تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا توان نظامی ایران بالاتر از اسرائیل است؟

به خاطر داشته باشید که مقایسه قدرت نظامی کشور‌ها به نوعی قراردادی است ممکن است در بسیاری از موارد در عمل احمقانه و اشتباه از آب در بیاید، اما همین ماهیت قراردادی این مقایسه و فاکتور‌های مورد مقایسه چیزی است که نباید از دید‌ها مخفی بماند.
چرا قدرت نیرو‌های نظامی ایران از ارتش اسرائیل بالاتر است؟

رویداد۲۴ بر اساس رنکینگ بین المللی رتبه ایران از نظر نیرو‌های نظامی در وبسایت گلوبال فایر پاور در سال ۲۰۱۸، رتبه ۱۴ و رتبه اسرائیل رتبه ۱۸ ام است. در این رنکینگ جهانی رتبه اول به آمریکا و بعد از آن به روسیه، چین، هند، فرانسه و بریتانیا تعلق دارد. جالب است بدانید مصر در رتبه ۹ قرار گرفته و عربستان در رتبه ۱۵ قبل از اسرائیل. پاکستان و کره شمالی با داشتن کلاهک‌های هسته‌ای در رتبه ۱۵ و ۲۵ بعد از ایران و اسرائیل قرار گرفته اند. آخرین کشور در این رتبه بندی کشور بوتان در رتبه ۱۳۶ ام است.
 
چرا توان نظامی ایران بالاتر از اسرائیل است؟
مایکل پک ستون نویس نشنال اینترست یادداشتی نوشته و در آن نیرو‌های نظامی ایران و اسرائیل را با هم مقایسه کرده است.
 
اورشلیم پست در یادداشتی درباره رتبه بندی کشور‌ها بر اساسی قدرت نظامی شان نوشته: این سومین سالی است که اسرائیل در سایت گلوبال فایر پاور نزول رتبه را تجربه کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ رتبه اسرائیل ۱۱ ام جدول بوده. ایران نیز از رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳ در سال ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرده است.
 
نویسنده یادداشت نشال اینترست نحوه رتبه بندی کشور‌ها را تحلیل گرفته و گفته: بر اساس آنچه خود وبسایت توضیح داده، این رتبه بندی بر اساس ۵۵ شاخص مستقل تنظیم شده است.

وبسایت در ادامه توضیح داده که رتبه‌ها با طیف وسیعی از عوامل منطبق شده اند. برای مثال این رتبه بندی تنها بر اساس تعداد سلاح‌های موجود در انبار اسلحه کشور‌ها نیست بلکه بر تنوع سلاح‌ها نیز متمرکز شده است.
این رتبه بندی همچنین کشور‌های موسوم به جهان اول، دوم و سوم را نیز از هم تفکیک کرده به کشور‌های عضو ناتو امتیاز «جنگ نیابتی بر روی کاغذ» را هم اعطا کرده است. دیگر عوامل تعدیل کننده میتواند جغرافیا، صنعت، منابع طبیعی، نیروی انسانی و قدرت مالی کشور‌ها باشد.

نویسنده این یادداشت به نقش رهبری سیاسی و نظامی در برتری ارتش کشور‌ها اشاره کرده و مدعی شده شاید برخی سیاست مداران نقش رهبری سیاسی و نظامی را فراموش کرده باشند، اما این همان فاکتوری است که اسرائیل را با قاطعیت از ایران برتر ساخته است.

گلوبال فایر پاور در توضیحات وبسایت خود نوشته «انبار‌های سلاح هسته‌ای کشور‌ها در فاکتور‌های مورد بررسی به حساب نیامده اند (احتمالا به دلیل مخفی بودن تعداد کلاهک‌های انبار شده در هر کشور)، اما امتیاز قدرت هسته‌ای به کشور‌هایی که به نوعی مظنون به داشتن سلاح هسته‌ای هستند یا به عنوان قدرت هسته‌ای شناخته میشوند داده شده است.»

اسرائیل از جمله کشور‌هایی است که به عنوان قدرت هسته‌ای در جهان شناخته میشود در حالی که ایران از این امتیاز برخوردار نیست و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک نیز قصد تولید بمب اتم داشته باشد.

نشنال اینترست با همه این توضیحات، بررسی‌های سایت گلوبال فایر پاور را مبهم خوانده و گفته این سایت از فاکتور‌های سنتی و قدیمی برای مقایسه کشور‌ها استفاده کرده. برای مثال ایران ۸۲ میلیون جمعیت دارد و نیروی نظامی آن به طور بالقوه ۴۷ میلیون نفر برآورد شده است در حالی که اسرائیل ۸.۳ میلیون جمعیت با ۳.۶ میلیون ارتش آماده به خدمت دارد. ایران تقریبا ۱۰۰ برای اسرائیل وسعت سرزمینی دارد و مقدار نفت ذخیره شده اش بسیار بیشتر از اسرائیل است. بر اساس آمار‌های این وبسایت ایران ۹۰۰ هزار نیروی وظیقه و پرسنل نظامی دارد و اسرائیل ۶۱۵ هزار نفر. با این حال تعداد تانک و هواپیمای نظامی ایران بسیار کمتر از اسرائیل است.
 
یادداشت نویس نشنال اینترست به این نتیجه رسیده که هر کس وبسایت گلوبال فایر پاور را بررسی کند به سرعت متوجه میشود که رنکینگ ارتش کشور‌ها با این فاکتور‌ها کار احمقانه ایست چرا که بسیاری از شرایط حاکم بر ارتش‌ها را نادیده گرفته است.
 
نویسنده این یادداشت مدعی شده در حالی که ایران ارتشی بزرگتر، جمعیتی بالاتر و نیروی نظامی بیشتری دارد، این نیرو در درگیری با اسرائیل نمیتواند به کمکش بیاید چرا که دو کشور مرز مشترک ندارند و این بدان معناست که ارتش بزرگ ایران در جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل به کارش نخواهد آمد.
 
پیش از این نشنال اینترست توان نظامی ایران و اسرائیل را مقایسه کرده و قدرت ارتش اسرائیل را بیشتر از اینکه جنبه حقیقی داشته باشد دارای آثار روانی خوانده بود.
 
در گزارشی که تیر ماه سال گذشته نشنال اینترست منتشر کرد ه بود تعداد و نوع جنگنده ها، زیردریایی‌ها و موشک‌های اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته و آن‌ها را در مبارزه با ایران بی اثر یا با اثر محدود توصیف کرده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
2
0
اگر ایران بمب اتم داشته باشد و موشک با حمل کلاهک اتمی هم بسازد از رتبه سیزدهم میاد به رتبه هفتم یا ششم ولی از انجایی که مسئولان ما خیلی بی بخار هستند به هیچ عنوان نباید انتظار چنین چیزی را داشت .
سرعت عمل ، دقت عمل ، فکر
|
Netherlands
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
1
اگر مساحت سرزمین های اشغالی را در نظر بگیر روشن می شود که چقدر در مقابل ضربه ضعیف اند. استفاده از سلاح میکروبی و اتمی هم بهمین دلیل برایشان خطر مرگ دارد. لذا تنها صحبت از تعداد سرباز و قدرت اتش ... نیست و تحمل ضربات شاید مهمتر باشد. بیاد بیاورید که فرانسه و آلمانن دو بار تا مسکو رفتند اما نهایتتا جنگ را باختند.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
4
0
بنظرم نقاط قوت اسرا عیل:۱رابطه اش با آمریکا ۲لابی یهودیان صهیونیست در سایر نقاط جهان ۳بمب اتمی است درست است که اسرائیل نقاط قوت دیگری مانند موساد هواپیما های نظامی اف۳۵ وصنایع تولیدی اسلحه که ازسلاح های سبک مانند یوزی گالیل وتاور تا تانک های مرکاوا وگنبد آهنین و... تولید میکند دارد ولی نقاط قوت اصلی آنها همان سه مورد اول است و موارد دیگر جانبی وزاییده دو مورد اول است طبیعی است وقتی که با آمریکا دوست باشی اف۳۵ دریافت میکنید بنظرم اگر می خواهیم اسرائیلی ها را به دریا بریزیم و فلسطین را نجات دهیم(همانطور که یک ایرانی از اجداد ما بنام صلاح الدین ایوبی این کار را با صلیبیون کردوداغ بیت المقدس را بر دلشان گذاشت) باید فکر ی بحال سه مورد وبهتر بگویم دومورد اول بکنیم به عبارت بهتر باید یکی از این دو کار انجام شود۱لابی های صهیونیست از اسرائیل حمایت نکنند۲لابی های صهیونیست در جهان نابود شوند بعد از آن لازم است فقط سه بمب اتمی داشته باشیم (آنهم فقط برای روز مبادا)که اگر اسراعیلی ها خواستند از بمب اتم استفاده کنند بدانند ممکن است بمب اتمی هم بخورند زیرا که یک بمب اتم در سطح بمب اتمی هیروشیما برای نابودی اسرائیل کافی است اگر این سه کار انجام شود باشما اطمینان میدهم خود یهودی های ساکن اسرائیل ظرف شش ماه اسراعیل را تخلیه میکنند ومافقط باید آزادی قدس شریف را جشن بگیریم.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
واقعا گاهی وقتا انسان متحیرمیشه ازاینهمه حماقت ونابخردی بعضیها دنیا بسمت وسوی دوری ازهرجنگ وویرانی میره وهمه برای ایجادجهانی بدون ابزارکشتارجمعی وعدم خشونت هرکاری میکنن اما اینجا هستندکسانی که دودوتا۴تا میکنن که پنتابمب اتم میتونه فلان جارونابودکنه که مثلا به قدس شریف برسن!که چی بشه؟!مثلا قدسم گرفتی بعدش چی؟!شروع میکنی گنبدوبارگاه وحرم وگلدسته بسازی که بکنیش قلک تابااونم مثل همه اونای دیگه جیب ملت توبزنی دیگه!تفکروایده اولوژی که مایه ننگ تمدن ماست خشونت وجنگ طلبی هیچگاه درذات ماایرانیها نبوده ونیست جزهمه اونایی که رگ وریشه شون برمیگرده به اعراب متجاوزی که انگارتنها کاری که درجهان هستی بلدبودن همین تجاوزوکشتاروجنگ افروزیه کاش روزی برسه که مطلقا هیچ چیزمشترکی بااین قوم ونژادنحس نداشته باشیم ازدین وآئین وزبان وکلام وهرچیزی که ماروربط میده به این قوم منحوس نگاهی گذرابه تاریخ اگه بندازیم براحتی میشه فهمیدکه ماحصل اشتراکات مون بااعراب جزبدنامی وبدبختی وعقب ماندگی وتوحش ونزول هیچ چیزی برامون نداشته هزاروچهارصدساله که ازمسیرانسانیت وعشق وآزادی منحرف شدیم واین تهاجم فرهنگی روی همه وجهه های زندگی مون تاثیرگذاشته وچنان محبوس این جادوی سیاه شدیم که حتی نمیتونیم درک کنیم که چی بودیم وچی شدیم واساسا دلیل این بردگی مون دربرابراین قوم ظالم چیه که بایداینچنین حقیرانه خودمونوبااونا وسنتهای کثیفشون وفق بدیم خشونت وجنگ طلبی وخونخواری جزئی اززندگی ودی ان ای اعرابه وماازهمه اون رفتارهای رذیلانه مبری هستیم...مابدنبال صلح ودوستی باهمه جهانیم وهمه ملتهای این کره خاکی روبمانندافرادیک خانواده بزرگ میدونیم...ننگ برهمه جنگ افروزان این جهان فانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
3
5
توان نطامی تو سرتون بخوره،،عمرمون در جنگ وگرانی و فساد،اغا و اغازادگی،و شیون و مبارزه و..هزارتا کوفک الکی هدر دادیم بس نیست،بزارید حد اقل بچه ها تو صلح زندگی کنند،
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
2
قدرت نظامی رو نمیشه فقط با مقدار ادوات و ماشینهای جنگی و نوع انها و بودجه نظامی و تعداد /رسنل نظامی کشورها تعیین کرد حتی بجز سلاحههای اتمی و بازدارنده عوامل دیگه ای هم در زمینه تعیین قدرت نظامی کشورها دخیل هستند مثل وسعت جغرافیایی کشورها و نوع توپوگرافی ان و منطقه ای که ان کشور در انجا واقع شده و درامد ان کشور و تجربه فرماندهان ان کشور و میزان نفوذ ان کشور در منطقه و جهان و متحدان منطقه ای و جهانی ان و تکنولوژی ساخت سلاحهای نظامی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
3
3
اساساً موجودیتی به اون نام در طول تاریخ وجود نداشته است آنجا خاک فلسطین است که اشغال شده و تمام ملتها و انسانهای آزاده و شرافتمند به خوبی میدانند که آن سرزمین متعلق به فلسطینیهاست نه کسِ دیگری و بدون هیچ گونه شک و تردیدی فلسطین به فلسطینی ها بر خواهد گشت
کاکاشیر دارایی مصرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
7
7
ان شاءالله با فرماندهی حاج اسماعیل قاآنی فرمانده شجاع سپاه قدس به زودی قدس را آزاد خواهیم کرد و اسرائیل از صحنه روزگار محو خواهد شد..
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان