تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

بازار لوازم خانگی در چه وضعیتی قرار دارد؟

محمدرضا کلامی در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار از تولید ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته خبر داده و گفته که برنامه این وزارتخانه در سال ۱۳۹۹ تولید ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه است تا بتواند نهایتا تا سال ۱۴۰۱ به طور کامل شکاف بین تولید و تقاضا در این بخش را برطرف کند.
بازار لوازم خانگی
رویداد۲۴ طبق اظهارات اخیر سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری است، اما تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

محمدرضا کلامی در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار از تولید ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته خبر داده و گفته که برنامه این وزارتخانه در سال ۱۳۹۹ تولید ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه است تا بتواند نهایتا تا سال ۱۴۰۱ به طور کامل شکاف بین تولید و تقاضا در این بخش را برطرف کند؛ چراکه به گفته وی تقاضای سالانه لوازم خانگی که عمده آن در بخش لوازم خانگی کوچک است، حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برآورد شده است.

البته به گفته کلامی تقاضای لوازم خانگی قبلا بیشتر بوده، اما در سال‌های اخیر افزایش تمایل مصرف کننده به استفاده بهینه از کالا‌های سرمایه‌ای بادوام در چارچوب مدیریت هزینه‌ها تقاضای لوازم خانگی را از ۱۳.۶ میلیون دستگاه به ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون دستگاه کاهش داده است.

از طرف دیگر اکنون از مجموع کالا‌های یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و گازی، پکیج، لوازم گازسوز، لوازم خانگی کوچک و تلویزیون حدود ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه ظرفیت نصب شده در کشور موجود است که این ظرفیت در صورت فراهم شدن تأمین مواد اولیه مورد نیاز، نقدینگی و منابع مالی امکان تبلور و محقق شدن در بازار داخلی و بین المللی را دارد.

در این میان آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش تولید انواع لوازم خانگی بزرگ است؛ به طوری‌که تولید ماشین لباس‌شویی با ۳۲ درصد افزایش به ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه، یخچال و فریزر با ۷.۸ درصد افزایش به بیش از یک میلیون و ۱۶۸ هزار دستگاه، تلویزیون و کولر آبی هم با ۶.۳ درصد افزایش به ترتیب به ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ و ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

همچنین طبق اعلام معاون امور صنایع وزارت صمت به ایسنا، به طور کلی تولید لوازم خانگی در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و امسال برای صادرات ۱۶۰ میلیون دلاری در این بخش نیز برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: لوازم خانگی ۶۰ درصد گران شد/ لوازم خانگی تولید داخل چند؟
در این میان طبق اعلام وزارت صمت در حوزه لوازم خانگی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی فعال است که ۳۳ واحد آن در حوزه یخچال و فریزر، ۱۹ واحد در حوزه ماشین لباسشویی، ۳۶ واحد در تولید کولر آبی و هشت واحد تولید تلویزیون و بیش از ۹۰ واحد تولید وسایل گازسوز و مابقی در سایر تولید کالا‌ها فعالیت می‌کنند.

از طرف دیگر واردات کالا‌های این بخش هم از سال ۱۳۹۷ و در پی محدودیت‌های ارزی ممنوع شد و در سال گذشته افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث شد که بالاخره آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا در بخش لوازم خانگی اجرا شود. در این راستا از ۱۵ دی ماه سال گذشته اعلام شد که اگر گروه‌های کالایی تعیین شده در بخش لوازم خانگی در سطح بازار دارای شناسه کالا نباشند، قاچاق تلقی می‌شوند. تاکنون برآوردی از میزان کالای قاچاق موجود در بازار منتشر نشده، اما با اعدادی که اخیرا اعلام شده می‌توان گفت که اگر میزان تقاضا در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کالا و تولید ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه بوده باشد، پارسال حداقل نزدیک به ۴ میلیون کالای قاچاق در بازار وجود داشته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان