تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی صوفی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان کنار زده شدند نه مردم/ مجبور شدیم از مردم بخواهیم میان بد و بدتر یک گزینه را انتخاب کنند

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: برخی سعی دارند با فضاسازی بگویند اصلاح‌طلبان توسط مردم کنار گذاشته شدند، در صورتی که می‌دانند که توسط شورای نگهبان کنار زده شدند و مردم اصلا مجالی برای انتخاب کردن نداشتند، زیرا این شورای نگهبان بود که از قبل انتخاب خود را کرده بود.

رویداد۲۴ پس از انتخابات مجلس یازهم انتقاد به جریان اصلاحات افزایش یافت؛ منتقدان معتقد بودند عملکرد فراکسیون امید از یکسو و کارنامه دولت از سوی دیگر باعث شده اقبال مردم به اصلاح طلبان از بین برود. استناد آنها به نتیجه انتخابات مجلس بود که با شکست سنگین اصلاح طلبان مواجه شد. صادق زیباکلام فعال سیاسی که از حامیان جدی روحانی به شمار می‌رفت و شهر به شهر برای او تبلیغ می‌کرد، گفته اصلاحات مرده است و به دلیل وجود کرونا برای آن ختم گرفته نشد. پیش از آن نیز کرباسچی و برخی دیگر از چند نفره شدن شورای رهبری اصلاحات سخن گفته بودند و  معتقد بودند که صرفا نباید فقط سیدمحمدخاتمی در راس جریان اصلاحات باشد. 

همین سخنان باعث شد برخی از کنشگران نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و یک‌صدایی در انتقاد از خاتمی را نوعی حمله و حربه علیه او بدانند. برخی دیگر نیز معتقدند که جریان اصلاح طلب از آن جایی که یک نوع تفکر است همواره در میان مردم وجود دارد و مختص یک نظام سیاسی نیست.

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح وضعیت کنونی اصلاح طلبان با رویداد۲۴ گفت‌وگو  کرده است. او معتقد است جریان اصلاحات اصلا اجازه ورود به عرصه انتخابات را نداشتند و از همین رو نمی‌توان گفت آن‌ها شکست خوردند.

صوفی می‌گوید: برخی سعی دارند با فضاسازی بگویند اصلاح‌طلبان توسط مردم کنار گذاشته شدند، در صورتی که می‌دانند که توسط شورای نگهبان کنار زده شدند و مردم اصلا مجالی برای انتخاب کردن نداشتند، زیرا این شورای نگهبان بود که از قبل انتخاب خود را کرده بود.

وزیر تعاون دولت اصلاحات می‌گوید: تعبیر آقای زیباکلام هم تعبیر جالبی است، اما باید بگویم که اصلاح طلبی وابسته به اشخاص نیست، اصلاح طلبی یک جریان ضروری و لازم برای هر نوع نظامی است و اساسا نمی‌توانند آن را کنار بگذارند. اصلاح طلبان نیز یک جریان قوی هستند که مردم به آن‌ها تا انتخابات سال ۹۶ گرایش نشان دادند و در انتخابات ۹۸ هم به صورت قهری اجازه ندادند که اصلاح طلبان وارد عرصه شوند؛ بنابراین مشخص نیست که اگر اصلاح طلبان مجال پیدا کنند و بتوانند با نیرو‌های حداکثری خود وارد صحنه شوند تا چه میزان می‌توانند رای مردم را همراه خود داشته باشند.


بیشتربخوانید: قهر با سفره خالی!/ چرا موسوی لاری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان استعفا کرد؟


او می‌گوید: در شرایطی که ایجاد شده اصلاح طلبان نیز نقش دارند، اما اصلاح طلبان در یک شرایط بسیار سخت و ناعادلانه مجبور شدند تصمیماتی بگیرند و مردم نیز در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای صندوق‌های رای آمدند و کاندیدا‌های اصلاح طلبان را انتخاب کردند. اما همه می‌دانند که همین اتفاق سال ۹۸ را در سال‌های ۹۴ و ۹۶ هم برای اصلاح طلبان به وجود آورده بودند و کاندیدایی را باقی نگذاشتند. اما اصلاح طلبان شرایط را به گونه‌ای دیدند که کشور در معرض خطر است و برای رفع و دفع شرایطی که در دوران ۸۴ تا ۹۲ آمد که مجلس و دولتی یکدست، اما با نتیجه‌ای خطرناک ایجاد شد، سعی کردند اقدام جدیدی انجام دهند و رویکردی را اتخاذ کنند که به هرحال از مردم بخواهند میان بد و بدتر یک گزینه را انتخاب کنید.

وزیر تعاون دولت سیدمحمد خاتمی تصریح کرد: اصلاح طلبان، چون در آن زمان مجبور شدند که به گزینه‌های غیر اطلاح‌طلب روی بیاورند، تبعات آن را هم پذیرفتند و آن هم اینکه ممکن است نتوانند آن انتظاراتی که دارند را برآورده کنند. از همین رو مردم معترض شدند و با صندوق رای قهر کردند و از همین رو سرمایه اجتماعی مردم ریزش کرد! اما این به معنای مردن اصلاح‌طلبان نیست و اگر مجال داشته باشند مردم به آن‌ها رای می‌دهند.

صوفی با بیان اینکه رهبری اصلاحات رهبری کاریزماتیک است، خاطرنشان کرد: خاتمی این کاریزما را در میان مردم دارد و هیچ وقت هم از سوی کسی انتخاب نشد و داعیه رهبری هم ندارد. اصلاح‌طلبان، چون از کاریزمای خاتمی در میان مردم باخبر هستند در زمان انتخابات فرد یا لیست انتخاباتی را با وی در میان می‌گذارند و آقای خاتمی هم آن را به مردم معرفی می‌کند.

او می‌گوید: رهبر اصلاحات به آن معنا که بخواهند شورایی کنند معنا ندارد. بله اگر می‌خواستیم پارلمان اصلاحات را به وجود بیاوریم حتما سازوکار تشکیلاتی را صورت می‌دهیم، اما آقای خاتمی به عنوان یک شخص مورد توجه مردم است نه به عنوان یک جریان یا تشکیلات، از همین رو خاتمی و اصلاح طلبان هریک به صورت جداگانه جایگاه خودشان را دارند. این همراهی باعث بالا رفتن اعتبار آن‌ها در میان مردم می‌شود و در پی آن نتیجه سیاسی دلخواه خود را بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
0
اقای شکوری راد که بعد از جوادث ابانماه میگفتن سبد رای اصلاح طلبان حفظ شده؟ با همین استدلال های صدمن یه غاز زیرآب اصلاحات رو زدین...فقط جیب و قدرت خودتون ملاک بود و مردم واسه تون ارزشی نداشتن...عین اصولگراها....
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان