تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره آزادسازی سهام عدالت/ قانونی که با چهار سال تاخیر اجرا شد!

روز گذشته مجوز فروش سهام عدالت داده شد و دولت از این طریق نیز می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند و پرداخت‌هایی به دهک‌های نیازمند داشته باشد. سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۶۰ شرکت دولتی تعریف شده‌است که سود و زیان شرکت‌های مذکور به‌صورت علی‌السویه بین سهامداران تقسیم می‌شود. طبق قانون، دولت باید سهام عدالت را از ابتدای سال ۹۵ آزاد می‌کرد.

فروش سهام عدالت

رویداد۲۴ ندا جعفری: کسری بودجه دولت فعلا جبران نشده و برای تامین آن از هر راهی استفاده می‌شود؛ واگذاری شرکت‌های دولتی، فروش سهام دولت، فروش اوراق قرضه، عدم اجرای قرنطینه و به تبع آن افزایش مصرف سوخت از جمله راه‌هایی بود که تلاش شد به وسیله آن بخشی از کسری بودجه دولت جبران شود. روز گذشته نیز رهبر انقلاب با درخواست دولت برای فروش سهام عدالت نیز موافقت کرد تا از این طریق نیز بخشی خزانه خالی دولت پر شود.

پیش از این برخی نمایندگان مجلس نیز تاکید داشتند دولت با آزاد کردن سهام عدالت می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. فرید موسوی نماینده تهران گفته بود «آزادسازی سهام عدالت که مبلغی حدود هشت میلیون تومان است می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را برطرف کند.»

البته فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد توصیه کرده افراد از فروش شتابزده سهام عدالت خودداری کنند: «دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه کنند که الان ممکن است تعدادی افراد سودجو برای خرید این سهام وارد میدان شوند و از اطلاعاتی که هنوز کامل نشده درباره ارزش سهام سوءاستفاده کنند و قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند که خطرناک است و باید دارندگان سهام دقت کنند، زیرا این سهام ارزشمند است.»

در حال حاضر یارانه سهام عدالت از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته شد.

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود.

این اقدام البته مشکلاتی هم داشت؛ همچون اینکه شرکت‌هایی که در لیست سهام عدالت قرار دارند، هنوز مشخص نیستند و ساز و کار انتخاب آنها نیز نامشخص است. کارشناسان نیز می‌گویند دستورالعمل مشخص برای آنکه بتوان وضعیت سهام عدالت را بررسی کرد، وجود ندارد.

به گزارش رویداد۲۴ حرکات این روزهای سهامداران با توجه به رویداد افزوده شدن سهامداران سهام عدالت به جامعه بازار سرمایه، پرحجم و با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد و به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن شاخص ها به کانال ۱ میلیونی، بیش از قبل شاهد قدرت بیشتر عرضه کنندگان در سطح بازار باشیم به نظر می‌رسد که بازار در روز‌ها و ماه‌های آینده روز‌های پرتلاطم‌تری را داشته باشد. هر چند که انتظار می‌رود امکان فروش سهام توسط دارندگان سهام عدالت تا ماه‌های آینده ایجاد نشود، لیکن اثرات آن از روز‌های پیش رو بیشتر نمایان خواهد شد.


بیشتر بخوانید: جای خالی فرزندان تازه متولد شده در سهام عدالت


از سوی دیگر، آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی نیز می‌تواند بخشی از نقدینگی بازار را به سمت خود منتقل کند و بر همین اساس، انتظار به تعادل رسیدن بازار وجود دارد.

عباس آرگون نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: دولت نیاز دارد در این شرایط و با وجود کاهش قیمت نفت و مشکلاتی که ویروس کرونا برای کسب و کارها به وجود آورده و مشکلات مالیاتی که هست و اینکه نمی‌تواند رقم بودجه مالیاتی خود را محقق کند، بخشی از دارایی های خود را واگذار کند تا به متعادل شدن بازار نیزکمک کند بنابراین ضرورت دارد تا هر چه زودتر سهام عدالت را هم آزاد کنند تا افرادی که در این شرایط سخت اقتصادی از منابعی که در این چند سال آزاد نبوده بهره ببرند و آن را بفروشند تا بتوانی از این شرایط بحرانی عبور کرد.

او معتقد است حالا که بسیاری از افراد به دلیل ویروس کرونا کار خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از این منابع استفاده کنند، شاید در مرحله نخست همه سهام را عرضه نکنند و به صورت مدیریت شده اقدام به این کار کنند اما طی ماه‌های آینده به مرور این اتفاق خواهد افتاد. البته در سهام کوچک حباب وجود دارد اما نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده بورس داشت و تا زمانی که نقدینگی در بازار تعدیل نشود رشد بازار را خواهیم داشت البته انتظارات تورمی هم وجود دارد.

برآوردها از ارزش سهام عدالت در انتهای سال گذشته حدود پنج میلیون تومان بوده که با توجه به رشد قابل توجه ارزش سهام شرکت های بورسی سبد سهام عدالت در سال ۹۹، این ارزش بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است و در صورت تداوم رشد بورس، باز هم رشد خواهد کرد. ایبنا در گزارشی نوشته ارزش سهام ۵۰۰ هزار تومانی (برای کسانی که آورده نقدی را تکمیل نکردند) حدودا نصف ارزش روز سهام یعنی حدود چهار میلیون تومان است. تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آن‌ها ۲۶٫۶ هزار میلیارد تومان است. تجارت نیوز گزارش کرده که با توجه به تورم و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز سبد سهام عدالت افزایش یافته و در حال حاضر به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی گفته مشمولان سهام عدالت می‌توانند از امروز وارد سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir شوند و در آن سامانه مشخص کنند که خودشان آمادگی دارند به طور مستقیم مدیریت این سهام را در اختیار بگیرند یا نه؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان