تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
الفت نسب در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

احتمال نابودی ۳۰ درصد از کسب و کار‌های کوچک اینترنتی/ مشاغل فعلا به دوران قبل از کرونا بازنمی‌گردند

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی می‌گوید: شرایط پیش رو و بعد از کرونا مشخص نیست و این موضوع باعث دلهره برخی افراد از این وضعیت شده تا در این مدت استارتاپ‌ها هم سرمایه‌های خوبی جذب نکنند و احتمالا تا ۳۰ درصد از کسب و کار‌های اینترنتی کوچک هم از بین بروند.

کسب و کار‌های کوچک اینترنتی

رویداد۲۴ با شیوع ویروس کرونا تغییراتی در وضعیت کسب و کارهای دیجیتالی در ایران بوجود آمد؛ از اسفندماه سال گذشته هزینه‌های دولت برای رفع و دفع این ویروس افزایش یافت و این در حالیست که شاخص‌های اقتصادی کشور، قبل از کرونا هم مطلوب نبود.

رشد سریع کسب و کار‌های اینترنتی، دورکاری، برگزاری جلسات مجازی، برگزاری آموزش‌های مجازی، توسعه خرید‌های اینترنتی و مدیریت از منزل پیامد‌های شیوع این ویروس بوده که فرصت‌های جدیدی برای مدیریت بنگاه‌ها ایجاد کردند.

به گفته کارشناسان اقتصادی مدیران کسب و کارهای افلاین باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند زیرا بنگاه‌های اقتصادی که نتوانند با شرایط جدید وفق پیدا کنند به زودی به تعطیلی کشیده می‌شوند.

به گفته الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی بی رونقی و کسادی ناشی از شیوع کرونا بر سر صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی هم سایه انداخته و اگر این روند ادامه پیدا کند بخشی از آن‌ها با تعطیلی یا چالش‌های جدی مواجه می‌شوند و صنعت گردشگری و خدمات بیشترین ضربه را از گسترش ویروس کرونا در ایران و سایر کشور‌ها متحمل شد.


بیشتربخوانید: شوک کرونا به روایت بنگاه‌ها


رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی به رویداد۲۴ می‌گوید: پس از شیوع کرونا تغییراتی در بخش کسب و کار‌های اینترنتی رخ داد و ممکن است این ویروس با وجود همه مشکلاتی که برای مردم به وجود آورده اما بتواند در بلندمدت به خرید و فروش‌های اینترنتی کمک کند.

الفت نسب با بیان اینکه این اتفاق تلنگری جدی بر کسب و کار‌های آفلاین بود ادامه می‌دهد: این دست از کسب و کار‌ها نیز پس از شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم کم کم به این نتیجه رسیدند که باید به سمت بازار آنلاین کوچ کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی با اشاره به رونق و رکود مشاغل مختلف در این مدت می‌گوید: در بخش سوپرمارکت رونق خوبی صورت گرفت، اما در مقابل در بخش گردشگری و تاکسی‌های اینترنتی رکود خیلی زیادی صورت گرفت هر چند همه امیدوار هستند که به سمت شرایط عادی حرکت کنیم، اما بعید به نظر می‌رسد همه مشاغل به شرایط قبل از کرونا برگردند.

او ادامه می‌دهد: حوزه گردشگری و سایت‌های خرید و فروش آنلاین بلیت‌ها از اسیب پذیرترین حوزه‌ها در این شرایط بودند که کاهش شدیدی را تجربه کردند و وضعیت درآمدی این کسب و کار‌ها به شدت افت کرد.

الفت نسب با بیان اینکه از این پس تغییراتی را در مدل‌های کسب و کار دیجیتال شاهد خواهیم بود، می‌گوید: با توجه به اینکه شرایط پیش رو و بعد از کرونا مشخص نیست، این موضوع باعث دلهره برخی افراد از این وضعیت شده و در این مدت استارتاپ‌ها هم سرمایه‌های خوبی جذب نکنند و احتمالا تا ۳۰ درصد از کسب و کار‌های اینترنتی کوچک هم از بین بروند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری ادامه می‌دهد: موضوع قرنطینه و بیرون نیامدن مردم از خانه‌ها باعث شد مردم از یکسری از خدمات مانند تاکسی آنلاین کمتر استفاده کنند. هر چند اسنپ و تبسی تلاش خود را در این مدت برای سرپا نگه داشتن برند خود کردند، اما آن‌ها هم به سختی افتادند، اما کوچکتر‌های این بازار اصلا شرایط خوبی ندارند و با سهمیه‌بندی بنزین و نوسان‌های عجیب بازار حاصل از این ویروس این صنف آسیب جدی دیده است.

الفت نسب با اشاره به رکود در بخش گردشگری و عدم پاسخگویی به برخی از مسافرانی که برای ایام عید بلیت تهیه کرده بودند می‌گوید: هر چند در آمار‌ها گفته شد تا ۹۶ درصد از وجوه پرداختی بلیط در این مدت به مردم برگردانده شده است، اما بلیت برخی از پرواز‌های خارجی هنوز بلاتکیف است به عنوان مثال فردی که برای سوئیس بلیت تهیه کرده بود و از دوبی عازم این کشور بود در حال حاضر با مشکل مواجه شده است، هر چند پرواز دوبی سوئیس در آن زمان برقرار بود، اما پرواز ایران به دوبی برقرار نبود. در این خصوص برای این افراد سازمان هواپیمایی کشوری کاری نمی‌کند، زیرا از آن سمت پرواز برقرار بوده و هزینه‌ای را نمی‌توانند برگردانند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان