تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

اما و اگرهای استانی شدن غرب مازندران/ محسنی بندپی: مخالف نیستم؛مشکل مدیران ناکارآمد را حل کنید

نماینده مردم مازندران معتقد است پیش از اجرای طرح استانی شدن غرب مازندران و ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان، باید زیرساخت‌های توسعه‌ای استان تقویت شود در غیر این صورت نتیجه‌ای جز مصرف‌گرا‌تر و محروم‌تر شدن استان در پی نخواهد داشت.
اما و اگرهای استانی شدن غرب مازندران/ محسنی بندپی: مخالف نیستم؛مشکل مدیران ناکارآمد را حل کنید
رویداد۲۴ استان مازندران قریب به سه دهه درگیر دو معضل اساسی بوده است؛ استانی شدن غرب مازندارن و ایجاد مناطق آزاد در این استان.

طرح استانی شدن غرب مازندران در رسانه‌های داخلی این استان همزمان با حمایت‌ها و انتقادات تندی همراه است. مخالفان این طرح حامیان آن را افرادی «جدایی طلب»، «تجزیه طلب» و «جدایی‌خواه» می‌خوانند. در مقابل حامیان این طرح معتقدند با جدا شدن منطقه گردشگر پذیر غرب استان، امکان بیشتری برای توسعه این بخش از استان فراهم خواهد شد.
 
همچنین، حامیان این طرح، مسافت طولانی شرق و غرب استان و تفاوت‌های زبانی و حتی فرهنگی این دو ناحیه را بهانه توجیه استان شدن غرب مازندران می‌دانند و در مقابل منتقدان این طرح معتقدند غرب استان محرومیت‌هایی دارد که جدا شدنش تنها به افزوده شدن یک استان محروم به استان‌های کشور می‌انجامد.

طرح استانی شدن غرب استان مازنداران به مرکزیت نمک آبرود آبان ماه سال گذشته توسط هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد اما هنوز به رای نمایندگان گذاشته نشده است. اما به تازگی و در واپسین روز‌های این مجلس ایجاد مناطق آزاد استان مازندران در سه لکه به تصویب رسید و در انتظار تایید شورای نگهبان است.
 
محمد علی محسنی بندپی نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در گفتگو با رویداد ۲۴ به برخی حواشی به وجود آمده درباره یکی از اظهار نظر‌های اخیر خود در انتقاد از طرح استانی شدن غرب مازندران اشاره کرد.
 
او ضمن تکذیب تفسیر برخی رسانه‌ها از اظهاراتش گفت: من با استانی شدن غرب مازندران مخالف نیستم، ولی مشکل اینجاست که غرب استان دچار مشکل ناکارآمدی مدیران است و اگر استان بشود استانی محروم خواهد شد. ما اول باید فکر کارآمدی مدیران باشیم بعد به فکر استان شدن غرب مازندران باشیم.

محسنی با بیان اینکه در غرب استان مازنداران کشاورزی و صنعت را قربانی گردشگری کرده‌اند گفت: در گفتگویی که با وزیر صمت داشتم هم تاکید کردم که به جز ده ۱۵ درصد صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی مرزن آباد و نوشهر که سو سو کنان به حرکت‌شان ادامه می‌دهند، در حال از دست دادن صنعت در این بخش هستیم. اگرچه توسعه گردشگری، صنعت و کشاورزی هیچ منافاتی با هم ندارند و اگر منطقه‌ای گردشگری شود باید حتما صنعت و کشاوزی‌اش از دست برود.
 
 
این نماینده مجلس افزود: حالا وقتی به گردشگری نگاه می‌کنیم می‌بینم باید زیرساخت‌های گردشگری توسعه پیدا می‌کرد. اما در جلسه‌ای به وزیر راه هم گفتیم واقعا کدام جاده‌های ما گردشگر پسند است؟ از ترافیک سنگین جاده‌ها شمال تا تصادف‌های این جاده‌ها تا عدم دسترسی به خدمات پزشکی به موقع و عدم ایجاد مراکز درمانی مجهز تا هتل‌ها. این‌ها زیرساخت توسعه گردشگری است که هیچ یک هنوز توسعه پیدا نکرده است. اغلب هتل‌ها در نوشهر و چالوس و کلاردشت همان هتل‌های قدیمی است
 
نماینده مردم مازندران ادامه داد: جاده کلاردشت که گا‌ها تا ۵ برابر ظرفیت، مسافر می‌پذیرد خط کشی جاده از بین رفته است و با این زیرساخت نمی‌توان گردشگر پذیرفت.
 
او میزان گردشگر غرب استان مازنداران گفت: جمعیت غرب استان ۷۰۰ هزار نفر است، اما ۱۷ میلیون مسافر در سال ۹۸ پذیرفته است. این یعنی ۲۴ برابر جمعیت مقیم مسافر داشته است. اثر حضور این ۲۴ برابر جمعیت مسافر بر توسعه منطقه چقدر بوده است؟.
 
محسنی به بحث توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمانی اشاره کرد و گفت: تعداد بالای گردشگر در غرب استان نه تنها به سرانه سلامت منطقه اضافه نکرده بلکه در حوزه سلامت منطقه از نظر نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی در نوشهر دچار مشکل هستیم.
 
پروژه‌ها کلنگ نخورده پرونده‌شان بسته می‌شود
 
 
محسنی با بیان اینکه غرب استان مازنداران که یک زمان خودشان برنج مصرفی خود را تولید می‌کردند امروز برنج مصرفی شان را می‌خرند گفت: سوال اینجاست که آیا به جای این کشاورزی سنتی به این‌ها صنعت و کشاورزی مدرن دادیم؟ حالا در این بین مساله ایجاد مناطق آزاد در استان مازندران نیز مطرح شده.
 
نماینده استان مازنداران در خصوص طرح استانی شدن غرب استان مازندران، اولویت را ایجاد مدیریت کارآمد خواند و گفت: دولت باید با نظارت بیشتر مجلس، مدیران را تشویق کند به عملکرد بهتر. بسیاری از پروژه‌ها کلنگ نخورده پرونده‌شان بسته می‌شود.
 
او به اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن پروژه‌های تصویب شده اشاره کرد و گفت: من دیوان محاسبات کشور و استان را مامور کردم که پروژه‌های عمرانی غرب مازندران را بررسی کنند و ببیند چرا پروژه‌هایی که در سال ۹۵ به آن‌ها اعتباراتی هم تخصیص داده شده هنوز به نتیجه است.
 
مردم را مصرف‌گراتر کرده‌ایم/ با موضوع منطقه آزاد باید هوشمندانه برخورد کرد

محسنی بندپی در خصوص مصوبه تاسیس مناطق آزاد تجاری در استان مازندران، در حمایت از توسعه مناطق آزاد در کشور گفت: مناطق آزاد میانبر‌های توسعه منطقه هستند، اما مناطق آزاد در ایران به واسطه ضعف مدیریت و نظارت مجلس درست عمل نکرده است.
 
نماینده مردم مازندران تاکید کرد: من با ایجاد مناطق آزاد در استان مازنداران مخالف نیستم. من خود، سخنگوی فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی هستم. ولی ما با موضوع منطقه آزاد باید هوشمندانه برخورد کرد. اول باید ببینیم چه بلایی سر مناطق آزاد ما آمده است
 
او افزود: هفته گذشته واردات منطقه آزاد انزلی ۱۱ برابر صادرات آن بوده است، یعنی ما هی مردم را مصرف گرا‌تر می‌کنیم.
 
محسنی با بیان اینکه امتیاز مناطق آزاد معافیت‌های مالیاتی است گفت: در چین معافیت مالیاتی تا ابد به تولیدی‌ها داده شده. در برخی کشور‌ها معافیت‌های ۱۰۰ ساله داده می‌شود. در کشور ما معافیت‌ها ۲۰ ساله است. به خاطر این معافیت‌ها از عوارض گمرکی و مالیات انتظار داریم سرمایه‌گذاران بیایند و در منطقه سرمایه‌گذاری کنند و ایجاد اشتغال و مراکز تولیدی کنند و محصولاتی که تولید می‌شود به مصرف کنندگان داخلی و بازار ۶۰۰ میلیونی کشور‌های همسایه و بعد اروپا صادر شود. سوال من این است که در کدام یک از مناطق آزاد کشور ما این طرح که طرح اساسی و بنیادین برای ایجاد منطقه آزاد است به این هدف رسیده‌ایم؟
 
اهمیت تامین زیرساخت‌های سلامت پیش از اعلام منطقه آزاد تجاری و صنعتی 
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح مناطق آزاد استان مازندران هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است گفت: منطقه آزاد بابلسر و امیرآباد قرار است منطقه آزاد تجاری و صنعتی شود و نوشهر منطقه آزاد با پیوست سلامت. زمانی شما منطقه آزاد سلامت درست می‌کنید یعنی به گردشگران دنیا می‌گویید این منطقه از استاندارد‌های کافی بهداشت و درمان برخوردار است و شما میتوانید بیمارانتان را اینجا بیاورید. آیا در منطقه غرب استان مازنداران که ما در رفع نیاز بیماران خودمان مانده‌ایم و بیماران مان را به شرق استان صادر می‌کنیم، میتوانیم منطقه آزادی با پیوست سلامت داشته باشیم؟
 
محسنی با تاکید بر اینکه باید اول زیرساخت سلامت اول آماده شود گفت: حالا که نوشهر منطقه آزاد سلامت شده، باید ببینیم چه خدماتی می‌دهد که از خدمات کشور‌های همسایه بالاتر است؟ ما هنوز زیرساخت هایمان آماده نیست.
 
محسنی در خصوص نظر دولت درباره ایجاد مناطق آزاد استان مازندران گفت: استاندار مازندران قول مساعد داده که در صورت تصویب این طرح توسط شورای نگهبان، توجه بیشتری به توسعه همه جانبه استان کند. اگر استاندار قول مساعد بدهد که زیرساخت سلامت و گردشگری را در منطقه آزاد نوشهر فراهم کند و طرح‌های توجیهی و اعتبارات کافی برای توسعه صنعت، گردشگری و سلامت در منطقه فراهم شود، ما نه تنها نگران ایجاد مناطق آزاد در استان نیستیم بلکه طرح منطقه آزاد به تولید درآمد و اشتغال زایی در منطقه نیز منجر خواهد شد.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
دیوسالار نوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
1
ما نمی خواهیم استان بشیم لطفا شرایط غرب مازندران را توسعه بدهید
راه اهن قائمشهر به چالوس
دانشگاه علوم پزشکی نوشهر
توسعه فرودگاه نوشهر
رامین میارکیانی چالوس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
0
با افتخار مازندرانی هستیم و مخالف جدی تجزیه مازندران هستم
به جای تجزیه استان مازندران بیایید خدمات به مردم بدهید به درد و مشکلات مردم برسید نه اینکه فضا را برای بخور بخورهای بیشتر باز کنید
استان مازندران خط قرمز ماست
اما مازرونی هسمین افتخار هاکومه مازرونی هسمه
نظرات شما
پیشخوان