تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

عارف پرونده محمود صادقی را حل و فصل می‌کند؟

مطهری نامه‌ای را تهیه کرده که بر اساس آن با اشاره به قوانین و مقررات موجود در جمهوری اسلامی، چرایی غیرقانونی بودن محکومیت محمود صادقی را به اثبات رسانده است.
محمود صادقی
رویداد۲۴  هجدهم اردیبهشت‌ماه ۹۵، یعنی ۴ سال و ۱۳ روز پیش بود که اولین همایش فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری با حضور ۱۵۸ تن از منتخبان دهمین دوره پارلمان ایران برگزار شد، ۱۵۸ تنی که البته تمام آن‌ها به این فراکسیون و خط‌مشی‌هایش پایبند نماندند. از آن زمان تاکنون روز‌ها گذشته و حالا نه خبری از امید و شور و شوق آن روز‌ها در جامعه هست و نه خبری از حمایت تمام و کمال مردم از اصلاح‌طلبان. فراکسیون امید هم به پایان کار خود رسیده و روز گذشته آخرین جلسه‌اش را در شرایطی برگزار کرد که در ۴ سال گذشته، گاهی در اوج محبوبیت قرار داشت، همچون تصویب لوایح در ارتباط با FATF و گاهی نیز بیشترین انتقاد‌های ممکن را مقابل خود دید، همچون خداحافظی علی مطهری با کرسی نایب رییسی مجلس. همه این موارد کنار هم سبب شده تا قضاوت امیدی‌ها و اقدامات کرده و ناکرده آنان بسیار سخت باشد، اما به‌رغم تمام تلخی و شیرینی‌های گذشته آنان هنوز یک ماموریت مهم دارند؛ ماموریتی برای دفاع از یکی از صریح‌ترین نمایندگان تاریخ مجالس ایران؛ «محمود صادقی».

عارف وارد می‌شود

حدود ۸۰ اصلاح‌طلبی که در آخرین نشست فراکسیون امید حاضر بودند، در جریان این نشست بر لزوم پیگیری موضوع محکومیت محمود صادقی آن هم به جرم اظهارنظر و ایراد نطق و طرح سوال از مسوولان تاکید کردند. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی بود که در این نشست صراحتا محکومیت صادقی را اشتباه و اقدامی نامناسب توصیف کرد. او همچنین بر لزوم حمایت فراکسیون امید و شخص محمدرضا عارف از نمایندگان تاکید کرده است. سیده حمیده زرآبادی، عبدالحمید خدری، شهاب‌الدین بی‌مقدار و محمد کاظمی در همین راستا گفته‌اند که مطهری در این نشست نامه‌ای را تهیه کرده و به اطلاع نمایندگان رسانده که بر اساس آن با اشاره به قوانین و مقررات موجود در جمهوری اسلامی، چرایی غیرقانونی بودن محکومیت محمود صادقی را به اثبات رسانده است. بی‌مقدار در همین زمینه گفت که «این نامه که خطاب به سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه نوشته شده بود، توسط برخی اعضای فراکسیون امید امضا شد و قرار بر این شد که برای او ارسال شود، ولی آقای عارف وعده داد که خود این مساله را پیگیری خواهد کرد.»

مطهری سکوت نمی‌کند

با این حال به نظر نمی‌رسد علی مطهری که این روز‌ها در موضوع رد صلاحیت‌ها یک‌تنه مقابل شورای نگهبان ایستاده و برای دفاع از معترضان آبان‌ماه ۹۸ نیز تهدید‌های وزارت کشور و حامیانش را به جان خریده، در مقابل محکومیت محمود صادقی تن به سکوت دهد و به نظر می‌رسد او به‌طور مستقل مساله محمود صادقی را به سبک و سیاق خاص خود پیگیری کند. محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در همین راستا و در پاسخ به این پرسش که با پادرمیانی عارف، مطهری از ارسال نامه منصرف شده است یا خیر، گفت که «دقیقا مشخص نیست، ولی این احتمال وجود دارد که آقای مطهری شخصا مساله محکومیت آقای صادقی را پیگیری کند.» با این حال از قرار معلوم موضوع پیگیری محکومیت صادقی و رایزنی برای حل و فصل این پرونده به شخص عارف برنمی‌گردد؛ چنانکه عبدالحمید خدری، نماینده اصلاح‌طلب بوشهر گفت که «قرار است هیات‌رییسه فراکسیون امید به زودی دیداری را با رییس قوه قضاییه برگزار کرده و در آن برای حل و فصل پرونده آقای صادقی رایزنی کنند.»

به مردم برگردیم

فراکسیون امید در طول ۴ سال اخیر نه موفق‌ترین فراکسیون پارلمان بود و نه شکست خورده‌ترین آنان، اما با این حال هرگز از تیر انتقادات مصون نماند. در آخرین نشست این فراکسیون نیز اعضایش با اشاره به اقدامات بر زمین مانده این فراکسیون، از اشتباهات‌شان گفتند، ولی محمدرضا عارف تنها و تنها به ذکر کلیاتی درباره عملکرد این فراکسیون در ۴ سال اخیر بسنده کرد. شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده اصلاح‌طلب تبریز از جمله افرادی است که در این نشست به سخنرانی پرداخته و نقاط ضعف و قوت امیدی‌ها و به‌طور کلی اصلاح‌طلبان را بیان کرده است. او درباره جزییات اظهارات خود می‌گوید: «بزرگ‌ترین انتقاد من به خودمان این است که مصلحت‌سنجی‌های بسیاری کردیم. من در این نشست گفتم که اگر همه ما مثل محمود صادقی عمل می‌کردیم، نمی‌توانستند همه ما را بگیرند و به زندان بیندازند، ولی حالا اصطلاحا در حال زهر چشم گرفتن هستند. در این نشست همچنین از به قدرت چسبیدن برخی اصلاح‌طلبان گلایه کردم. ما اصلاح‌طلبان باید به مردم برگردیم و به جای داشتن صد‌ها حزب کوچک و نه چندان موفق، یک حزب قوی و قدرتمند تشکیل دهیم و مطالبات مردم را پیگیری کنیم.»

دوباره جمع می‌شوند؟

یکی از پیشنهادات محمدرضا عارف در این نشست، حفظ اعضای فراکسیون امید و برگزاری جلسات این فراکسیون پس از پایان مجلس دهم بود. پیشنهادی که البته به‌زعم محمدکاظمی چندان عملیاتی نیست؛ چراکه هرکدام از نمایندگان پس از پایان قوه مقننه به سر و کار خود خواهند رفت و مشغله‌های خاص خودشان را خواهند داشت. مساله نقش‌آفرینی اعضای فراکسیون امید و به‌طور کلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از دیگر مباحثی بود که اعضای فراکسیون امید در این نشست مطرح کرده‌اند. عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در این زمینه گفته که «اعضای فراکسیون امید خواستار بازسازی اعتماد میان مردم و اصلاح‌طلبان شدند تا بتوانند خواسته‌های مردم را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نمایندگی کنند. همچنین نمایندگان انتقاداتی را به سبک و سیاق پیشبرد اقدامات در فراکسیون امید مطرح کردند.» بدین ترتیب و با درنظرگیری تمام این موارد فراکسیون امید حالا تنها و تنها یک ماموریت در مقابل خود دارد و آن هم جلوگیری از حبس و زندان نماینده‌ای است که اگر نبود احتمالا هرگز کسی از پشت پرده حساب‌های قوه قضاییه یا خرید و فروش صلاحیت توسط برخی واسطه‌ها مطلع نمی‌شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان