تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

تجارت ایران در دوران کرونا با کدام کشور‌ها برقرار است؟

اتاق بازرگانی تهران فهرست اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در دو ماهه ابتدایی امسال، همزمان با شیوع ویروس کرونا را منتشر کرد.
صادرات ایران
رویداد۲۴ براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق تهران در دو ماهه ابتدایی سال جاری ایران چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته است که در قیاس با هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، کاهشی حدودا ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در فروردین و اردیبهشت امسال، ایران پنج میلیارد دلار واردات داشته که در قیاس با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وزن صادراتی ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۱۴.۵ میلیون تن بوده که در قیاس با بیش از ۳۰ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل، کاهش ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. وزن واردات ایران در این مدت نیز ۶.۵ میلیون تن اعلام شده که در مقایسه با دو ماهه ابتدایی سال ۹۸، کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. علت اصلی کاهش آمار صادرات و واردات ایران، شیوع جهانی ویروس کرونا و کاهش تجارت بین المللی در این مدت است.

متوسط قیمت صادراتی ایران در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹، ۲۹۷ دلار در هر تن و متوسط قیمت واردات در همین مدت، ۷۷۶ دلار در هر تن بوده است.

اتاق بازرگانی تهران همچنین فهرست اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری را نیز منتشر کرده و به این ترتیب چین با صادرات بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در این حوزه بوده است و پس از آن، امارات متحده عربی با حدود یک میلیارد دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت صادرات و واردات ایران چگونه است؟ /تجارت ایران فقط با ۱۰ کشور جهان انجام می‌شود!
همچنین در این مدت ایران حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به چین داشته است و پس از آن عراق با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قرار دارد. امارات متحده عربی با ۶۸۲ میلیون دلار، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار، دیگر مقاصد اصلی صادراتی ایران در دو ماه گذشته بوده‌اند.

با بازگشایی دوباره مرز‌های مشترک با کشور‌های همسایه مانند ترکیه، پیش‌بینی می‌شود در خرداد و ماه‌های آینده، میزان تجارت مشترک ایران با کشور‌های همسایه بار دیگر افزایش پیدا کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان