تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مذاکرات پشت پرده در جریان است/ چه کسانی شانس تبادل زندانی میان ایران و غرب را دارند؟

برخی منابع از احتمال تبادل سیروس عسگری استاد ایرانی که در آمریکا به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم و بازداشت شده با یک شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران خبر داده‌اند. این سومین تبادل زندانی میان ایران و آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ است. اما سوال اینجاست که چه کسانی این شانس را دارند که در شرایط بد دیپلماتیک میان ایران و غرب، سوژه تبادل زندانی باشند؟

چه کسانی شانس تبادل زندانی میان ایران و غرب را دارند؟

رویداد۲۴ خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در ایران از احتمال یک تبادل زندانی میان ایران و آمریکا خبر داده است. این خبرگزاری مدعی شده با آماده شدن آمریکا برای آزادی و بازگرداندن سیروس عسگری استاد ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها،‌ احتمال تبادل او با یک زندانی آمریکایی در ایران وجود دارد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دو شنبه در نشست خبری ضمن اعلام  آمادگی ایران برای معاوضه زندانیان با کشورهای اروپایی، تاکید کرد که پیشنهاد معاوضه با آمریکا هم، کماکان روی میز است.

رویترز روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه به نقل از سخنگوی اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده نوشت که قرار است عسگری پس از دریافت مجوز پزشکی و مشخص شدن نتیجه آزمایش کرونا به ایران بازگردانده شود. این مقام آمریکایی با اشاره به لغو پروازها از ارائه تاریخ مشخص در این زمینه خودداری کرد. پیشتر ابتلای عسگری ۵۹ ساله به کرونا تایید شده بود.

رویترز اشاره کرده که ممکن است بازگرداندن او بخشی از یک تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن باشد. این خبرگزاری به نقل از منابعی در ایران که نامی از آن‌ها نبرده نوشته تهران آماده است نسبت به تبادل زندانی اقدام کند.

در این گزارش از مایکل وایت، افسر پیشین نیروی دریایی ایالات متحده که از سال ۲۰۱۸ میلادی در بازداشت ایران به سر می‌برد، به عنوان گزینه احتمالی این معاوضه نام برده شده است. 

این زندانی آمریکایی در اسفندماه سال گذشته به دلایل پزشکی و به شرط ماندن در ایران از زندان به مرخصی فرستاده شد.

سیروس عسگری در سال ۲۰۱۶ میلادی و پس از ورود به آمریکا بازداشت و به اتهام سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌های آمریکا محاکمه شد. او در دادگاه تبرئه شد، اما به علت ابطال روادیدش هنوز در بازداشت اداره مهاجرت آمریکا است.
بیشتر بخوانید: نگار قدس کنی کیست؟/ شهروند ایرانی چگونه اتهامات دادگاه آمریکا را پذیرفت؟
به گزارش رویداد۲۴ برخی گزارش‌ها در وبسایت کلیولند نشان می‌دهد سیروس عسگری استاد وقت دانشگاه صنعتی شریف در رشته متالوژی در سال ۲۰۱۱ با ویزای B۲ (توریستی) به قصد دیدن فرزندانش و به آمریکا سفر کرده و در این سفر با یک استاد ایرانی به نام پیروز پیروز در دانشگاه CWRU ملاقات کرده و دعوتنامه و توصیه‌نامه‌ای از طرف این دانشگاه خطاب به دانشگاه شریف دریافت می‌کند و بار دیگر برای ورود به آمریکا با ویزای توریستی اقدام می‌کند.

برخی رسانه‌ها مدعی‌اند که عسگری از ایمیل شخصی خود با دانشجو‌های شریف مکاتبه می‌کرده و اطلاعاتی منتقل کرده که به زعم CWRU جزء اسرار تجاری محسوب می‌شده است.

در سال ۲۰۱۶ دولت آمریکا سه اتهام تقلب مالی، تقلب در ویزا و سرقت اسرار تجاری را علیه عسگری اعلام می‌کند و در سال ۲۰۱۸ با ورود عسگری به آمریکا او را بازداشت می‌کنند. مدت رسیدگی به پرونده او نزدیک به دو سال طول کشیده و در نهایت در نوامبر ۲۰۲۰ دادگاه به نفع عسگری رای داده، ولی اداره مهاجرت به این بهانه که ویزای او باطل شده بازداشتش می‌کند.

محمدحسین عسگری فرزند سیروس عسگری در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی دلیل طولانی شدن فرآیند دیپورت عسگری را به شیوع کرونا در ایران ارتباط داده و گفته با شیوع کرونا در ایران امکان دیپورت پدرش فراهم نشده است. او از سوی دیگر اختیارات اداره مهاجرت لویزیانا را نیز یکی از دلایل عدم آزادی و دیپورت بهنگام پدرش می‌داند.

زهرا و محمد حسین عسگری نامه‌ای را به امضای ۶۴ هزار نفر رسانده و در آن خواستار آزادی پدرشان از بازداشت در شرایط شیوع کرونا شده بودند. در توضیحات این نامه از زبان فرزندان عسگری ادعا شده پدرشان در بازداشگاهی به همراه ۲۹ تا ۴۴ نفر دیگر در شرایط وحشتناکی نگهداری می‌شود و روی یک تخت فلزی در اتاقی نمناک که ملافه‌های تخت آن هم خیس است می‌خوابد.

به گفته فرزندان عسگری شرایط فاصله‌گذاری فیزیکی در این سلول وجود نداشته و همین مساله زمینه‌ساز ابتلای او به کرونا شده است.

چه کسانی شانس تبادل زندانی میان ایران و غرب را دارند؟

محمد حسین عسگری فرزند سیروس عسگری

چه کسانی شانس تبادل زندانی میان ایران و غرب را دارند؟

زهرا عسگری فرزند سیروس عسگری
حال عسگری قرار است به ایران برگشته و با یکی از آمریکایی‌ها بازداشت شده در ایران معاوضه شود. این سومین همکاری نزدیک ایران و آمریکا بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ خواهد بود.

اولین همکاری دو کشور در سال‌های اخیر به تبادل شیو وانگ تبعه آمریکایی چینی تبار با مسعود سلیمانی چهره دانشگاهی ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. به گزارش رویداد۲۴ در تبادلی که سال ۲۰۱۹ انجام شد مقامات ایرانی هیچ نقشی برای دولت آمریکا قائل نبوده و آن را نتیجه رایزنی‌های ایران با دولت سوییس و برخی مقامات سابق آمریکایی اعلام کردند، اما ترامپ در ساعات اولیه تبادل زندانیان، اعتبار آن را به نام خود زد و در توییتر خود از دولت سوییس تشکر کرد. از سوی دیگر نماینده خود در امور ایران یعنی بریان هوک رابرای تحویل وانگ عازم زوریخ سوییس کرد.

سال گذشته نزار زاکا شهروند دو تابعیتی لبنانی-آمریکایی که برای مدت ۴ سال در زندان اوین به سر برده بود آزاد شد. در ابتدا حرفی از مذاکرات ایران و آمریکا برای تبادل زندانی مطرح نبود و به نظر می‌رسد زکا به درخواست دولت لبنان و حزب الله آزاد شدهاست، اما حسن روحانی رییس جمهور ایارن روز ۴ مهر، در یک کنفرانس خبری در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی گفت: «ما به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان در دو طرف صحبت کردیم ... در دولت آقای ترامپ نیز یکی دو بار این بحث شروع شد که درباره آزادی زندانی‌ها مذاکره کنیم... ما یک زندانی دو تابعیتی لبنانی آمریکایی را آزاد کردیم، اما آن‌ها به جای اقدام متقابل فقط تشکر کردند. ایران همیشه آماده مذاکره برای مبادله زندانیان است و هم اکنون توپ در زمین آمریکا است.»
بیشتر بخوانید: چرخش تند نزار زاکا پس از آزادی/ موضع دولت درباره زاکا چیست؟

فروردین امسال یک تبادل زندانی دیگر نیز با آمریکا انجام شده و جلال روح الله نژاد که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۹۷ به درخواست وزارت دادگستری آمریکا در فرودگاه نیس بازداشت شده بود، با رولاند گابریل مارشال که به جرم اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس محکوم شده بود تبادل شدند.

پیش از این ها ایران و فرانسه در مورد علی وکیلی راد و کلوتید رایس تبادل زندانی کرده بودند. علی وکیلی راد به اتهام ترور شاپور بختیار آخرین نخست وزیر حکومت پهلوی در فرانسه بازداشت شد و در دولت احمدی نژاد و در بحبوحه حوادث ۸۸ با استقبال کاظم جلالی عضو کمسیون امنیت ملی و حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه به ایران بازگردانده شد. آن زمان این شائبه مطرح شد که او با کلوتید ریس زندانی فرانسوی در ایران معاوضه شده است.

رسانه‌ها و دولت های غربی همواره اتهاماتی را درباره بازداشت دو تابعیتی‌ها در ایران با هدف تبادل آنها با زندانیان ایرانی در غرب مطرح می‌کنند. این در حالی است که به جز تبادل زندانی در جریان مذاکرات هسته ای برجام، ایران تاکنون هیچ یک از ایرانیان دو تابعیتی را که به جرائم امنیتی در کشور بازداشت و زندانی شده‌اند، سوژه تبادل زندانی با کشورهای غربی نکرده است. سیامک و باقر نمازی و نازنین زاغری از جمله ایرانیان دوتابعیتی هستند که به جرم اقدام علیه امنیت ملی کشور در زندان به سر می‌برند.

ظریف در جریان یکی از سفرهای خود به نیویورک در سال گذشته از دولت ترامپ خواسته بود تا شرایط مذاکره برای تبادل زندانیان با ایران را فراهم کند.

پیش از پیشنهاد ظریف نامه‌ای از رابرت اوبراین که در آن زمان فرستاده ویژه آمریکا در امور گروگانگیری بود به دست ایران رسیده بود که در آن درخواست آزادی نمازی ها مطرح شده بود.

از میان ایرانیان دو تابعیتی که تا کنون به جرایم امنیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند می‌توان به کیان تاجبخش پژوهشگر و شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی در سال ۲۰۰۶، رامین جهانبگو شهروند ایرانی-کانادای و مدیر مطالعات معاصر دفتر پژوهش‌های فرهنگی که یک موسسه خصوصی در تهران در سال ۲۰۰۶، هاله اسفندیاری مدیر ایرانی-آمریکایی برنامه خاورمیانه در مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون در واشنگتن دی‌سی در سال ۲۰۰۷، زهرا کاظمی روزنامه نگار ایرانی کانادای که در سال ۲۰۱۳ در زندان اوین با ضریه جسمی به سرش جانش را از دست داد، هما هودفر استاد انسان شناسی دانشگاه کنکوردیا و شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی در سال ۲۰۱۶، کارن وفاداری و آفرین نیساری مدیر گالری هنری و زوج زرتشتی ایرانی آمریکایی در سال سال ۲۰۱۶، کاووس سید امامی فعال محیط زیست و شهروند دو تابعیتی ایرانی کانادایی در سال ۲۰۱۸، عبدالرسول دری اصفهانی عضو ایرانی کانادایی تیم مذاکره هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، مراد طاهباز تاجر ایرانی-آمریکایی- بریتانیایی و فعال محیط زیستی در سال ۲۰۱۸، عباس عدالت استاد امپریال کالج لندن و شهروند ایرانی-بریتانیایی در سال ۲۰۱۸ و چندین چهره دو تابعیتی دیگر اشاره کرد که هیچ یک از آن‌ها سوژه تبادل زندانی نبوده‌اند.

ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها در جریان مذاکرات برجام بود که چهار زندانی دوتابعیتی از جمله جیسون رضاییان، سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی و نصرت الله خسروی آزاد شدند.

بر اساس توافق انجام شده در تبادل زندانی‌های سال ۲۰۱۵، هفت ایرانی که در بند زندان‌های آمریکا بودند نیز آزاد شده و ۱۴ نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار داشتند، از فهرست تحت تعقیب‌ها خارج شدند.

آمریکا اسامی زندانیان آزادشده ایرانی را «نادر مدانلو»، «بهرام مکانیک»، «خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و «علی صابونچی» اعلام کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان