تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

آیا تابستان خاموشی خواهیم داشت؟

امسال حدود ۱.۵ درجه از میانگین ۱۱ سال گذشته افزایش درجه حرارت داشته‌ایم که عدد قابل تاملی است، ۱.۵ درجه معادل ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات افزایش مصرف بار‌های سرمایشی است.
 تابستان خاموشی
رویداد۲۴ مصطفی رجبی‌مشهدی، اجرای برنامه‌های جدید برای پیش‌گیری از خاموشی احتمالی در فصل تابستان اظهار داشت: در بخش توسعه ظرفیت‌ها بالغ بر ۱۳۷۰ مگاوات نیروگاه جدید از پیک سال قبل نصب شده و تا تابستان سال جاری با نیروگاه‌هایی که در دست احداث داریم این عدد به حددود ۳ هزار مگاوات خواهد رسید، نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز از پیک سال قبل، حدود ۱۵۰ مگاوت به ظرفیت‌شان اضافه می‌شود، نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس هم به همین میزان افزایش ظرفیت خواهند داشت، نیروگاه‌های موجود ۵۰۰ مگاوات ارتقای ظرفیت و ۱۱۰ مگاوات هم نیروگاه‌های برق‌آبی اضافه می‌شوند. در بخش انتقال نیز توسعه به نحوی بوده که محدودیتی در هیچ نقطه‌ای از شبکه برق نباشد.

وی افزود: توسعه و افزایش ظرفیت نیروگاهی منوط به این است که رشد مصرف متعارف باشد. طی سال ۹۷ رشد پیک حدود ۳ درصد داشتیم، در پیک ۹۸ رشد مصرف به یک درصد رسید، اما امسال، چون گرما زود شروع شده تاکنون حدود ۵۳ هزار و ۶۳۱ مگاوات مصرف داشتیم که بیش از ۱۲.۸ درصد رشد پیک را نشان می‌دهد و عدد قابل تامل و ملاحظه‌ای است.

سخنگوی صنعت برق با ابراز امیدواری از اینکه در روز‌های آینده رشد تا حدی متعادل شود، به مردم، بخش کشاورزی و صنعت توصیه کرد که در ساعات پیک مصرف کمتری داشته باشند تا از مشوق‌ها برخوردار شوند.

وی ادامه داد: مثلا اگر در بخش کشاورزی ۴ ساعتِ زمان پیک مصرف نداشته باشند، ۲۰ ساعت برق رایگان دریافت می‌کنند، در واقع صددرصد تخفیف داده می‌شود. رقم تعرفه مشترکین صنعتی متناسب با کاهش مصرفی که در ساعت اوج خواهند داشت، به حدود ۵۰ درصد رقم قبلی می‌رسد. برای مشترکین خانگی هم دو اهرم تشویقی و بازدارنگی استفاده می‌شود، به این ترتیب کسانی که زیر الگوی مصرف باشند فقط ۷ درصد افزایش سالیانه برق را در صورتحساب‌هایشان خواهند دید و مشترکینی که بیش از الگو مصرف می‌کنند ۱۶ درصد به این عدد اضافه می‌شود، یعنی ۲۳ درصد افزایش را شاهد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: مصرف برق در ایران از دنیا جلو زد
رجبی‌مشهدی گفت: سال گذشته ۱۵ درصد مشترکین بیش از الگو مصرف می‌کردند که اگر اقدامات و راهکار‌های ساده‌ای را انجام می‌دادند مشمول افزایش رقم صورتحساب نمی‌شدند، بطور مثال کولر‌های گازی روی دمای ۲۴ و ۲۵ درجه قرار دداده شود، کولر‌های آبی از دور کند و یا سایبان استفاده شود. اگر لوازم پرمصرف را در زمان اوج مصرف استفاده نکنند منجر به کاهش مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه اگرچه برای مشترکانی که زیر الگوی مصرف هستند و نسبت به سال قبل کاهش مصرف هم داشته باشند آن میزان کاهش مصرف پاداش خوش مصرفی و یا مدیریت مصرف هم پرداخت می‌شود، افزود: علاوه بر این‌ها از شرکت‌های استارتاپی هم برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف استفاده می‌کنیم و نتایج و پاداش‌هایی که برای کاهش مصرف حاصل می‌شود به منافع غیر عمومی خواهد رسید، سال گذشته این کار در مشهد انجام شد و عواید آن به کودکان کار پرداخت شد، این طرح امسال هم ادامه خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق درباره احتمال خاموشی در تابستان سال جاری گفت: امسال حدود ۱.۵ درجه از میانگین ۱۱ سال گذشته افزایش درجه حرارت داشته‌ایم که عدد قابل تاملی است، ۱.۵ درجه معادل ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات افزایش مصرف بار‌های سرمایشی است، بنابراین اگر رعایت کنیم از دمای آسایش هم برخوردار خواهیم بود و برق هم بخوبی تامین خواهد شد و امیدوارم مصرف در حد متعارف باشد، اگر این اتفاق بیفتد قطعا تابستان را بدون خاموشی پشت‌سر می‌گذاریم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برق ، صنعت برق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان