تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از اعتراضات در آمریکا به قتل جورج فلوید/ از ورود لباس‌شخصی‌ها تا شکستن شیشه ماشین‌ها توسط ماموران پلیس!

آتش خشم مردم آمریکا از خشونت پلیس علیه مردم سیاه پوست آمریکایی که با قتل جورج فلوید خود را نشان داد، به جنبشی مستقل علیه تبعیض و بی عدالتی تبدیل شده است. به گفته برخی رسانه‌ها می‌تواند دامن رییس جمهور آمریکا را در انتخابات پیش رو بگیرد.
اعتراضات آمریکا به قتل جورج فلوید
 
رویداد۲۴ امروز هشتمین روزی است که مردم آمریکا در اعتراض به مرگ جرج فلوید شهروند آمریکایی سیاهپوستی که به دست پلیس شهر مینیاپولیس کشته شد، تظاهرات کرده‌اند. افسر پلیس به قتل درجه سه متهم شده، اما معترضان معتقدند این کافی نیست و افسران دیگر نیز باید به اتهام قتل محکوم شوند.
 
پزشکی قانونی مینیاپولیس نتیجه بررسی‌های خود را ارائه کرده و در گزارشی علت مرگ جورج فلویود را «ایست قلبی−ریوی بر اثر بازداشت فیزیکی و فشار به گردن» اعلام کرده است.
 

جیانا فلوید دختر ۶ ساله و روکسی واشنگتن همسر جورج فلوید دیروز به میان معترضان آمدند و تاکید کردند که عدالت حتما باید رعایت شود. روکسی واشنگتن گفته بود هر ۴ افسر پلیس که در صحنه قتل حضور داشتند، باید محاکمه شوند.

او گفته بود شما‌ پایان روز به خانه بازمی‌گردید و کنار خانواده‌تان هستید، اما این جیانا است که دیگر پدری ندارد تا رشد و قد کشیدن او را ببینید یا در جشن فارغ‌التحصیلی‌اش شرکت کند. او پدری ندارد که در مراسم ازدواجش دستش را بگیرد. من به دنبال اجرای عدالت هستم، چون جورج فلوید مرد خوبی بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فرمانداران ایالت‌های این کشور را به برخوردی قاطعانه با «آشوبگران» فراخوانده است. او تهدید کرده در صورت لزوم ارتش آمریکا را برای مقابله با ناآرامی‌های بسیج خواهد کرد. به گزارش سی.ان.ان نیمی از گارد ملی آمریکا در حالت آماده‌باش هستند.
 
جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، در واکنش به این تصمیم، گفت: «او از ارتش آمریکا، علیه مردم آمریکا استفاده می‌کند.» همچنین نانسی پلوسی و چاک شومر رهبران جناح دموکرات در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و تصریح کردند که او به «دودستگی و خشونت در این کشور دامن می‌زند.»
 
این دو سیاستمدار با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «در زمانی که کشور ما فریاد حفظ اتحاد سر می‌دهد، این رئیس جمهور کشور را پاره‌پاره می‌کند.»
 
عصر دوشنبه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا آماده ایراد اولین سخنرانی خود درباره اعتراضات سراسری در کشور می‌شد. گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکا پیش از روز دوشنبه منعکس شده بود که از پناه گرفتن رییس جمهور در پناهگاه قبل از ایراد اولین سخنرانی اش خبر می‌داد. ترامپ برای اینکه سخنرانی‌اش بیشترین تاثیر را روی مردم داشته باشد از بیشترین تعداد خبرنگار برای پوشش خبری دعوت کرد و با انجیلی در دست از کلیسای سنت جان که به دنبال ناآرامی‌های روز یکشنبه در واشنگتن با نقاشی دیواری و گرافیتی مزین شده بود و تا حدودی نیز آسیب دیده بود، خارج شد. پلیس، پیش از اینکه رئیس جمهوری آمریکا پای پیاده از کاخ سفید به این کلیسا برود، مسیر عبور وی را از معترضان خالی کرده بود.
بیشتر بخوانید: ارتش آمریکا در مقابل معترضان/ اعتراضات به قتل جورج فلوید به کجا رسید؟
به گزارش رویداد۲۴ «کل شوئر» افسر سابق سیا به حامیان ترامپ توصیه کرده تا سلاح به دست بگیرند و سیاست‌مداران حزب دموکرات را به قتل برسانند. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و رقیب ترامپ در این توئیت معترضان مسلح ایالت میشیگان را حامی گروه‌های نژادپرست و طرفداران میراث برده‌داری در آمریکا خواند. بایدن نوشت: من حرفی که دونالد ترامپ نخواهد زد را می‌زنم: پرچم کنفدراسیون، صلیب‌های شکسته نازی‌ها و دیگر نماد‌های نفرت‌افکنی که در این اعتراضات استفاده شده است، هیچ جایگاهی در آمریکا ندارند. رئیس‌جمهور باید افراد را به تبعیت از فرمان‌های صادر شده فرماندار ویتمر درباره بهداشت عمومی تشویق کند نه اینکه تفرقه‌افکنی کند.
 
از دیگر حواشی اعتراضات آمریکا حضور حامیان مسلح ترامپ در خیابان‌ها بود. تصاویر متعددی توسط کاربران توییتر از حضور سفیدپوستان حامی ترامپ منتشر شده است.
 
برخی کاربران از حضور نامحسوس نیرو‌های امنیتی در جمع معترضان خبر داده‌اند. ویژگی این ماموران به اصطلاح لباس شخصی، داشتن دستبند چرمی، بوت پلیس و جلیقه ضد گلوله زیر تی‌شرت و پیراهن آن‌ها بوده است. تصاویری از همراهی نیرو‌های پلیس با مردم نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.
اعتراضات آمریکا به قتل جورج فلوید
 
 
حجم اعتراضات در آمریکا
 
رسانه‌های آمریکایی از حضور صد‌ها هزار آمریکایی در سراسر کشور در اعتراضات خبر داده‌اند. سی.ان.ان گفته ده‌ها هزار نفر در پورتلند به خیابان‌ها آمده‌اند. پلیس لس آنجلس صد‌ها تن را بازداشت کرده است. پلیس نیویورک از بازداشت ۴۰ تن در جریان اعتراضات روز گذشته خبر داده است.
 
پنتاگون روز سه شنبه از حضور ۱۶۰۰ نیروی نظامی در واشنگتن برای کنترل اعتراضات خبر داده است. در سن لوییس یک افسر پلیس بازنشسته در جریان اعتراضات کشته شده.
 
تاکنون ۱۴ هزار گزارش شکایت از پلیس توسط متعرضان علیه پلیس سیاتل به ثبت رسیده است. در متن شکایات مواردی همچون استفاده از گاز فلفل علیه معترضان، ضربه باتوم به افراد و بازداشت آنها، پوشاندن شماره پرسنلی پلیس از معترضان توسط ماموران امنیتی با هدف مخفی کردن هویت آن‌ها و جلوگیری از شکایت مستقیم علیه مامور خاطی، صدمه زدن به دوربین‌هایی که در حال ثبت اعمال خشونت‌آمیز پلیس بوده‌اند و شکستن پنجره ویترین مغازه‌ها توسط ماموران امنیتی دیده می‌شود. در واشنگتن دی سی علی رغم اعمال حکومت نظامی، مردم از روز گذشته همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.
اعتراضات آمریکا به قتل جورج فلوید
اعتراضات جهانی در همبستگی با معترضان آمریکایی
 
اعتراضات به مرگ جرج فلوید به سایر نقاط جهان نیز تسری پیدا کرده است. لندن با وجود اعمال قوانین قرنطینه کرونا و ممنوعیت حضور جمعیت زیاد در یک نقطه شایهد تظاهرات سراسری بود. برخی تظاهرکنندگان در لندن به سمت سفارت آمریکا حرکت کردند.
 
در آلمان نیز جمعیت قابل توجهی روبروی سفارت آمریکا در برلین جمع شدند. معترضان ماسک‌ها و نشانه‌هایی داشتند که شعار «زندگی سیاهان ارزشمند است» و «عدالت بدون معطلی» بر روی آن حک شده بود.
 
در فرانسه فعالان اجتماعی با پوشیدن لباس‌های مشکی و ماسک در خیابان ‌روی زانوهایشان نشستند و شعار «نمی‌توانم نفس بکشم» (عبارتی که جرج فلوید هنگام مرگ تکرار می‌کرد) سر دادند.
 
در دانمارک معترضان شعار «عدالت نداریم، آرامش نداریم» را روی بنر‌هایی که حمل می‌کردند، نوشتند و در خیابان‌های کپنهاگ اقدام به اعترض کردند. برخی از معترضان به سمت سفارت آمریکا در پایتخت حرکت کردند.
 
در ایتالیا نیز جمعیت معترض در شهر میلان روبه روی کنسولگری آمریکا تجمع کردند. برزیل نیز روز یکشنبه شاهد اعتراش معترضان بود.
 
فیلم لحظه قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان