تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، خبر داد:

تحقق جهش تولید در پرورش تیلاپیا با واردات ۵ سویه بهگزینی شده

بهمنی، برنامه اجرایی جهش تولید تیلاپیا را تشریح کرد.

 تولید تیلاپیا

رویداد۲۴ رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اهمیت پرورش ماهی تیلاپیا، گفت: سال گذشته، سازمان حفاظت محیط زیست، با پرورش تیلاپیا در استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، قم و یزد موافقت کرد که این خود نوید بخش آغاز تولید رسمی تیلاپیا در کشور است.

 بهمنی، افزود: محققان علوم شیلاتی کشور، تاکنون پروژه‌های تحقیقاتی متعددی مربوط به این گونه را در مرکز ملی آب‌های شور واقع در بافق یزد، اجرا کرده اند که حاصل آن تدوین دانش فنی تکثیر، پرورش و تغذیه اختصاصی است.

وی عنوان کرد: استفاده مطلوب از منابع آبی، مسئله‌ای است که در حال حاضر در کشور ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وضعیت اقلیمی کشورمان اقتضا می‌کند که از گونه‌های جدید در صنعت آبزی پروری استفاده شود که پرورش تیلاپیا می‌تواند گزینه‌ای مطلوب برای تولید باشد.

به گفته بهمنی، یکی از مهمترین ویژگی‌های ماهیان تیلاپیا تحمل محدوده نسبتاً وسیع عوامل زیستی است. ماهی تیلاپیا نسبت به بیشتر ماهیان پرورشی آب شیرین، دربرابر شوری بالا، درجه حرارت بالای آب، اکسیژن محلول پایین و غلظت‌های بالای آمونیاک، قدرت تحمل بیشتری دارد.

این مقام مسئول، با بیان اینکه تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است، ادامه داد: سالانه حدود ۶ .۵ میلیون تن تیلاپیا در ۱۴۰ کشور جهان تولید می‌شود. در حالی که ایران یکی از وارد کنندگان فیله تیلاپیا است.

 بهمنی تاکید کرد: تاکنون فقط از دو سویه برای پرورش این ماهی در کشور استفاده شده که بعد از گذشت یک دهه، هم خونی تولید مثلی، باعث کاهش نرخ رشد شده است؛ بنابراین محققان علوم شیلاتی، با واردات پنج سویه بهگزینی شدهو بهره مندی از آن‌ها به عنوان مولد، امیدوارند در تولید این ماهی در کشور، جهشی محسوس ایجاد کنند.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، توصیه تحقیقات برای پرورش این ماهی، ایجاد واحد‌های گلخانه ای یکهزار متر مربعی است که طبق برآورد‌ها بازگشت سرمایه ثابت، کمتر از دو سال، اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه در هر واحد، حداقل برای ۳ نفر، فرصت شغلی ایجاد و ۲۰ هزار کیلوگرم از این ماهی نیز در هر دوره ۷ ماهه به بازار عرضه می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شیلات ، بهمنی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان