‌های اشتباه در دستور کار مسئولان و نمایندگان که به نظرم نمایندگان مردم نیستند قرار گرفته است واکنش نشان خواهند داد. مردم ایران ثابت کرده‌اند که به هیچ حکومتی شوخی ندارند.

حکومت عقل مردم را به شوخی گرفته است

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه پس از دوران کرونا، گفت: مسلما مانند همه جای دنیا رکورد و بیکاری به جامعه فشار خواهد آورد. متاسفانه در ایران سیستم حمایتی وجود ندارد. دولت روحانی نیز در اجرای امر حمایت اجتماعی بسیار ناموفق بود و بخشی از آن را هم متوجه وزارت کار می‌دانم که نتوانست یک سیاست اجتماعی را حداقل به صورت یک برنامه عملیاتی تهیه و تنظیم کند. اگر این برنامه تهیه می‌شد مردم متوجه می‌شدند که دولت اراده این را دارد، اما عملیاتی نشد. زمانی که شما یک برنامه سیاست اجتماعی هم افزا با رشداقتصادی را به مردم ارائه نکنید، خب مردم متوجه می‌شوند و متاسفانه حکومت عقل سلیم جامعه را به شوخی می‌گیرد.

حاکمیت اقدامات و برنامه جدی نداشته باشد مردم با اعتراض خشم خود را نشان می‌دهند

اطهاری ادامه داد: در ایران عدالت گاه قربانی رشد اقتصادی و رشد اقتصادی گاه قربانی عدالت می‌شود! در صورتی که عقل سلیم می‌گوید عدالت با رشد اقتصادی باید رابطه هم افزا از طریق یک ارتباط سنجیده پیدا کند. چون دولت نتوانست این ارتباط را ایجاد کند هم عدالت را از دست داده است و هم رشد اقتصادی را! و زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد می‌توان به راحتی چنین جامعه‌ای را تحریم کرد. متاسفانه به جای تغییر و بهبود برنامه و تصمی‌ها صرفا مانند صندلی بازی، فقط جای افراد تغییر می‌کند. حاکمیت حتی اگر الان هم اقداماتی در جهت وحدت و هم افزایی تهیه و اجرا کند می‌تواند تا حدی اعتماد از دست رفته مردم را باز گرداند. مگر نه مانند سال گذشته مردم پس از رفع شدم بیماری خشم و اعتراض خود را نشان خواهند داد.


بیشتر بخوانید: معامله جان با پول/ هزینه قرنطینه بیشتر است یا ابتلای مردم به ویروس کرونا؟


مردم به خیابان‌ها بیاییند خشک و تر باهم می‌سوزند

او با اشاره به نامه چند تن از اقتصاددانان به رئیس‌جمهور گفت: من قبلا هم به این افراد گفتم که شما مدام دولت را مورد خطاب قرار می‌دهید که یک کاری انجام دهد! خب نمی‌تواند. اینکه مدام به مجموعه حاکمیت بگوییم تو نمی‌توانی، فاسدی، ناکارآمدی، عادل باش و ... خب نمی‌تواند! پس بهتر است خودمان دست به کار شویم و منتظر نشویم که مردم به خیابان‌ها بیاییند، زیرا اگر مردم به خیابان بیاییند خشک و‌ تر باهم می‌سوزد. حداقل کاری که فکر می‌کنیم جدا از دولت خودمان هم از پس آن برمیاییم را انجام دهیم. دولت یا عاقل است و این اجازه را می‌دهد یا اینکه همه چیز با هم می‌سوزد.

اطهاری ادامه داد: بی‌تردید اگر روشنفکران جامعه مدنی از حالا چارچوب و برنامه‌ای را تدوین نکنند و ساختار لازم را ایجاد نکنند، ما شاهد خشم و اعتراض مردمی مانند دی ماه خواهیم بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
خیلی‌ها‌سر‌در‌برف‌کرده‌اند‌خداوند‌بر‌چشم و‌گوش‌اینها‌مهر‌زده‌است‌نه‌چیزی‌می‌بینند‌و‌نه‌چیزی‌می‌شنوندوقتی‌مردم‌در‌انتخابات‌شرکت‌نمی‌کنند‌و‌گروهی‌بناحق‌به‌مجلس‌راه‌پیدا‌می‌کنند‌خود‌را‌بولدیزر‌تصور‌می‌کنند‌و‌به‌دولتی‌که‌خود‌تضعیف‌کرده‌اند‌خط‌و‌نشان‌می‌کشنداین‌بیشوران‌به‌حماقت‌خود‌ادامه‌خواند‌داد‌و‌دولتی‌با‌۱۰‌در‌صد‌رای‌روی‌کار‌خواهند‌اورد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان